رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران مطرح کرد

تأثیر مصوبات اخیر پرداخت حقوق اعضای هیئت‌علمی در وضعیت بیمارستان‌ها

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به مشکلات دریافت حقوق اعضای هیئت‌علمی با مصوبه اخیر مجلس گفت: با این مصوبه حقوق هیئت‌علمی نه‌تنها افزایش پیدا نکرده بلکه به‌طور قابل‌توجهی کاهش‌یافته است. از سوی دیگر مالیات ۱۰ درصدی بر درآمد هیئت‌علمی، به ۳۵ درصد افزایش پیداکرده است و همه این‌ها باعث ایجاد بی‌انگیزگی در مجموعه شده است. ۶۰ درصد از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه تمام‌وقت جغرافیایی هستند و ۷۲ درصد از درآمد دانشگاه از خدمت آنان در بیمارستان‌ها تأمین می‌شود.

به گزارش ایسنا، در نشست شورای تخصصی فرهنگی اجتماعی دانشگاه، گام دوم انقلاب و راهکارهای اجرای آن تبیین و درخصوص اقدامات اجرایی تحقق شعار رونق تولید در دانشگاه، بحث و تبادل‌نظر شد.

در این نشست که در سالن شورای دانشگاه تشکیل شد، حجت‌الاسلام غفاری، معاون دفتر نهاد رهبری در دانشگاه، به تبیین سرفصل‌های هفت‌گانه بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت و گفت: «علم و پژوهش»،« معنویت و اخلاق»، «اقتصاد»، «عدالت و مبارزه با فساد»، «استقلال و آزادی»، «عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن» و «سبک زندگی» هفت محوری هستند که از سوی مقام معظم رهبری مورد تأکید قرارگرفته و برای هر سرفصل نیز محورهایی مشخص‌شده است.

وی افزود: در حوزه علم و پژوهش، جهت‌گیری به سمت تولید قدرت و ثروت، حفظ شتاب علمی کشور و عبور از مرزهای کنونی و فتح قله‌های دانش مورد تأکید قرارگرفته است که دانشگاه علوم پزشکی تهران در این عرصه سرآمد است.

حجت‌الاسلام غفاری با اشاره به راهکارهای پیشنهادی در زمینه اجرایی شدن بیانیه گام دوم انقلاب در دانشگاه  گفت:  دانشگاه می‌تواند در زمینه خرید لوازم و تجهیزات پزشکی، قوانینی را وضع کند که از محصولات ساخت داخل خریداری و استفاده شود. 

وی همچنین با پیشنهاد برگزاری کارگاه‌هایی ویژه اساتید، کارکنان و دانشجویان با موضوعات «امیدبخشی به آینده»، «تاریخ معاصر» و «پیشرفت‌ها و توانمندی‌های کشور در حوزه‌های مختلف» گفت: تاکنون چند کارگاه به این منظور برای اساتید برگزارشده که مورد استقبال قرارگرفته و  از مهرماه امسال نیز در نظر داریم ۱۵ کارگاه دیگر را  برگزار کنیم.

شناسایی ۸۰ قلم تجهیزات پزشکی به‌منظور تولید داخلی

سپس دکتر رستمیان، معاون فرهنگی دانشگاه به بیان اقدامات اجرایی دانشگاه در راستای تحقق شعار رونق تولید پرداخت و گفت: توانمندی دانشگاه در عرصه تولید دارو و تجهیزات پزشکی بسیار است. این توانمندی در دانشکده‌های داروسازی، فناوری‌های نوین، مرکز تحقیقات علوم و تکنولوژی در پزشکی  وجود دارد و تاکنون تجهیزات با تکنولوژی پیشرفته بسیاری مانند نویگیشن تولیدشده که علاوه بر بیمارستان‌های دانشگاه، توسط بیمارستان‌های دیگر نیز خریداری‌شده و مورداستفاده قرار می‌گیرد. 

معاون فرهنگی دانشگاه از شناسایی ۸۰ قلم تجهیزات پزشکی برای تولید داخلی خبر داد و گفت: ۸۰ کالای وارداتی که امکان تولید داخلی آن وجود دارد شناسایی‌شده  است.  طبق برآورد انجام‌شده تولید این تجهیزات، یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه دارد. امیدواریم با  تلاش محققان دانشگاه و کمک وزارت صنایع و سرمایه‌گذارانی که از تولید این کالاها حمایت می‌کنند این امر محقق شود تا اشتغال‌زایی افزایش و  واردات کاهش پیدا کند.

سپس دکتر باقرزاده، مدیر امور فرهنگی دانشگاه، به بیان اقدامات انجام‌شده درخصوص تقویت هیئت‌امنای نمازخانه‌ها و مساجد و همچنین برنامه‌های اربعین پرداخت.

در ادامه هریک از اعضای شورا درخصوص مباحث مطرح‌شده به بحث و تبادل‌نظر پرداختند و نمایندگان دانشجویی نیز دغدغه‌های فرهنگی دانشجویان در خوابگاه‌ها و محیط دانشگاه را مطرح کردند.

مسائل را عمیق بررسی و برای آن چاره‌اندیشی کنید

دکتر کریمی، رییس دانشگاه نیز به جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده پرداخت و گفت: سابقه طولانی که در دانشگاه دارم باعث شده دوره‌های مختلف آن را ببینم. پنج سال از دوران دانشجویی من،  در خوابگاه‌هایی که شما از آن سخن می‌گویید؛ سپری شد و در این دوران،  شب‌های غربت خوابگاه، گارد شاهنشاهی، شکسته شدن در و چوب توی سر را دیدم. بنابراین به‌خوبی شرایط دانشجویان را در خوابگاه‌ها درک می‌کنم.

رییس دانشگاه با اشاره به انتظارات خود از دانشجویان گفت: بارها در جلسات دانشجویی تأکید کرده‌ام که دانشجویان بایستی عمیق‌تر مسائل را ببینند و برای رفع آن راه‌حل بیندیشند. دانشجو باید مسائل را عمیق و علمی مورد بررسی قرار دهد. توجه به علم و پژوهش در بندهای گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری نیز مورد تأکید قرارگرفته است.

دانشجویان فرزندانمان در دانشگاه هستند

کریمی همه دانشجویان را فرزندان خود دانست و افزود: برایمان فرقی نمی‌کند  شما نماینده کدام انجمن و صنف هستید. حتی دانشجویی که دچار آسیب اجتماعی شده نیز به‌نوعی فرزندمان در دانشگاه محسوب می‌شود و باید برای بهتر شدن شرایط تحصیل تلاش کنیم.

وی با مقایسه پیشینه دانشگاه و امکانات محدود آن افزود: روزهای اولی که مسئولیت دانشگاه را پذیرفتم به بازدید خوابگاه‌هایی رفتم که ۴۵ سال پیش در آن‌ها زندگی می‌کردم و شرایطی را که دانشجویان نخبه ما در این خوابگاه‌ها دارند را از نزدیک دیدم و بسیار متأسف شدم. 

کریمی ساماندهی وضعیت خوابگاه‌ها را از اولویت‌های دانشگاه دانست و افزود: معتقدم فرهنگی‌ترین و اخلاقی‌ترین کار در این دوره رسیدگی به وضعیت خوابگاه‌ها است. برای تحقق این امر هم تلاش بسیاری شده و با کمک خیرین دو خوابگاه با ظرفیت ۳۰۰ دانشجو  به‌زودی به مجموعه خوابگاهی دانشگاه اضافه می‌شود.

وی افزود: بعضی دانشکده‌های دانشگاه نیز وضعیت مناسبی ندارند و امکانات آن‌ها از دبیرستان محل سکونت  دانشجویان در شهرستان‌ها محدودتر است. این وضعیت دانشگاهی است که چنین پیشینه درخشانی دارد و بهترین دانشجویان کشور آن را انتخاب می‌کنند. باوجود محدودیت منابع،  همکاران من در هیئت‌رئیسه، معاونت‌های دانشجویی و فرهنگی تلاش می‌کنند،  شرایط مناسبی را برای دانشجویان فراهم کنند. 

رضایت بیماران درگرو جلب رضایت کارکنان 

دکتر کریمی بابیان اینکه مشکلات دانشگاه فقط در حوزه دانشجویی نیست و دانشگاه مسئولیت پاسخگویی به صدها هزار بیمار مراجعه کنند را نیز دارد، افزود: صدها هزار بیمار به بیمارستان‌های دانشگاه مراجعه می‌کنند که جلب رضایت آنان نیز برایمان اهمیت دارد. بیماران راضی از بیمارستان خارج نمی‌شوند مگر اینکه کارکنان بیمارستان راضی باشند و پرسنل زمانی راضی می‌شوند که حقوق خود را به‌موقع دریافت کنند. این درحالی است که ما کارکنانی را داریم که از ساعت‌های اولیه بامداد از راه‌های دور حرکت می‌کنند که ساعت ۷ صبح به محل کار خود برسند و ماهی دو تا سه میلیون حقوق دریافت کنند. 

تأثیر مصوبات اخیر پرداخت حقوق اعضای هیئت‌علمی در وضعیت بیمارستان‌ها

رییس دانشگاه با اشاره به مشکلات دریافت حقوق اعضای هیئت‌علمی با مصوبه اخیر مجلس گفت:  با این مصوبه حقوق  هیئت‌علمی نه‌تنها افزایش پیدا نکرده بلکه به‌طور قابل‌توجهی کاهش‌یافته است. از سوی دیگر  مالیات ۱۰ درصدی بر درآمد هیئت‌علمی، به ۳۵ درصد افزایش پیداکرده است و همه این‌ها باعث ایجاد بی‌انگیزگی در مجموعه شده است.  ۶۰  درصد از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه تمام‌وقت جغرافیایی هستند و ۷۲ درصد از درآمد دانشگاه از خدمت آنان در بیمارستان‌ها تأمین می‌شود. با توجه به شرایطی که در پرداخت‌ها پیش آمد بسیاری از اعضای هیئت‌علمی درخواست خروج از طرح تمام‌وقتی را دارند که این امر به روند درمان بیمارانی که از شهرستان‌ها مراجعه می‌کنند آسیب می‌زند.

لزوم پرداختی منظم  کارکنان 

وی افزود: باوجود همه این مسائل در این دوسال  تلاش کردیم هیئت‌علمی و کارکنان پانزدهم هرماه اضافه‌کار، بیست و پنجم هرماه کارانه و سی‌ام ماه حقوق خود را به‌طور منظم دریافت کنند. بنابراین فرهنگی‌ترین و اخلاقی‌ترین کار در دانشگاه پرداخت به موقع حقوق افرادی است که در این مجموعه کار می‌کنند. البته این کار راحتی نیست و تلاش بسیاری شده که با پرداخت‌های منظم آرامش در مجموعه حاکم شود.

کج‌سلیقگی چند نفر در برخورد با دانشجویان به‌پای کل مجموعه نوشته نشود 

کریمی با تأکید بر برخورد مناسب با دانشجویان گفت: بارها و بارها تأکید کرده‌ام مسئولان دانشکده‌ها و واحدها براساس اختیاری که دارند باید مسئولیت‌پذیر باشند. دانشجویان مکرر بیان کرده‌اند که از عملکرد دکتر حلب چی به‌عنوان معاون دانشجویی رضایت دارند. دکتر حلب چی هم با من به‌عنوان رییس دانشگاه اختلاف‌نظری ندارد. من هم حامی صددرصدی دانشجویان هستم. پس اگر در این میان یکی دو نفر آدم بی‌سلیقه یا کج‌سلیقه پیدا می‌شود که با دانشجویان رفتار مناسبی ندارد آن را به‌پای کل مجموعه ننویسید و با روش مناسب و از مجرای درست نسبت به حل مشکل اقدام کنید.

تأکید بر حمایت از فعالیت‌های دانشجویی

رییس دانشگاه بر حمایت از فعالیت‌های دانشجویی تأکید کرد و گفت: در جلساتی که با روسای بیمارستان‌ها و دانشکده‌ها داریم بیشتر از همه به رسیدگی به مسائل دانشجویان تأکیددارم. مسئولانی که در بیمارستان‌ها و دانشکده‌ها منصوب‌شده‌اند نیز روحیه کار با دانشجویان را دارند و شرایط آنان را درک می‌کنند. در مورد اختصاص سالن به فعالیت‌های دانشجویی به روسای دانشکده‌ها تأکید کردم متناسب با تعداد دانشجویان فضای مناسب را در اختیارشان قرار دهند. در مورد تغذیه، کمد لباس و کلاس درس دانشجویان در بیمارستان‌ها نیز به روسای بیمارستان‌ها سفارش‌های لازم را کرده‌ام.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید