عجیب ترین روش جهان برای مشورت و شکار!(+تصاویر و فیلم)

  • تاریخ انتشار : 1398/4/29 ساعت : 22:08 - 4 سال قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : علوم
برای تصمیم گیری در رابطه با زمان شروع شکار دور هم جمع می شوند و از "عطسه" به عنوان روشی برای دستیابی به یک حدنصاب استفاده می کنند.

عصرایران- سگ ها یکی از متنوع ترین موجودات روی کره زمین هستند که از زمان اهلی شدن توسط انسان به منظور استفاده در شکار، گله داری، حفاظت، بارکشی، نیروهای نظامی و ... مراحل مختلفی از اصلاح نژادی را پشت سر گذاشته اند. اما در این خانواده اعضایی وجود دارند که کمتر شناخته شده اند و پذیرش آنکه جز گروه سگ سانان طبقه بندی می شوند، مقداری دشوار است!

لیکائون پیکتوس یا سگ وحشی آفریقایی یکی از همین موارد کمتر شناخته شده، است که با نام های سگ شکار آفریقایی، سگ رنگی آفریقایی، سگ خالدار و ... نیز مورد شناسایی قرار می گیرد.

 همانطور که از نامش مشخص است تنها در آفریقا یافت می شود و به شکل گروه های بزرگ در گرم دشت ها با پوشش گیاهی کم زندگی می کنند.


این حیوان در بخش جمجمه شباهت زیادی به کفتار دارد اما ازنظر حرکات بدن کاملا مانند سگ ها رفتار می کنند. فک بزرگ سگ وحشی آفریقایی موجب شده تا مهارت بالایی در گوشتخواری داشته باشد و براحتی بزرگ ترین قطعات گوشت را پاره کند. نزدیک شدن به این حیوان خطر بسیار بزرگی را متوجه انسان می کند.



یکی از مهمترین تفاوت های ظاهری لیکائون پیکتوس با سایر سگ سانان به پای آن مربوط می شود که 4 انگشت در هر پا دارد در حالیکه سایر سگ سانان 5 انگشتی هستند. وزن حیوان بین 30 تا 40 کیلوگرم در نرها و ماده تفاوت دارد و ارتفاع تا شانه نیز 60 تا 80 سانتیمتر گزارش شده است. بدن این پستاندارد بین 1 تا 1.5 متر طول دارد و طول دم نیز بین 30 تا 40 سانتیمتر متغیر است. میانگین طول عمر این حیوان 12 سال است.


 اجتماعی و اهل مشورت!

همانطور که اشاره شد این حیوان رویکردی اجتماعی دارد و بصورت گروهی زندگی می کند، مخصوصا در مواقع شکار این ویژگی ها آنها به نقطه اوج خود می رسد. بدین ترتیب که برای تصمیم گیری در رابطه با زمان شروع شکار دور هم جمع می شوند و از عطسه به عنوان روشی برای دستیابی به یک حدنصاب استفاده می کنند. به عبارت دیگر سگ های موافق با شبیه سازی حالت عطسه موافقت خود را اعلام می کنند. البته تمامی شکارهای گروهی نتیجه این مدل رای گیری نیست اما معمولا شکار زمانی آغاز می شود که اعضا یک گروه با عطسه موافقت خود را اعلام کرده باشند. در این رای گیری مقام اعضا گروه نیز اثرگذار است بدین ترتیب که اگر یکی از جفت های برتر گروه عطسه کند احتمال آنکه سگ ها عازم شکار شود خیلی زیاد است زیرا 3 عطسه پاسخ در گروه به منزله تایید شکار خواهد بود. همچنین اگر سایر سگ ها عطسه را شروع کنند، حدود 10 عطسه به مفهوم تایید آغاز شکار خواهد بود.


خواندنی هایی درباره سگ وحشی آفریقایی

اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت(IUCN) نام این حیوان را جز گونه های در خطر انقراض قرار داده است. کشاورزان بومی هرساله تعدادی زیادی از آنها را می کشند. بر اثر بیماری ها از بین می روند یا آنکه در تله های شکارچیان غیرقانونی گرفتار می شوند. از سوی دیگر زیستگاه آنها نیز به دلایل متعددی هر ساله کوچکتر می شود.


این حیوان در گروه هایی متشکل از 2 تا 27 سگ زندگی می کنند. در گروه روابط بسیار خوبی دارند حتی از سگ های بیمار یا مجروح تا زمان بهبود مراقبت می کنند و برای آنها غذا می آورند.

حتی با آنکه به مراتب از شیرها و پلنگ ها کوچکتر هستند اما وقتی که قصد شکار می کنند شانس موفقیت بالاتری دارند. معمولا سپیده دم یا هنگام غروب شکار می کنند و این کار را بصورت گروهی انجام می دهند. بنابراین می توانند حیواناتی مانند کل یالدار و ایمپالا را که جثه بزرگتری دارند، شکار کنند.


سگ وحشی آفریقایی موهای کوتاه به رنگ زرد، خاکستری، سفید و مشکلی دارد که در واقع مخلوط این رنگ ها برای هر حیوان با دیگری متفاوت است و نمی توانید دو سگ با یک نقش مشابه را پیدا کنید. این تفاوت تا حدودی کار شناسایی سگ ها را برای محیط بانان و فعالان محیط زیست آسان می کند.

سگ وحشی آفریقایی می تواند با سرعت 70 کیلومتر در ساعت حرکت کند.


 


نظر خود را ثبت کنید