بارگذاری ۲۰۰۰ مدخل از «یلدا» و «نوروز»/بررسی خوراک استان‌های خراسان جنوبی و کرمان

اطلس مردم‌نگاری ایران مجموعه‌ای از نقشه، فایل‌های متنی، عکس، فیلم و صوت با عناوین مختلفی مانند خانواده، زبان، خوراک، بازی، ورزش و ادبیات شفاهی است که در فاز نخست آن بیش از دو هزار مدخل با موضوع یلدا، نوروز و آیین‌های مرتبط و در فاز دوم مدخل‌های خوراک در بیرجند در آن بارگذاری شد.

به گزارش ایسنا، معصومه رخشا - مسئول اطلس مردم‌نگاری ایران -، در تشریح فعالیت‌های صورت گرفته به منظور تکمیل این اطلس گفت: یکی از وظایف پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه که در اساسنامه تاسیس شکل‌گیری، به آن اشاره شده، تالیف، تدوین و تولید اطلس مردم‌نگاری ایران است.

او با بیان این‌که پژوهشکده مردم شناسی با این نگرش طرح پژوهش مردم‌نگاری سرزمین را به عنوان طرحی فراگیر و جامع در سطح کشور به انجام داده، تهیه‌ی این اطلس را بر اساس پژوهش‌های انجام شده در راس برنامه‌های خود قرار داد.

وی آغاز فعالیت تهیه اطلس را از سال ۱۳۸۴ اعلام کرد و افزود:  این طرح از یک سو با مشکلات بی‌شمار ساختار نرم افزاری روبه‌رو بود، از سوی دیگر با تغییر مدیریت‌ها مواجه و مدتی به صورت نا تمام رها شد.

رخشا با تاکید بر این‌که در سال ۱۳۹۴ با روی کار آمدن مدیریت جدید تدوین اطلس‌های جامع میراث فرهنگی کشور بار دیگر مطرح و در راس سیاست‌های کلی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفت، تاکید کرد: پژوهشکده مردم‌شناسی برآن شد تا بار  دیگر نتایج تحقیقاتی خود از پژوهش‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته را در قالب اطلس به مخاطبان خود ارائه دهد.

او با اشاره به این‌که پس از آزمون و خطاهای بسیار نرم افزار اطلس در نیمه اول سال ۱۳۹۷ آماده بارگزاری و دارای این قابلیت شد تا در آینده نیز به روز رسانی شود، در تبیین ویژگی‌های این اطلس گفت: اطلس مردم نگاری ۱۹ بخش اصلی دارد که هر بخش نیز شاخه‌ها و زیر شاخه‌های مرتبط با خود را دارد و  عناوین آن شامل؛ کلیات، خانواده و خویشاوندی، راه‌های ارتباطی، زبان، شیوه‌های معیشت، گاهشماری، پزشکی مردمی، واحدهای اندازه‌گیری، فناوری‌های بومی، شیوه‌های حمل و نقل، مسکن، خوراک، بازی، ورزش، هنر، ادبیات شفاهی، آیین‌ها و مراسم و سوغات است.

این پژوهشگر با تاکید بر این‌که اطلس مردم‌نگاری مجموعه‌ای از نقشه و فایل‌های متنی، عکس، فیلم و صوت را شامل می‌شود و در دوره های مختلف زمانی اطلاعات آن توسط پژوهشکده مردم شناسی بارگذاری می‌شود، ادامه داد: در فاز نخست ، دوهزار و پانصدو هفتاد و چهار مدخل با موضوع یلدا، نوروز و آیین‌های مرتبط با آن توسط کارشناسان پژوهشکده مردم شناسی در اطلس بارگذاری شده است .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛‌ وی همچنین فاز دوم اقدامات در دست انجام این پژوهشکده را، در دستور کار بودن بارگذاری اطلاعت خوراک در استان‌های خراسان جنوبی و کرمان دانست و ادامه داد: در حال حاضر نیز مدخل‌های خوراک در شهرستان بیرجند در اطلس مردم نگاری سرزمین بارگذاری شده‌اند.

مسوول اطلس مردم‌نگاری با اشاره به این‌که پژوهشکده مردم شناسی، طرح‌هایی را به منظور تکمیل اطلس پیشنهاد داده است، این طرح‌ها را «اطلس مردم نگاری سرزمین: خوراک استان خراسان جنوبی و کرمان»، «اطلس فرهنگ عشایر ایران: شاهسون ها(آذربایجان غربی)، قشقایی(جنوب فارس)، عشایر کرد(شمال خراسان) و بختیاری ها(چهارمحال و بختیاری)»، «اطلس مردم نگاری سرزمین: پوشاک استان خراسان جنوبی و اطلس دامپروری سنتی در حوزه فرهنگی جنوب خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی»، «اطلس مردم نگاری سرزمین: دانش بومی  آب و اطلس مردم نگاری سرزمین: پوشاک حوزه فرهنگی هرمزگان» معرفی کرد.

به گفته‌ی رخشا، استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، کرمان و بوشهر در پاسخ به مکاتبات پژوهشکده مردم شناسی، برای مشارکت و همکاری در تکمیل و ثبت اطلاعات اعلام آمادگی کرده‌اند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید