نماینده تهران: حضور زنان در ورزشگاه مطالبه بخشی از جامعه است

ران فرصت دارد در اولین بازی بین‌المللی بحث ورود زنان به ورزشگاه را عملی کند.

طیبه سیاوشی، عضو فراکسیون زنان مجلس، گفت: آخرین تصمیم این بود که همان برنامه پیاده‌شده در بازی‌های والیبال و بسکتبال برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها، در مسابقات فوتبال هم اجرایی شود.

به گزارش اعتمادآنلاین ماجرای ورود زنان به ورزشگاه وارد یک فاز جدید شده است. حالا فدراسیون جهانی فوتبال به مهدی تاج اولتیماتوم داده هرچه سریع‎تر تکلیف این پرونده را روشن کند. فدراسیون فوتبال ایران هم در نامه‌ای به اینفانتینو اعلام کرده برای تعیین تکلیف این موضوع به زمان احتیاج دارد. فوتبال ایران شرایط سختی را پشت سر می‌گذارد و امکان دارد تمام فعالیت فوتبال ایران تعلیق شود.

طیبه سیاوشی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، در خصوص این موضوع که فدراسیون جهانی فوتبال، ایران را ملزم کرده حتماً جایگاه زنان در ورزشگاه‌ها در نظر گرفته شود و زنان باید اجازه ورود به ورزشگاه داشته باشند به اعتمادآنلاین گفت: بعد از نامه فیفا به فدراسیون ایران که برخی آن را تعبیر به اولتیماتوم اینفانتینو به فدراسیون فوتبال ایران می‌دانند، فدراسیون فوتبال وزارت ورزش را در جریان آن نامه قرار داد. وزارت ورزش هم مسئول رسیدگی به این درخواست فیفا از ایران شد. قرار بر این بود که این وزارتخانه با نهادها و دستگاه‌هایی که برای ورود زنان به ورزشگاه دخیل هستند، رایزنی کند.

او در ادامه گفت: آخرین تصمیمی که در این باره گرفته شده، همان برنامه‌ای است که درباره ورود زنان به سالن‌های بسکتبال و والیبال در بازی‌های ملی اتخاذ شده بود.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط محقق شدن این خواسته، بیان کرد: حضور زنان در ورزشگاه زمانی محقق می‌شود که اولین بازی ملی انجام شود و آن بازی ملی هم حدوداً چند ماه دیگر خواهد بود.

او در ادامه گفت: مناسب‌سازی حضور زنان در ورزشگاه‌ها باید مثل همان بازی کاشیما- پرسپولیس باشد. هرچند که در آن بازی برخی اعتراض داشتند حضور زنان در ورزشگاه گزینشی بوده اما می‌توانست قدمی رو به جلو محسوب شود. من مطمئنم همین گزینشی عمل کردن هم رو به جلو است و به هر حال در زمینه ورود زنان به ورزشگاه گشایشی ایجاد می‌کند.

سیاوشی در ادامه تاکید کرد: مسئله مهم دیگری که وجود دارد این است که در لایحه وظایف و اختیارات و اهداف وزارت ورزش و جوانان که در صحن علنی به تصویب رسید و برای تأیید به شورای نگهبان رفته است، وزارت ورزش موظف به مناسب‌سازی اماکن ورزشی، مخصوصاً در ورزشگاه‌هایی که قرار است بازی‌های ملی انجام گیرد، شده است.

این نماینده عضو فراکسیون امید مجلس درباره درخواست دوباره فدراسیون از فیفا برای دریافت مهلت مجدد درباره مناسب‌سازی ورزشگاه‌ها و طولانی شدن زمان انجام این مناسب‌سازی عنوان کرد: دفعه آخری که به ورزشگاه آزادی رفتم سرویس‌های بهداشتی جداگانه، راه جداگانه و یک فضای فنس‌کشی جداگانه برای زنان آماده کرده بودند.

او تاکید کرد: نباید فشارهای بین‌المللی ما را وادار به انجام کاری کند. مطالباتی در جامعه وجود دارد. هرچقدر هم که بگوییم حداقلی است، هرچقدر هم بگوییم از طبقه متوسط و رو به بالای جامعه است، اما به هر حال مطالبه زنان این جامعه است.

سیاوشی در ادامه با تاکید بر اینکه خواسته حضور زنان در ورزشگاه‌ها از طرف بخشی از جامعه مطرح است، افزود: نادیده گرفتن مطالبات اجتماعی خود باعث بروز مسئله و مشکل جدید می‌شود.

سیاوشی درباره احتمال تعلیق فوتبال ایران گفت: ایران فرصت دارد در اولین بازی بین‌المللی بحث ورود زنان به ورزشگاه را عملی کند. اکنون هیچ بازی بین‌المللی‌ای وجود ندارد و شرایط تحقق این خواسته هم وجود ندارد. باید امیدوار باشیم در اولین بازی بین‌المللی شاهد حضور زنان در ورزشگاه‌ها باشیم.

عضو فراکسیون زنان درباره آخرین رایزنی‌های نمایندگان مجلس برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: لایحه وظایف و اختیارات وزارت ورزش حدوداً دوهفته پیش به تصویب رسید. چند روز گذشته هم با وزارتخانه صحبت‌هایی انجام داده‌ایم. اما همان‌طور که می‌دانید وزارت ورزش تنها تصمیم‌گیرنده برای این موضوع نیست و شورای تأمین و نهادهای بالاتر از آن هم تصمیم‌گیرنده هستند.


نظر خود را ثبت کنید