ثبت تاریخ با آثار هنری + تصاویر

«یان ماتیکو»‌ (۱۸۳۸ ـ ۱۸۹۳) یکی از نام‌دارترین نقاشان لهستانی بود که برای ثبت تصویری لحظات تاریخی لهستان به شهرت رسید.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی آرت مگزین،‌ «ماتیکو»‌ در دهه دوم زندگی‌اش موفق به کسب دو مدال طلای نمایشگاه جهانی پاریس شد. او تمام دوران زندگی‌اش را در «کراکوف»‌، شهری در جنوب لهستان سپری کرد.

ماتیکو در همین شهر به تحصیل در مدرسه هنرهای زیبا مشغول شد و در نهایت موضوعات تاریخی را به عنوان سوژه نقاشی‌هایش انتخاب کرد.

او در سال ۱۸۵۹ بورسیه مدرسه هنرهای زیبا مونیخ را دریافت کرد. «ماتیکو» پس از بازگشت به «کراکوف»‌ بار دیگر خلق تابلوهای نقاشی با موضوعات تاریخی لهستان را آغاز کرد.


«شاهزداگان شایسکی در مقابل زیگیسموند سوم»

اولین تابلو نقاشی مشهور او «شاهزادگان شایسکی در مقابل زیگیسموند سوم» نام داشت. او این تابلو را در سال ۱۸۵۳ و در زمان تحصیلش در مدرسه هنرهای زیبا خلق کرد. این اثر در حال حاضر در موزه ملی «وروتسواف» نگهداری می‌شود.

***


«Stańczy » متعلق به سال ۱۸۶۲

دیگر تابلو نقاشی مهم و مشهور این هنرمند Stańczy نام دارد. «Stańczy» عنوانی بود که در دوره رنسانس و حکومت «زیگیسموند اول» برای دلقک‌های درباری لهستان استفاده می‌شد. در آن زمان دلقک‌های دربار نه تنها موظف به خنداندن پادشاه بودند، ‌بلکه می‌توانستند به طور غیرمستقیم به پادشاه مشاوره بدهند.

این تابلو نقاشی تصویری غافلگیرکننده ارائه می‌دهد. دلقک در حال بذله‌گویی نیست بلکه پشت پرده‌هایی که احتمالا سوی‌ دیگر آن مهمانی رقص و پایکوبی برپاست،‌ تنها و نگران نشسته است. احتمالا نگرانی او به این دلیل است که در آن زمان «لهستان» ‌در حال از دست دادن شهر «اسمولنسک» بود. این تابلو نقاشی در حال حاضر در موزه ملی «ورشو» ‌نگهداری می‌شود.

***


«نیکلاس کوپرنیک ستاره‌شناس لهستانی»‌ یا «مکالمه ستاره‌شناس با خدا»(‌۱۸۷۳)

تابلو نقاشی «نیکلاس کوپرنیک ستاره‌شناس لهستانی»‌ یا «مکالمه ستاره‌شناس با خدا»(‌۱۸۷۳) یکی دیگر از آثار این هنرمند است که به دوران رنسانس و پیشرفت‌های لهستان در حوزه نجوم اشاره می‌کند.

«نیکلاس کوپرنیک»‌، ستاره‌شناس نامدار لهستانی و اولین فردی بود که نظریه چرخش زمین به دور خورشید را ارائه داد. در تابلو نقاشی «ماتیکو»‌،‌ چهره «کوبریک» را می‌بینیم که در بالکن خانه‌ای که در آن زندگی می‌کرد، به تماشای آسمان نشسته است.

***


«نبرد گرونوالد»(۱۸۷۸)

 اما شاید مشهورترین اثر «ماتیکو» تابلو نقاشی «نبرد گرونوالد»(۱۸۷۸) باشد که یکی دیگر از وقایع تاریخی لهستان را به تصویر می‌کشد. این تابلو نقاشی ‌نبرد تاریخی شوالیه‌های «تتونیک» و ارتش لهستان ـ لیتوانی را که در سال ۱۴۱۰ به وقوع پیوست، به نمایش می‌گذارد. این اثر مشخصا لحظه پیروزی ارتش لهستان ـ لیتوانی را به تصویر می‌کشد.

بر اساس این گزارش ایسنا، از ارزش تاریخی آثار «یان ماتیکو» که بگذریم، سبک و نحوه نقاشی‌های این هنرمند نیز حائز اهمیت است. تابلوهای نقاشی او به مرور از سبک کلاسیک به امپرسیونیست تبدیل شدند. لحظاتی که او برای نقاشی کردن انتخاب کرده است، سینمایی است و احساسات در آن فوران می‌کند.

تابلوهای نقاشی این هنرمند لهستانی به انعکاسی نمادین از وقایع تاریخی لهستان بدل شد و در شکل‌گیری بینش نسل‌های آینده این کشور تاثیرگذار بود.

انتهای پیام 


نظر خود را ثبت کنید