درنشست هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران مطرح شد؛

کاهش ظرفیت پذیرش دانشجوی شهریه‌ای

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به رویکرد دانشگاه در جذب دانشجویان بین‌المللی گفت: در رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی نباید دانشجوی شهریه پرداز داخلی پذیرش شود.

به گزارش ایسنا، نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با ارائه گزارش پیشرفت برنامه چهارساله معاونت بین‌الملل دانشگاه و اساسنامه بنیاد حامیان دانشگاه برگزار شد.

در این نشست دکتر رامین کردی معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران به تشریح برنامه‌ها و اقدامات معاونت بین‌الملل دانشگاه پرداخت و بر هم‌افزایی حوزه‌های مختلف دانشگاه در توسعه امور بین‌الملل تاکید کرد.

او با اشاره به فعالیت پردیس بین‌المللی دانشگاه در کیش و دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی گفت: با دانشکده‌ها تفاهم‌نامه‌هایی را به‌منظور توسعه فعالیت‌های بین‌المللی تدوین کردیم تا از ظرفیت آن‌ها در این عرصه استفاده کنیم. پس از مطالعات بسیار به این نتیجه رسیدیم که شبکه جهانی دانشگاه (TUMS Global Network) را ایجاد کنیم که هم اعضای هیئت‌علمی دانشگاه و هم اعضای هیئت‌علمی خارجی می‌توانند عضو آن شوند. وب‌سایت آن نیز طراحی‌شده که پس از پایان اجرای آزمایشی و رفع اشکالات آن، به‌زودی اعلام عمومی می‌شود.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران از افزایش شمار دانشجویان بین‌الملل دانشگاه طی یک سال گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر تعداد دانشجویان بین‌الملل دانشگاه به بیش از ۷۹۰ دانشجو از ۴۴ کشور افزایش یافته است.

وی با اشاره به سیاست دانشگاه در جذب دانشجویان پردیس بین‌الملل گفت: در حال حاضر شمار دانشجویان ایرانی پردیس بین‌الملل حدود ۹۰۰ نفر است. بر اساس سیاست‌های اتخاذشده، باید تعداد دانشجویان خارجی را افزایش دهیم و نباید دانشجوی شهریه پرداز داخلی در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی جذب کنیم که در این راستا نیز اقدام کرده‌ایم.

کردی به تشریح برنامه‌های دانشگاه در زمینه برگزاری دوره‌های مشترک بین‌المللی پرداخت و گفت: به این منظور تفاهم‌نامه‌هایی را با دانشگاه‌های کشورهای مختلف امضا کردیم و دوره‌های متعددی را برگزار می‌کنیم. یکی از برنامه‌های معاونت بین‌الملل طراحی رشته‌های جدید و مورد نیاز کشورهای همسایه بود که در این مدت برنامه آموزشی ۹ رشته را طراحی و تصویب کردیم. مقدمات ایجاد شعبه سلیمانیه و کربلا عراق فراهم‌شده و در حال رایزنی برای ایجاد شعبه قطر هستیم.

همچنین در این نشست دکتر سیدمنصور گتمیری مسئول راه‌اندازی بنیاد حامیان دانشگاه، اساسنامه پیشنهادی بنیاد حامیان دانشگاه را تشریح کرد و گفت: قرار است این بنیاد باهدف جلب حمایت‌های خیرین نیک‌اندیش و بهره‌مندی از توانمندی‌های مادی و معنوی نخبگان، دانش‌آموختگان، اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و… تشکیل شود.

دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده گفت: بین‌المللی سازی باید در کل دانشگاه اتفاق بیافتد؛ با این رویکرد که تمامی گروه‌های آموزشی و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه در سطوح مختلف بین‌المللی فکر و برنامه‌ریزی کنند.

رئیس دانشگاه با تأکید بر اصلاح مسیر بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دانشگاه نمی‌تواند دو دانشکده پزشکی و دو دانشکده دندانپزشکی داشته باشد اما این اصلاحات یک‌شب و یک‌ساله صورت نمی‌گیرد و باید در طول زمان اتفاق بیافتد. معاونت بین‌الملل باید در جهتی حرکت کند که مسئولیت‌های حوزه بین‌الملل را با یک برنامه روشن و به‌دور از شتاب‌زدگی و تخریب اقدامات مؤثر گذشته به دانشکده‌ها، گروه‌ها و زیرمجموعه دانشگاه واگذار کند.

کریمی با اشاره به رویکرد دانشگاه در جذب دانشجویان بین‌المللی گفت: در این دانشگاه با این قدمت و پیشینه ۱۷۰ ساله باید افکار بلند حاکم باشد؛ یکی از وظایف ما تربیت نیروی متخصص در رده‌های مختلف است لذا در رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی نباید دانشجوی شهریه پرداز پذیرش شود اما در رشته‌هایی که دوره آنها دو تا چهار سال است با توجه به نیاز کشور و ظرفیت دانشکده‌های پرستاری و پیراپزشکی می‌توان دانشجوی داخلی پذیرش کرد.

به گزارش مفدا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به پیشنهادهایی که در زمینه اساسنامه بنیاد حامیان دانشگاه مطرح شد گفت: برای راه‌اندازی بنیاد اهداف بلندمدت را در نظر بگیرید و پیشنهادهایی را که در این جلسه مطرح شد در جلسات کارشناسی‌تر مورد بررسی قرار دهید.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید