معاون رئیس جمهور مطرح کرد؛

رشد گردشگری، علی‌رغم مشکلات/علت لغو روادید یک‌طرفه با چین چه بود؟

‌معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: عوامل رو به رشد در گردشگری داخلی باعث می‌شود صنایع دستی کشور فروش بیشتری داشته باشد.

‌به گزارش ایسنا- ‌علی‌اصغر مونسان در افتتاحیه دهمین نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی خراسان رضوی که در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: با وجود مشکلات و تهدیدات، گردشگری رشد خوبی داشته است. همچنین اقدامات مختلفی در حال انجام است که آمار گردشگران ورودی را افزایش دهیم.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: بخشی از فروش صنایع دستی و صادرات از مبادی گمرکی است و تقریبا این میزان از طریق گردشگران ورودی به کشور به صورت چمدانی اتفاق می‌افتد، این دو به یکدیگر کمک می‌کند و روند رو به رشدی دارد.

مونسان با اشاره به این که به دنبال بازارهای جایگزین هستیم، عنوان کرد: بازار چین جزو بازارهای هدف است که در این حوزه در حال فعالیت هستیم. یکی از این فعایت‌ها لغو روادید یک‌طرفه کشور چین بوده است که برنامه‌های بسیاری برای آن تدارک دیده‌ایم تا بتوانیم از این موقعیت استفاده کنیم و آمار ورودی گردشگران چینی را بالا ببریم.

وی ادامه داد: چین در سال 2018 نزدیک به 150میلیون گردشگر خروجی داشته است و هدف از لغو روادید این است که از این میزان بتوان 2 میلیون گردشگر چینی در کشور ورودی داشته باشیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: برای حمایت از صنایع دستی کشور، از سال گذشته ممنوعیت واردات صنایع دستی خارجی را اعمال کرده‌ایم که کمک کرده بازارهای صنایع دستی به سمت تولیدات داخلی حرکت کند و صنایع دستی خارجی در حال کمتر شدن است.

مونسان اشاره کرد: از سال 97 در مکان‌هایی که متعلق به سازمان میراث است اعمال ممنوعیت عدم ارائه صنایع دستی خارجی را داشته‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: طرح تجاری‌سازی صنایع دستی را در دولت دوازدهم شروع کرده‌ایم که این طرح به خوبی در حال پیش رفتن از لحاظ بسته‌بندی، طراحی مورد سلیقه مشتری است و نیز بر روی بازارهای جدید کار شده است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: کاربردی کردن صنایع دستی، یعنی علاوه بر این که به عنوان جنس‌های آنتیک و فرهنگی هنری صنایع دستی را بشناسیم بتوانیم بازار آن را بزرگ‌تر کنیم، در این خصوص موضوعات کاربردی را بیشتر کار کردیم و ترکیب این موضوعات روند رو به رشدی برای صنایع دستی به وجود آورده است.

مونسان در خصوص برگزاری این نمایشگاه گفت: نمایشگاه‌ها فرصتی است تا علاوه بر محصولات غرفه‌داران آن‌ها را بازاریابی کنند.

وی بیان کرد: گردشگری کشور رونق خوبی دارد، بنا بر آمار بانک مرکزی سال گذشته 8/11 میلیارد دلار سهم گردشگری از ورودی کشور بوده است و در حال حاضر 180 هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه گردشگری در حال اجرا داریم که شامل مجتمع‌های گردشگری و هتل‌ها با ستاره‌های مختلف است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: در سال 96 آمار گردشگران ورودی به کشور 7.4 میلیون نفر بوده است و در سال 97 به 8.7 میلیون نفر افزایش پیدا کرده است.

مونسان یادآور شد: لغو روادید با عمان را از دولت خواهش کرده‌ایم و پذیرفته‌اند. آمار سه ماه سال گذشته گردشگران ورودی عمانی حدود 1400 الی 1500نفر بوده است. اما با این لغو روادید در سه ماه امسال بیش از 12000نفر ورودی داشته‌ایم.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید