در گفت‌وگو با عصرایران

فلاحت‌پیشه: به زودی ايران و انگليس وارد فضاي تنش‌زدايي مي شوند/کشورها سعی می‌کنند خود ار از اختلاف ایران و آمریکا دور نگه دارند

استراتژی ايران در خليج فارس سیاست كنترل تنش هاست.

حشمت الله فلاحت پیشه در مورد تنش‌های ایجاد شده در خلیج فارس گفت: اقدامی که ایران در توقیف کشتی انگلیسی انجام داد یک اقدام حقوقی بود منتها اثر خودش را در مقابله بِه مثل نشان داد ولی من معتقدم مسئولان کشور نباید این موضوع را مقابله بِه میل تلقی کنند. به هر حال کشتی انگلیسی هم طبق مقررات دریای سرزمینی ایران و مقررات بین المللی تخلف کرده است و در این قالب کار صورت گرفته است و متفاوت با اقدامی است که انگلیسی ها در جبل الطارق انجام داده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با عصرایران ادامه داد: در طول پنجاه سال گذشته انگلیسی‌ها پیشقراول اروپایی‌ها و پیرو آمریکایی‌ها علیه ایران بودند و هیچوقت نقشش مستقل نبوده است .

نماینده اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس خاسر نشان کرد: در حال حاضر شرایطی شکل گرفته است که انگلیسی ها محبورند نقش مستقلی را بازی کنند چون ترامپ عملا موضوع را بِه خود انگلیسی ها واگذار کرد و کمکی هم به آنها نکرد.

این نماینده مجلس تاکید گرد: نهایتا ایران و انگلیس وارد فضای تنش‌زدایی می شوند و انگلیسی ها مجبور هستند که به سمت این مسیر حرکت کنند .

وی با تاکید بر اینکه استراتژی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس سیاست کنترل تنش هاست گفت: امنیت خلیج فارس توسط ایرانی ها از قدیم الأیام تضمین شده است. ضمن اینکه نوع رفتار بازیگران دیگر منطقه یعنی إمارات و عربستان سعودی هم نشاندهنده تنش زدایی است یعنی از زمانی که پهپاد آمریکایی سقوط کرد تحولات در منطقه به سمت تنش زدایی حرکت می کند و آینده پرچالشی را در منطقه نمی بینم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تنها اختلافی که در این قضایا باقی می ماند اختلاف بین ایران و آمریکاست. خیلی از اتفاقاتی که در این مدت افتاده است این است که برخلاف انتظار ترامپ کشورهای مختلف سعی می کنند خودشان را از اختلاف ایران و آمریکا دور نگه دارند و در نهایت هرچی که هست بین ایران و آمریکا رقم بخورد.

وی در مورد اینکه آیا سفر و دیدارها و مصاحبه هاب ظریف در نیویورک را در راستای تنش زدایی بین ایران و آمریکا ارزیابی می کنید گفت؟ سفر آقای ظریف را تنش زدایانه نمی دانم بلکه معتقدم ایشان بیشتر بحث دفاع از حقانیت جمهوری اسلامی ایران و مواضع ایران را در دستور کار دارد و راهبردی برای تنش زدایی بین ایران و آمریکا در شرایط کنونی وجود ندارد.

فلاحت پیشه خاطر نشان کرد: آمریکایی ها به دنبال نتیجه گرفتن از فشار حداکثری هستند و تا زمانی که این سیاست حاکم است نتیجه ای نمی گیرند مگر اینکه بازگشت از تحریم ها صورت بگیرد تا زمانی که بازگشت از تحریم ها در سیاست آمریکا شکل نگیرد تنش زدایی بین ایران و آمریکا اتفاق نمی افتد.


نظر خود را ثبت کنید