جشن صدمین زادروز عباس یمینی‌شریف برپا شد

جشن صدمین زادروز عباس یمینی‌شریف همزمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان برگزار شد.

به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده، در ابتدای این مراسم که توسط شورای کتاب کودک و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در محل این انجمن برگزار شد، حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی اظهار کرد: رفتن از کودکی به بزرگسالی و از خردی به کلانی یک امر طبیعی است. اما عکس این حرکت کار بسیار دشواری است. برگشت به کودکی و نشان دادن زیبایی‌های جهان کودکی، کار دشواری است که تنها از عهده افرادی چون یمینی‌شریف برمی‌آید.

او با اشاره به این‌که زیبایی، سادگی است، گفت: سادگی و روانی در شعر عباس یمینی‌شریف، ویژگی‌ای اساسی است و از این رو می‌توان او را حافظ شعر کودکان خواند.

نوش‌آفرین انصاری، دبیر شورای کتاب کودک نیز با تشکر از بلخاری و همکاران‌ او در برگزاری این مراسم، به دو مناسبت یعنی سالگرد کوچ مهدی آذریزدی و زادروز عباس یمینی‌شریف اشاره و اظهار کرد: هر دو بزرگوار، از افراد مهم و تاثیرگذار بودند. هر دو سجایای اخلاقی والا داشتند و هر دو از بنیان‌گذاران شورای کتاب کودک بودند و ما به روح هر دو و دیگر بنیان‌گذاران شورا درود می‌فرستیم.

همچنین ناهید معتمدی، عضو شورای کتاب کودک در سخنانی با عنوان «آموختن برای زیستن» گفت: در دورانی که بین صداهای خشن و مفاهیم پیچیده و دشوار، کودکی جایی نداشت، یمینی‌شریف هنر خود را در خدمت تعلیم و تربیت قرار داد و احساسات خود را در لابه‌لای عبارات خشک کتاب‌های درسی گنجاند.

به گفته این عضو گروه بررسی شعر شورای کتاب کودک، یمینی‌شریف موضوعاتی چون ایران، طبیعت و کودکی را در شعرش به صورت صادقانه و با تمامی بضاعت خویش به کودکان تقدیم کرده است.

علی‌اصغر سیدآبادی، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان نیز به چند اعتبار، یمینی‌شریف را چهره‌ای مهم و تاثیرگذار دانست. او بنیان‌گذاری، نقش‌آفرینی در خلق خاطره‌های جمعی ایرانیان، استمرار و پایداری را از جمله ویژگی‌های یمینی‌شریف عنوان کرد.

مشاور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که انسان‌هایی که نقش بنیان‌گذاری دارند، در ابتدای راهی بوده‌اند که ما امروز در انتهای آن ایستاده‌ایم، افزود: کار آنان دشوار بوده است زیرا باید راه را می‌کوبیدند و پیش می‌آمدند.

او با اشاره به ویژگی‌های شعر یمینی‌شریف بیان کرد: نگاه زیبایی‌شناسی در حال تغییر است. ممکن است ما به شعر دیروز نقد داشته باشیم، ولی اگر عامل زمان را نادیده بگیریم، دچار بی‌انصافی خواهیم شد.

مسعود ناصری، مدیر موزه عروسک و فرهنگ هم با ذکر خاطره‌ای از حضور یمینی‌شریف در این موزه درباره کتابی مهجورمانده از این شاعر با عنوان «دنیاگردی مهشید و جمشید» سخن گفت.

به گفته این پژوهشگر اقوام، این کتاب که سفرنامه است، بیانگر تنوع فرهنگی است و شناخت و مطالعه آن می‌تواند مهارت همزیستی ما را بالا ببرد. 

او با تبیین ویژگی‌های این کتاب، اظهار امیدواری کرد که این اثر متناسب با فرهنگ امروز بازنویسی شود.

سخنران بعدی نشست، اسدالله شعبانی، شاعر کودک و نوجوان بود که به بیان ویژگی‌های محتوایی شعرهای یمینی‌شریف پرداخت. او دانستن و توانستن را دو مولفه مهم در این شعرها دانست و افزود: او در شعر خود آموزه‌های کهن ایرانی را با آموزش مدرن پیوند زده است.

شعبانی صدای صلح و دوستی، ایمان به آینده بهتر، شادی، تندرستی و زبان ساده را از ویژگی‌های مهم شعرهای نغمه‌سرای کودکان دانست.

لیلا میرزایی، عضو شورای کتاب کودک در سخنانی با عنوان «بازتاب چندزبانی در داستان‌های بلند عباس یمینی شریف» به ویژگی‌های زبانی در داستان‌های این شاعر و نویسنده اشاره کرد.

این مدرس دانشگاه با استناد به آرای «باختین» نظریه‌پرداز روسی به بررسی لایه‌های زبانی در چهار داستان بلند «دو کدخدا»، «خر و خرکچی»،«جدال در پرتگاه توچال» و «شهر ناپدیدان» از یمینی‌شریف پرداخت.

سخنران نهایی این نشست، هومن یمینی‌شریف، فرزند شاعر بود که ضمن قدردانی از برگزارکنندگان مراسم، به رابطه نزدیک و صمیمی خود با پدر اشاره و اظهار کرد: او مهربان بود و منصف. از این رو من از کودکی به او نزدیک بودم و به واسطه این نزدیکی با حالات او آشنا شدم و این حالات در زندگی من موثر بودند.

اجرای موسیقی توسط گروه ارف و اجرای نمایش خیمه شب‌بازی توسط گروه هنری «راما» از دیگر برنامه‌های این نشست بود.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید