رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی:

برای حل مشکلات سالمندی باید هرچه سریع‌تر وارد حیطه عمل شویم

رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در جلسه شورای سالمندان شهرستان شمیرانات، عنوان کرد: اگرچه نمی‌توان به صورت ضربتی و ناگهانی کل تهران یا حتی منطقه شمیرانات را به شهر و منطقه دوستدار سالمند تبدیل کرد ولی می‌توان با بهره مندی از تمام پتانسیل‌های موجود و هم افزایی توان ارگان‌های مختلف اجرایی قدم‌های مؤثری برای حل مشکلات سالمندان برداشت.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا بهرامی در جلسه شورای سالمندان شهرستان شمیرانات که در دانشگاه بهزیستی و توانبخشی برگزار شد، با تاکید بر ضرورت ارائه مسائل و معضلات اجتماعی در محیط‌های دانشگاهی، عنوان کرد: در این صورت می‌توان با بررسی کارشناسانه و تخصصی مسائل توسط دانشگاهیان، به بهترین راهکارها برای حل مساله دست پیدا کرد.

وی با بیان اینکه متأسفانه در بیشتر موضوعات ما هنوز در مرحله تصویرسازی مشکلات هستیم نه ارائه راه حل، اظهار کرد: از یک طرف نخبگان و سرمایه‌های جامعه در دانشگاه‌ها حضور دارند و از طرف دیگر مشکلات اجتماعی و بهداشتی در جامعه موج می‌زند، در حالیکه باید با ایجاد یک پل ارتباطی مناسب بین دانشگاه و جامعه روند حل مشکلات را تسریع و تسهیل کرد.

وی با اشاره به مشکلات عدیده حوزه سالمندی کشور، عنوان کرد: اگرچه در این حوزه مشکلات و مسائل زیادی وجود دارد ولی می‌توان با تمرکز بر چند کار کوچک بستر مناسبی برای حل مشکلات در سایر بخش‌ها فراهم کرد. به عنوان نمونه می‌توان در آموزش پرورش با پایلوت چند مدرسه و ارائه آموزش‌های مناسب در رابطه با نحوه برخورد و رفتار با سالمندان در این زمینه فرهنگ سازی کرد یا کارگاه‌های آموزشی را با حضور پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها در کنار دانش‌آموزان برگزار کرد، این مساله در کنار فرهنگ سازی، اثرات مثبت دیگری همچون برقراری ارتباط بین نسلی را به دنبال خواهد داشت.

بهرامی با بیان اینکه ۶۵ درصد درمان خصوصی ایران در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار داد، عنوان کرد: به عنوان نمونه می‌توان خدمات رایگان درمان‌های سرپایی را برای بخشی از هرم سنی سالمندان آغاز کرد یا برخی از پارک‌های منطقه را برای حضور سالمندان مناسب سازی کرد و پس از آن در صورت اثربخشی این مسائل را به سایر مناطق تعمیم داد. به عبارت دیگر همانگونه که امام علی (ع) فرموده اند: " بزرگ فکر کنید، کوچک عمل کنید و سریع شروع کنید"، باید هرچه سریع‌تر حتی شده با قدم‌های کوچک وارد حیطه عمل شویم.

رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت توجه به موضوع پیشگیری، آموزش و ارتقای سطح سواد سلامت جامعه، تاکید کرد: به عنوان نمونه ۵۰ درصد سالمندان با علائم بالینی مانند مشکلات حاد کلیوی یا بیماری‌های چشمی از وجود بیماری فشار خون آگاه می‌شوند. در حالیکه می‌توان با ارائه خدمات رایگان بررسی فشار خون در مکان‌های عمومی مانند سراهای محله و یا توزیع بروشورهای آموزشی از بروز بسیاری از این مشکلات پیشگیری کرد.

وی در این رابطه پیشنهاد کرد: می‌توان با برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی سالمندی برای کارمندان در آستانه بازنشستگی در قالب آموزش‌های ضمن خدمت، بسیاری از آموزش‌های ضروری را به افراد منتقل کرد.

بهرامی با اشاره به پتانسیل بالای منطقه شمیرانات در رابطه با موضوع سالمندی، تصریح کرد: وجود پتانسیل‌های بالای درمانی و دانشگاهی در این منطقه و در کنار آن سطح بالاتر تمکن مالی و سواد اکثر ساکنان منطقه شمیرانات، امتیازات مطلوبی برای ارائه خدمات سالمندی و حل مشکلات این قشر جامعه فراهم کرده که باید با برنامه ریزی صحیح و کاربردی از آن به صورت بهینه استفاده کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان تاکید کرد: جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به وجود پتانسیل‌های موجود در این مرکز همچون گروه‌های پژوهش سالمندی و مرکز پایش سلامت سالمندی، آمادگی دارد تا خدمات مورد نیاز در زمینه تولید محتوای آموزشی و اجرای طرح‌های پژوهشی در زمینه سلامت سالمندی را ارائه کند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید