کارگردان مجموعه انیمیشنی «روبی و جوجه‌ها»:

هنوز شخصیت کارتونی ایرانی ماندگار نداریم

کارگردان انیمیشن «روبی و جوجه ها» معتقد است: اگرچه انیمیشن ما پیشرفت قابل توجهی داشته و در حال حاضر حرفی برای گفتن دارد، اما هنوز شخصیت کارتونی ایرانی که بخواهد در ذهن بچه‌ها ماندگار شود، ساخته نشده است.

به گزارش ایسنا، بابک نکویی ـ یکی از کارگردانان مجموعه انیمیشنی «روبی و جوجه‌ها» ـ درباره ایده شکل‌گیری این مجموعه گفت: شهریور سال ۹۴ به سفارش مرکز صبا ایده ساخت این سریال شکل گرفت و از ما خواسته شد سریالی را با استاندارهای جهانی و با کیفیت برای گروه سنی ۶ تا ۱۲ سال تولید کنیم. 

او درباره ویژگی‌های این انیمیشن که به تازگی موفق به دریافت سه جایزه از دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی شده است، بیان کرد: «روبی و جوجه‌ها» یک روایتگری درست، ساده و بدون کلام و قابل فهم از سه جوجه‌ای است که در کنار خانواده خود زندگی می‌کنند. فرقی نمی‌کند این انیمیشن در چه کشوری نمایش داده شود، پیام آن در همه جا یکی است؛ کسی که کلک می‌زند، شکست می‌خورد. ریتم تند، جنبه طنز و شوخی و اتفاقات هیجان‌انگیز و قابل فهم در قصه باعث به وجد آمدن کودکان می‌شود. 

نکویی افزود: در ساخت این مجموعه توانستیم از رنگ‌های شاد، تصاویر جذاب و متحرک‌سازی پرجزییات برای جذاب‌تر شدن کار استفاده کنیم. در داستان‌پردازی‌ها با وسواس کار کردیم و سعی کردیم مرحله تخصصی استوری ریل و انیماتیک را که در سریال‌های انیمیشن ایرانی کمتر این حساسیت وجود دارد، به صورت باکیفیتی انجام دهیم. 

کارگردان انیمیشن «روبی و جوجه‌ها» با بیان این‌که این مجموعه قصد دارد برای جوانان آینده خاطره‌سازی کند، اظهار کرد: سال ۹۷ زمانی که در بخش پویانمایی چهارمین جشنواره تلویزیونی جام‌جم جایزه بهترین کارگردانی را گرفتم، بعد از گرفتن جایزه متذکر شدم که بچه‌های ایرانی به‌خصوص بچه‌های دهه ۶۰ با شخصیت‌های معروف کارتون‌های خارجی بزرگ شده‌اند اما امروزه با وجود آن‌که انیمیشن ما پیشرفت قابل توجهی داشته است و در زمینه تولید حرفی برای گفتن دارد هنوز در کارتون‌های ایرانی شخصیت کارتونی که کودکان در آینده بخواهند از آن یاد کنند، نداریم.

او با اشاره به این‌که مجموعه «روبی و جوجه‌ها» مخاطب و شخصیت‌محور است، بیان کرد: هدف اول ما در ساخت این انیمیشن این بوده که بچه‌ها آن را دوست داشته باشند و بتوانیم شخصیت‌های ایرانی را که در «روبی و جوجه‌ها» هستند برای آن‌ها باورپذیر کنیم. مخاطبان ما در حال حاضر قدرت تحلیل و یا تریبونی که بتوانند نظر بدهند، ندارند. زمانی که به سن ۱۸ سالگی برسند می‌توانند از آن با عنوان انیمیشن نوستالژی و خاطرات کودکی یاد کنند.

نکویی که ۱۵ سال تجربه تولید انیمیشن دارد، درباره استقبال مخاطبان از این مجموعه مطرح کرد: در ساخت «روبی و جوجه‌ها» سعی کردیم کمترین اشکال فنی، هنری و تکنیکی باقی بماند و با توجه به این ویژگی با حضور در جشنواره‌هایی که بخش تلویزیون و کودک داشتند و جشنواره‌های طراز اول دنیا بازخورد های خوبی از مخاطبان گرفتیم و کمتر جشنواره داخلی است که ما در آن شرکت کرده و جایزه نگرفته باشیم.


او همچنین درباره ایده خلق انیمیشن «لالایی» که توانست لوح سپاس را در بخش آثار فرهنگی دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی تلویزیون دریافت کند، گفت: ایده ساخت این انیمیشن کوتاه بر اساس موسیقی و شعر معروف تیتراژ برنامه رادیویی «شب بخیر کوچولو» که موسیقی نوستالژیکی برای بچه‌های دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ محسوب می‌شود و جامعه ایرانی با آن آشنا است، شکل گرفت.

نکویی ادامه داد: تم اصلی این قصه برگرفته از شعر مصطفی رحماندوست است. در این انیمیشن کوتاه پنج‌دقیقه‌ای یک سنجاب، یک قورباغه و سه گنجشک کوچک حضور دارند که مشغول شیطنت هستند و مادرانشان برای خواباندن آن‌ها به دنبالشان می‌آیند. داستان «لالایی» کودکانه، صمیمی و دوستانه و بدون کلام است که سعی کرده ایم موسیقی معروف لالایی را برای بچه ها به تصویر بکشیم. 

کارگردان انیمیشن «روبی و جوجه‌ها» در پایان با اشاره به این‌که «لالایی» نیز می‌تواند برای بچه‌های نسل نو نوستالژی‌ای در آینده باشد، تصریح کرد: اگرچه «لالایی» در دومین جشنواره پویانمایی تلویزیون مورد توجه واقع شد، اما هنوز در قاب تلویزیون و در قالب برنامه ارائه نشده است و باید دید استقبال مخاطبان از این انیمیشن چگونه خواهد بود.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید