تخریب ورودی‌های مسدود شده به سواحل در فرح‌آباد ساری

معاون عمرانی استانداری مازندران گفت: امروز تخریب تعدادی از ورودی‌های مسدود شده به سواحل در فرح‌آباد ساری انجام شد، این مسیرها با حضور مشاور وزیر کشور و فرماندار ساری تخریب شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، دریا یکی از منابع خدادادی محسوب می‌شود که به واسطه جاذبه گردشگری، در تمام فصول سال، مردم را برای گذراندن اوقات خوش و کسب آرامش به سمت خود می‌کشاند، این منبع خدادادی و سواحل آن مانند کوه‌ها، بیشه زارها، جنگل‌ها برای هیچ شخص و یا ارگان خاصی نیست.

طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران این منبع خدادادی جز انفال و ثروت عمومی بوده که فقط در اختیار حکومت اسلامی است، بدین معنی که این عرصه مالک شخصی ندارد و برای عموم است.

اما سواحل دریای خزر در سه استان شمالی گیلان، گلستان و مازندران توسط ادارات دولتی، نهادهای عمومی و خصوصی محصور شده‌اند. سال‌هاست که این اتفاق افتاده و پلاژهای تفریحی و مجتمع‌هایی در نوار ساحلی دریای شمال ساخته شده است که فقط مختص افراد و اشخاص خاص و نه برای عموم است.

بحث طرح آزادسازی سواحل دریای خزر سال‌ها پیش به میان آمده بود اما اجرا نمی‌شد، پس از تصویب این طرح در هیأت وزیران در دولت قبل و قانون‌شدن این طرح کمی جدی‌تر دنبال شد و بخشی از سواحل دریا به خصوص در استان مازندران آزاد و نهادها تا حریم 60 متر از دریا عقب‌نشینی کردند.

در استان مازندران و در سواحل دریای خزر نیز تصاحب کم نبوده است، با تصاحب سواحل توسط ارگان‌ها راه دسترسی مردم به دریا در بیشتر قسمت‌های ساحل مسدود شده است.

تصاحب سواحل دریای مازندران تا حدی بود که در سال‌های اخیر نهادهای خصوصی در غرب مازندران بدون ضابطه و سند سواحل را در انحصار خود درآوردند.

اخیرا اما دغدغه برای آزادسازی سواحل بیشتر و از سر گرفته شد چراکه این خواسته مردم مازندران برای آزادشدن سواحل دریای مازندران بود.

در ادامه برای آزادسازی سواحل و فرصت یک‌ماهه به ادارات دولتی و نهادها داده شد و به استانداران استان‌های شمالی دستور آزادسازی سواحل را دادند.

احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران نیز به این موضوع واکنش نشان داد و خواستار پیگیری و آزادسازی سواحل از سوی نهادها و ارگان‌های دولتی استان شده است.

در طول این یک‌ماه فرصت کیلومترها از سواحل آزاد شد که بیشتر آنها در غرب مازندران بود و اما آخرین فرصت به موضوع آزادسازی سواحل دریا تا روز گذشته یعنی 28 تیرماه بوده است.

امروز استاندار مازندران در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مازندران در استانداری در بخشی از سخنان خود در این ارتباط اظهار کرد: مهلت یک‌ماهه برای ساماندهی سواحل امروز به اتمام رسیده و دو دستگاهی که همکاری نکردند، پروژه‌های آنها تخریب می‌شود.

در همین ارتباط و در آخرین پیگیری‌های فارس مهدی رازجویان معاون عمرانی استانداری مازندران امشب در گفت‌وگو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار کرد: بنا بر دستور استاندار مازندران امروز تخریب تعدادی از ورودی‌های مسدود شده به سواحل در فرح‌آباد ساری انجام شد، این مسیرها با حضور مشاور وزیر کشور و فرماندار ساری تخریب شده است.

وی طول سواحل استان مازندران را 370 کیلومتر اعلام کرد و گفت: از این مقدار 163 کیلومتر اراضی دولتی است که 118 کیلومتر آزاد و 45 کیلومتر آن مسدود است.

معاون عمرانی استاندار مازندران ادامه داد: مشکل مسدود بودن تردد مردم 45 کیلومتر بوده که این مقدار نیز در اختیار دستگاه‌های دولتی نیست که در این عملیات سازه‌هایی که مانع ورود گردشگران و مسافران به سواحل شده بودند تخریب شده است.

این مسؤول افزود: اراضی نظامی که براساس قانون ممنوعیت ورود وجود دارد و یا دستگاه‌هایی حضورشان در سواحل ضرورت دارند باقی مانده، اما اماکن و حصارها و دیوارهایی که استفاده دولتی نداشته، بنای غیرضروری بودند حصارها برداشته شده و مابقی طبق رای دادگاه تخریب می‌شوند، این میزان 28.5 کیلومتر را شامل می‌شود که طبق دستور استاندار در شهرهای تنکابن، محمودآباد و چالوس نیز همزمان آغاز و اجرایی شده است.

رازجویان خاطرنشان کرد: مشکل تردد در سواحل استان مازندران از این طریق رفع می‌شود و همچنین تلاش می‌شود بناهایی که کاربردی نبوده برای استفاده عموم مورد بهره برداری قرار گیرد.


نظر خود را ثبت کنید