«و آن‌گاه معنا زاده شد» منتشر شد

ترجمه کتاب «و آن‌گاه معنا زاده شد؛ بازنمایی، شبیه‌سازی، سوژه» منتشر شد.

 به گزارش ایسنا، این کتاب که شامل مجموعه مقالاتی با موضوعات سوژه، بازنمایی و شبیه‌سازی است، توسط امیر رضائی‌پناه، سمیه شوکتی‌مقرب و عارف مسعودی ترجمه و در نشر علم (تمدن علمی) عرضه شده است.

در معرفی کتاب  «و آن‌گاه معنا زاده شد» عنوان شده است: این مجموعه مقالات حول سه موضوع اصلی سوژه، بازنمایی و شبیه‌سازی تدوین شده و ۱۰ اپیزود دارد. هر یک از بخش­‌ها و اپیزودها، متنی مستقل در بافتی به هم پیوسته است که چگونگی نقش‌آفرینی مفاهیم در عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی را نمایان می‌کند.

این کتاب به دنبال ارائه فهمی خاص و اصیل از برخی مقوله­‌های مهم در علوم انسانی و اجتماعی همچون معنا و نظام معانی، بازنمایی، شبیه­‌سازی، سوژه سیاسی، امر سیاسی، سیاست، امر اجتماعی، حقیقت، امر واقع، رخداد، ادبیت فلسفه و فلسفیت ادبیات، سرشت هنر، روی صحنه و پشت صحنه، گفتمان هویدا و گفتمان پنهان و... است. در حقیقت رمزگشایی عملیاتی از ماهیت، مولفه‌ها، مفاهیم و شاخص‌سازی‌های مترتب بر این مقوله‌ها کار ویژه و رسالت محوری این اثر را تشکیل می‌دهد.

ایده ترجمه کتاب حاضر که دربردارنده بخش‌های اصلی کتاب لاتین «سوژه‌ها و شبیه‌سازی‌ها» به شمار می‌آید، به‌واسطه اهمیت موضوع مورد مطالعه، تنوع دیدگاه‌ها و رویکردهای مورد بررسی و وزانت قلم نگارندگان در نزد مترجمان مورد اجماع قرار گرفت. برای اثرگذاری و بهره بیش‌تر خواننده و مخاطب ایرانی از این اثر، بخش‌های خاصی از آن گزینش و تقویت و ارائه شده است. آنه او. بیرنه،  هیو. جی. سیلورمن، درو ای. هایلند، آلینا کلی، ماسیمو وردیکیو، گری ای. آیلسورث و بتینا برگو هر کدام به سبک و شیوه خود خواننده و مخاطب را با خویش همراه ساخته و در کلیت خود منظومه‌ای منسجم و مکمل را فراهم می‌آورند.

دیباچه این مجموعه به قلم دکتر محمدرضا تاجیک، یادداشت ویراستار کتاب، آنه او. بیرنه خطاب به خوانندگان و پژوهشگران ایرانی و فارسی­‌زبان و پیشگفتار آن به قلم امیر رضائی‌پناه، بخش‌های دیگر این مجموعه را تشکیل می‌دهد.

این اثر پس از «هویت، گفتمان و انتخابات در ایران: مبانی ایدئولوژیک انتخابات ۱۳۹۲» و «تحلیل گفتمان سیاسی؛ امر سیاسی به مثابه یک برساخت گفتمانی» سومین کتاب مشترک امیر رضائی‌پناه و سمیه شوکتی‌مقرب است.

 انتهای پیام  


نظر خود را ثبت کنید