منابع مطالعاتی محمدرضا مشکیان اهدا شد

مجموعه منابع مطالعاتی مرحوم «محمدرضا مشکیان» به کتابخانه و موزه موقوفه وزیری یزد اهدا شد.

به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده، مسئول کتابخانه و موزه موقوفه وزیری یزد گفت: مجموعه‌ منابع مطالعاتی مرحوم «محمدرضا مشکیان»، پیشکسوت فرهنگ و ادب استان یزد در آستانه هفتمین سالگرد درگذشت او توسط تنها وارثش به کتابخانه و موزه موقوفه وزیری یزد زیر نظر سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به عنوان پنجمین کتابخانه مهم کشور اهدا شد.

او افزود: بیش از ۱۴ هزار و ۸۰۰ نسخه منبع مهم مطالعاتی شامل ۹۵۰ نسخه کتاب چاپی فارسی، ۳۲۰ نسخه کتاب چاپی لاتین، یک نسخه کتاب خطی، یک نسخه دست‌نوشته، ۵۵۹ نسخه نشریه، ۵۴ شماره روزنامه و مجموعه‌ای بالغ بر ۱۳ هزار برگ سند، توسط آقای «محمدعلی مشکیان» نوه آن مرحوم به این کتابخانه تقدیم شد.

مسئول کتابخانه و موزه موقوفه وزیری یزد گفت: مجموعه اسناد اهدایی وارث مرحوم استاد مشکیان، پس از بررسی و ارزشیابی توسط کارشناسان اسناد مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی، در پنج بخش تفکیک و تقسیم شد.

محمدعلی مشکیان، نوه و تنها وارث به‌جامانده از محمدرضا مشکیان در آستانه هفتمین سالگرد درگذشت او، در این‌باره اظهار کرد: هرچند ما وصیتی مکتوب یا حتی شفاهی در این زمینه از آن مرحوم نداشتیم، اما با توجه به شناخت از روحیات فرهنگی ایشان و سال‌ها حضورشان در کتابخانه وزیری موقوفه آستان قدس رضوی و همچنین ارادت ویژه شخص ایشان به حضرت امام رضا (ع) ، بهترین مکان برای حفظ میراث معنوی یک عمر فعالیت فرهنگی مرحوم مشکیان را این کتابخانه دانسته و نسبت به اهدای این مجموعه، به صورت کامل و رایگان به این کتابخانه مهم کشور اقدام کردیم تا به عنوان باقیات الصالحات ایشان، برای همیشه نگهداری شود و مورد استفاده علاقه‌مندان به فرهنگ و ادب قرار گیرد.

در معرفی محمدرضا مشکیان عنوان شده است: محمدرضا مشکیان در طول بیش از نیم قرن خدمات ماندگار فرهنگی خویش به عنوان یکی از افراد تاثیرگذار و مورد احترام در بخش فرهنگ و ادب استان فرهنگ‌پرور یزد به شمار می‌آمد و از جمله فعالیت‌های ارزنده او می‌توان به تاسیس و اداره دبیرستان آینده و مدیریت دبیرستان ماندگار ایرانشهر که دانش‌آموختگان سرشناس یزدی را به کشور عرضه کرده‌اند اشاره کرد.

او همچنین در سمت‌هایی همانند: معاونت سابق اداره آموزش و پروش یزد، تأسیس و مدیریت بنیاد خیریه یزد (بنیاد یزد)، تأسیس و مدیریت مرکز یزدشناسی، عضویت در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان یزد، رئیس انجمن ادبی کتابخانه مرحوم وزیری یزد و مدیر سابق کانون بازنشستگان کشوری استان یزد به فعالیت پرداخت.

مشکیان که در طول عمر خود همواره مورد احترام همه جریان‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان یزد و کشور بود، سرانجام پس از بیش از نیم قرن ارائه خدمات فرهنگی به دارالعباده یزد، ۶ مرداد سال ۱۳۹۱ در سن ۹۰ سالگی بدون آن‌که دچار عارضه افتادگی شود، درگذشت و پیکرش در قطعه مفاخر آرامگاه خلدبرین یزد آرام گرفت. از او تنها یک پسر (مرحوم محمدمهدی مشکیان) و یک نوه (محمدعلی مشکیان) به یادگار ماند.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید