معاون استاندار بوشهر:

فرهنگ ملت‌ها و اقوام در صنایع دستی تجلی پیدا می‌کند

  • تاریخ انتشار : 1398/3/21 ساعت : 15:10 - 4 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : بوشهر
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری بوشهر گفت: صنایع دستی دارای بعد فرهنگی و اجتماعی است و در واقع فرهنگ ملت‌ها و اقوام در صنایع دستی تجلی پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا، سعید زرین فر در آئین افتتاحیه نمایشگاه "آوای دستان زنان جنوب" ضمن تبریک روز جهانی صنایع دستی، اظهار کرد: صنایع دستی از بخش‌های ویژه اقتصاد مقاومتی است که در منابع داخلی استفاده می‌شود و دارای ارزش افزوده بالایی نیز است، زیرا مواد اولیه آن گران نیست و تبدیل آن به محصول نهایی آن را ارزشمند و مهم نموده و مواد اولیه به کار رفته ارزش بالایی پیدا می‌کند.

وی عنوان کرد: از سوی دیگر صنایع دستی دارای بعد فرهنگی و اجتماعی است و در واقع فرهنگ ملت‌ها و اقوام در صنایع دستی تجلی پیدا می‌کند و به نوعی انتقال فرهنگی و احیا فرهنگ‌ها را در بر دارد و از جهات مختلف دارای اهمیت است.

تأمین مواد اولیه و بازاریابی برای فروش محصولات اهمیت بالایی دارد

معاون استاندار بوشهر تاکید کرد: خوشبختانه در استان بوشهر طی سال‌های اخیر در این زمینه کارهای مهمی انجام گرفته و در واقع احیا و تقویت بخش صنایع دستی از اولویت‌های ما بوده است.

زرین فر یادآور شد: تأمین مواد اولیه و همچنین بازاریابی برای فروش محصولات از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که صنعتگران خصوصاً روستاییان دسترسی زیادی به بازارهای داخلی و خارجی ندارند.

وی بیان کرد: یکی از مصوبات کارگروه‌های ما این است که در مرکز شهرستان‌ها فروشگاه دائمی برای عرضه محصولات صنایع دستی داشته باشیم و به دنبال ایجاد چنین مرکزی در تهران نیز هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری بوشهر با اشاره به حمایت‌های بخش خصوصی گفت: در این بخش خصوصاً اتاق بازرگانی، در حوزه شرکت صنایع دستی استان بوشهر در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی حمایت خوبی از این حوزه دارد. از صنعتگران عزیز نیز خواهش داریم که نوآوری‌های خود را ادامه دهند و با تمام توان و ظرفیت خود به دنبال معرفی، تقویت و عرضه این صنایع ارزشمند باشند.

سعید زرین فر خاطرنشان کرد: در حوزه صنایع دستی دریایی نیز نسبت به سال گذشته اتفاقات خوبی رخ داده است اما لازم است که با آموزش، ترویج و توسعه کارهای بهتری انجام شود.


طرح جامع توانمندسازی با تمرکز بر زنان سرپرست خانوار در استان اجرا می‌شود

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر با اشاره به ظرفیت‌های مشاغل خانگی از طریق زنان روستایی بیان کرد: از همین طریق رایزنی‌هایی با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری انجام داده و بر اساس همین رایزنی‌ها طرح جامع توانمندسازی با تمرکز بر زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی را در سطح استان اجرا خواهیم کرد.

مریم آذرشب افزود: برای انجام این کار و توانمندسازی اقتصادی زنان لازم است از تمام جنبه‌های فرهنگی اجتماعی و روانشناختی به آن پرداخته شود که امسال و در قالب یک طرح جامع در استان آغاز خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به حمایت استاندار محترم از این طرح و درخواست همکاری دستگاه‌های ذیربط برای همراهی با این طرح، امیدواریم بتوانیم تعداد بیشتری از بانوان را تحت پوشش طرح جامع توانمندسازی قرار دهیم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر با بیان اینکه نمایشگاه "آوای دستان زنان جنوب" نشان دهنده توانایی‌ها و پتانسیل بالای زنان روستایی استان بوشهر است، افزود: میراث فرهنگی بوشهر در این دو سه سال اخیر با تمرکز بر این امر توانسته هنر گمشده حصیربافی را احیا و معرفی نماید. و این نمایشگاه فرصتی برای کشف داشته‌ها و استفاده از فرصت‌های پیش رو است تا به ایران و تمام دنیا ثابت کنیم که از دستان توانای زن بوشهری چه هنری بر می‌آید و چقدر باارزش و قابل احترام است.

آذرشب با اشاره به استعدادهای زنان هنرمند بوشهری و نحوه حمایت از صنعتگران دستی افزود: در چند سال اخیر با همت دستگاه‌های متولی به منظور ساماندهی و استفاده از این ظرفیت با هدف اشتغال پایدار بانوان استفاده خوبی شده است.

وی تاکید کرد: در واقع بخش عمده‌ای اقتصاد استان ما توسط بانوان رقم می‌خورد هر چند که در معادلات اقتصادی کمتر از آن یاد شده اما به دنبال این هستیم که با ساماندهی مسیرهای کسب درآمدی به مشاغل و ظرفیت‌ها و استعدادهای موجود هویت مستقلی ببخشیم.


محصولات و صنایع دستی زنان بوشهر فاخر و ارزشمند است

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: محصولات و صنایع دستی زنان ما فاخر و ارزشمند است، و ما برای اولین بار این دست بافته‌ها را در قالب یک گالری نمایش داده‌ایم.

لیلا رحیمی با تاکید بر توانایی زنان روستایی و جایگاه هنر حصیربافی در بوشهر افزود: مواد اولیه ای که در اختیار زنان بوشهری برای خلق دست بافته‌های حصیری وجود دارد از بهترین و مرغوب ترین مواد در میان استان‌های جنوبی است.

وی عنوان کرد: خلق هر یک از این آثار داستان خود را دارد و هر محصول دارای یک موضوع برای جذب مخاطب و خریداری آن است.

معاون میراث فرهنگی بوشهر اظهار کرد: موضوع دیگر اینکه محصولات تولید شده توسط زنان روستایی در استان بوشهر زیبا و کاربردی و همگام با زندگی امروزی بوده و در بهترین فروشگاه‌های صنایع دستی سطح کشور عرضه می‌شوند.

گفتنی است نمایشگاه «آوای دستان زنان جنوب» به مناسبت روز جهانی صنایع دستی و به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی بوشهر برپا شده و از ۲۰ تا ۲۲ خرداد ماه از ساعت ۱۸:۳۰ الی ۲۲ در گالری سوره حوزه هنری بوشهر پذیرای بازدیدکنندگان و علاقمندان به هنر حصیربافی است.


نظر خود را ثبت کنید