«استفن هاوکینگ‌های ایرانی در نمایشگاه الکامپ!»

توان‌یابان در دل نمایشگاه الکامپ 98 با شعار " آینده­ای بهتر" حضور داشتند.

عصرایران؛ نوشین روزگرد- چندی است که فرمانداری­ها و شهرداری­ها و کارشناسان لشگری و کشوری هر از گاهی به یاد توان­یابان و افراد دارای معلولیت در گوشه و کنار کشور فعالیت­هایی برای متناسب­سازی چیدمان شهری انجام می­دهد؛ این فعالیت­ها، جسته گریخته و بی برنامه است و چندان کارآمد نیست. دیری نمی­پاید که با عوض شدن مسئولان محترم همه برنامه­ها فراموش شده و افعال ، از در دست اقدام به کار خوبی که به سرانجام نرسیده تبدیل می­شوند.

اما شهروندان جوامع آینده دیگران را مسئول تأمین رفاه و امنیت خویش نمی­دانند، هر مشکل راه حلی در دست خودشان دارد و بر این باورند که: کسی جز خودمان برای شکایت وجود ندارد! خودمسئولیتی از ویژگی­های آن جامعه است. مفهوم خودمسئولیتیِ جوامع آینده که برگرفته از کتاب منحنی دوم است، حکایت اتفاقاتی است که در الکامپ امسال با حضور کسب­وکارهای اینترنتی برای توان‌یابان رخ داد، و البته دلیل شکست برنامه­های متناسب­سازی نیمه رها شده­ی دولتی!

همکاری مسئولانه مؤسسات خیریه و استارتاپ ­ها امیدی است برای بازگرداندن 300هزار فرد دارای معلولیت به جامعه. کارآفرینان اجتماعی تا کنون با برگزاری سه دوره رویداد «توان تِک»، که با معرفی توان­یابان موفق شاغل به شرکت­های استارتاپی و تجارت الکترونیک موجب بهبود کیفیت زندگی شهروندان توان‌یاب شده اند هم‌چنین در این رویداد ها کسب‌وکار‌های دیگر برای استفاده این شهروندان متناسب سازی شدند.

امسال 200 متر از فضای نمایشگاهی الکامپ میزبان کسب­وکارهای اینترنتی توان‌یابان بود. کسب‌وکاری که مؤسس آن، وحید رجبلو، جوان کرجی با 98 درصد از کار افتادگی بدن و تنها با استفاده از دست راستش راه‌اندازی کرده بود تا خدمات موثرتری به توان‌یابان ارائه دهد و کسب و کار هایی که برای افراد کم­شنوا و یا ناشنوا حکم مترجم را داشت، یا که صدایی توصیفی برای مخاطبان نابینا باشد.کسب­وکار بعدی در حوزه سلامت است که خدمات پزشکی را در منزل به افراد ارائه می­دهد. این کسب­وکار نه تنها برای توان­یابان، بلکه برای هر فردی که بیمار می­شود لازم است. کسب‌وکار بعدی قاشق غذاخوری برای افرادی بود که لرزش دست دارند. آن‌ها با این وسیله به راحتی و به تنهایی می‌توانستند از وعده غذایی خود لذت ببرند. اما هزینه‌ی بالای تهیه آن، این سؤال را بوجود می‌آورد که استقلال شخصی با هزینه سنگین گزینه بهتری است یا استخدام فردی برای کمک به صرف 3 وعده غذایی و در عین حال لذت بردن از مصاحبت با یکدیگر؟

باید به یاد داشت که هیچ فردی جزیره­ای مستقل از دیگران نیست در هر دسته‌ی آماری غالب یا مغلوب! ؛ چه با توان جسمی کمتر و یا رنگ پوست و جنسیت متفاوت

همواره با هم و برای هم، در آینده­ای بهتر!

 

 


نظر خود را ثبت کنید