ورود معلولان به پارلمان ژاپن/ آنها توان فشردن دکمه‌های رای‌گیری را ندارند

مجلس باید امکانات و ساختارهای پارلمان را برای اسکان و رفت‌و‌آمد این دو نماینده اصلاح کند. این دو عضو جدید مجلس به تنهایی قادر به فشردن دکمه‌ای رای گیری نیستند.

 تارو یاماموتو، بازیگر سابق ژاپن و رهبر حزب تازه کار "ریوا شینسـِنگومی" در انتخابات مجلس این کشور کاری شگفت‌انگیز انجام داد و توانست 2 شهروند معلول این کشور را در میان صندلی‌های پارلمانی جای دهد.

به گزارش گروه خودروی عصر ایران به نقل از "ژاپن تایمز"، در چرخشی غیر معمول "یاماموتو" 44 ساله بیش از هر نامزد دیگری موفق به کسب آرا در این رقابت انتخاباتی شد. با این وجود وی  قادر به حفظ جایگاه خود در این مجلس نخواهد بود، زیرا حزب وی تنها موفق به کسب دو کرسی در انتخابات شد.

آقای "یاسوهیکو فوناگو" 61 ساله یکی از این معلولیان منتخب، دچار بیماری ALS (همان بیمار استیون هاوکینگ) است و "ایکیو کیمارو" نیز که از فلج مغزی رنج می‌برد. با این وجود هر دوی این افراد دو صندلی را در مجلس نمایندگان ژاپن کسب‌ کرده‌اند.

یاسوهیکو فوناگو مبتلا به بیماری ALS است/ او توان حرکتی خود را کاملا از دست داده است/ رویترز

یاماموتو در این خصوص گفت: با اینکه صندلی‌های پارلمان را در این رقابت را از دادیم، اما در روندی رو به رشد موفق به کسب 2 درصد از آراء مردم شدیم.

انتخابات ژاپن در سال 2001 به سیستم "الکترال" تغییر کرد. این اولین بار پس از تغییر سیستم انتخابات است که افرادی از احزاب ناشناس و گمنام موفق به کسب کرسی‌های پارلمان در انتخابات شدند.

در انتخابات 6 سال قبل، یاماموتو موفق به کسب یک کرسی توکیو با کسب 660 هزار رای شد.

آقای "فوناگو" از روی صندلی چرخ‌دار خود گفت: این لحظه برای من بسیار هیجان‌انگیز است. ممکن است ضعیف به نظر برسم اما این برد برای من مسئله مرگ و زندگی است.

"فوناگو" اولین فرد مبتلا به  ALS در مجلس نمایندگان ژاپن است. بیماری وی در سال 2000 و در حین کار در یک مجتمع تجاری مشخص شد. کنترل حرکتی وی در سال 2008 از بین رفت. از آن زمان تا کنون وی با استفاده از حسگرهای ویژه و حد واسط‌های کامپیوتری با دیگران ارتباط برقرار می‌کند.

"کیمورا" نیز از 8 ماهگی فلج شده است. او سابقه طولانی در حمایت از حقوق معمولان دارد و از جمله افرادی است که خواهان یکپارچگی جوامع معلولان و مردم معمولی است.

او نیز از روی صندلی چرخ‌دارش گفت: رای افراد معلول که در شرایط سخت به صندوق رفته وظیفه مرا در مجلس سنگین‌تر می‌کند.

ژاپن تایمز نوشت: اینک مجلس باید امکانات و ساختارهای پارلمان را برای اسکان و رفت‌و‌آمد این دو نماینده اصلاح کند. این دو عضو جدید مجلس به تنهایی قادر به فشردن دکمه‌ای رای گیری نیستند.

در سال 1977، مجلس یکی از صندلی‌های خود را برای راحتی یک نماینده 82 ساله تغییر داد. این نماینده در آن زمان از صندلی چرخ‌دار استفاده می‌کرد.

مجلس ژاپن همچنین اسنادی را با خط "بریل" برای نابینایان یا افراد کم‌بینا آماده کرده‌اند.

 

یاسوهیکو فوناگو کاندیدای منتخب مردم توکیو در مجلس نمایندگان/ رویترز


یاماموتو که به اعتقاد برخی کارشناسان به "برنی سندرز" ژاپن معروف است از در این باره گفت: مردم خواستار تنفس تازه در دنیای سیاست هستند.

وی افزود: هیچ چیز تغییر نخواهد کرد مگر اینکه مردم ناراضی به پارلمان بپیوندند.

یاماموتو به واسطه قدرت رسانه‌های اجتماعی موفق به کسب بیش از 970 هزار رای شد. این رکورد بالاترین رای موجود پس از تغییر سیستم انتخابات -در سال 2001- محسوب می‌شود.

 حزب "ریوا شینسـِنگومی" با شعار کاهش مالیات مصرفی و افزایش حداقل دستمزد، جمعیت زیادی را کمپین‌های انتخاباتی کشید.

از ماه آوریل تا کنون بیش از 3500 نفر مبلغی حدود 400 میلیون ین را کمپین انتخاباتی وی اهدا کردند.

وی تلاش کرد در لیست انتخاباتی خود با تمامی افراد فعال در جامعه مانند مادران سرپرست خانوار، افرادی با کار پاره وقت و برخی از گروه‌های اقلیت پر کند.

 


نظر خود را ثبت کنید