صندوق توسعه سرمایه‌گذاری فعالیتهای معدنی باید تقویت شود

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران از افزایش بودجه صندوق توسعه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی به ۳۵۰ میلیارد تومان خبر داد و با تاکید بر لزوم تقویت این صندوق، گفت: امروز با توجه به عدم کمک و ارایه تسهیلات از سوی بانک‌ها به احیا معادن، صندوق توسعه فعالیت‌های معدنی می‌تواند به فعالان معدنی کمک کند.

به گزارش ایسنا، داریوش اسماعیلی اظهار کرد: نقشه راه معدن و صنایع معدنی و برنامه چهار ساله وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) به شکل مشترک بین مجلس، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخش خصوصی تدوین و در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ از سوی وزیر ابلاغ شد. این نقشه گام به گام در حال اجراست و یکی از این بندها، برگزاری همایش و توجه به معادن کوچک مقیاس است.

وی با بیان اینکه به رغم پیگیری‌های انجام شده برای پذیرش پروانه معدن به عنوان وثیقه بانکی، این موضوع عملی نشد، از افزایش بودجه صندوق توسعه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی خبر داد و تصریح کرد: بودجه این صندوق افزایش یافته و به ۳۵۰ میلیارد تومان رسیده اما کافی نیست و نیاز داریم این صندوق تقویت شود.

عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس با اشاره به لزوم توجه بیشتر به حقوق دولتی اظهار کرد: تا ۱۰ درصد از حقوق دولتی از طریق انعقاد قرارداد با دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات تکمیلی می‌تواند صرف تحقیق و توسعه و پژوهش شود که ما به عنوان سازمان نظام مهندسی معدن می‌خواهیم‌ حلقه واصل در این حوزه شویم.

وی با تاکید بر اینکه تضمین خرید محصولات به مفهوم کمک به معادن کوچک است، تصریح کرد: دولت باید با هماهنگی معادن بزرگ این اقدام را انجام دهد.

عضو کیمسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه یکی از اقدامات ایمیدرو برای بخش معدن و صنایع معدنی، آموزش است، اظهار کرد: با توجه به اینکه بخش خصوصی نمی‌تواند هر کدام واحدی برای آموزش داشته باشد، دولت باید در این زمینه دستورالعملی منسجم داشته باشد.

وی با اشاره به اجرای ۶۰۰ دوره آموزشی برای معادن در ایمیدرو، گفت: سازمان نظام مهندسی معدن با برخورداری از نیروی انسانی متخصص برای ورود به بخش معدن آمادگی دارد.

این مقام مسئول برای پذیرش مسئولیت پنجره واحد (دریافت مجوزهای معدنی در کوتاه‌ترین زمان) از سوی سازمان نظام مهندسی معدن ایران اعلام آمادگی کرد و گفت: امروز با توجه به عدم کمک و ارایه تسهیلات از سوی بانک‌ها به احیا معادن، صندوق توسعه فعالیت‌های معدنی می‌تواند به فعالان معدنی کمک کند.

به گفته وی، در حال‌ حاضر توجه به معادن کوچک مقیاس، توجه به زیرساختها و لزوم به حداقل رساندن بوروکراسی های اداری از ضروریات توسعه بخش معدن است.

امروز (سه‌شنبه) همایش "رونق تولید با احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس" برگزار شد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید