شهریور، پایان مرمت کاخ موزه سردار ماکو

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: پروژه مرمت و احیا کاخ موزه باغچه جوق (سردار ماکو) شهریور ماه امسال به اتمام می‌رسد.

جلیل جباری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، مرمت و مطالعات کاخ موزه باغچه جوق ماکو را نماد عینی همکاری تنگاتنگ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان با سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو یاد کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود شهریور امسال شاهد اتمام این پروژه تاریخی باشیم تا مردم با فرهنگ استان و کشور بتوانند بیشتر با دیرینه تاریخی منطقه آزاد ماکو آشنا شوند.


وی بر ترمیم پل‌ها، اماکن و ابنیه‌های تاریخی در منطقه آزاد ماکو اشاره کرد و افزود: بازسازی محوطه تاریخی قلعه قبان ماکو از جمله احیای برج و باروهای آن از جمله شاخص‌ترین کارها در حوزه حفظ و حراست از تاریخ این منطقه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در ادامه بر مطالعات باستان‌شناسی با حضور تیم کارشناسی از کشور ارمنستان و کشور ایران طی یک فصل در قلعه قبان ماکو اشاره و تصریح کرد: ادامه فصل دوم مطالعات در این سایت تاریخی در آینده نزدیک پیگیری خواهد شد.

وی در ادامه با تاکید بر این که اداره کل میراث فرهنگی در سطح استان برنامه های عملیاتی متنوعی برای هر شهرستان تدوین کرده است، افزود: طی این اقدام ۱۲۰ بنای تاریخی در صورت تخصیص اعتبارات لازم، ساماندهی خواهد شد.

جباری احیاء بافت تاریخی سطح استان از جمله شهرستانهای تکاب، ماکو، ارومیه و خوی را در دست اقدام عنوان کرد و افزود: هم اکنون عملیات مرمت و احیای جداره های تاریخی بافت شهر ماکو، خوی و ارومیه در حال اجراست.


وی در ادامه در تشریح برنامه‌ها و اقدامات این اداره کل در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: برنامه‌های مشترکی از جمله جشنواره‌ها با مشارکت منطقه آزاد ماکو برنامه‌ریزی می‌شود که این جشنواره‌ها در دو حوزه‌های گردشگری و صنایع دستی در سطح ملی و بین المللی برگزار می‌شود.

جباری در پایان گفت: نمایشگاه سراسری صنایع دستی کشور در منطقه آزاد ماکو در صورت استقبال سازمان منطقه آزاد ماکو برگزار خواهد شد که هدف از آن بازاریابی، فروش و صادرات است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید