مدت نگهداری معتادان متجاهر در مراکز بازپروری چقدر است؟

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مدت زمان نگهداری معتادان متجاهر بستگی به میزان و نوع مواد مصرفی دارد، گفت: به همین دلیل باید برای هر معتاد نسخه مختص به خود فرد در نظر گرفته شود.

به گزارش ایسنا، سعید منتطرالمهدی درحاشیه بازدید از مرکز درمان معتادان سروش مهر در کهریزک، گفت: با وجود گذشت شش ماه از زمان نگهداری معتادان بسیاری از آنان مشتاق هستند که در این مرکز بمانند. یعنی کار و کسب درآمد کنند و بتوانند برای خود و خانواده‌شان هزینه کنند.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد معتادان که در مرحله اول جمع آوری شدند ارتباطشان با خانواده شان قطع بود،اظهارکرد: یکی از کارهایی که در این مرکز انجام شده این است که ارتباط آنان را با خانواده شان برقرار کرده‌اند.

منتظرالمهدی با اشاره به اینکه بعد از برقراری تماس بین ۲۰ تا ۳۰ درصد خانواده‌ها از این موضوع استقبال کرده‌اند و مراجعه می‌کنند، گفت: درنهایت بعد از شش ماه تا ۴۰ درصد خانواده‌ها آماده پذیرش این افراد هستند و این معتادان به کانون خانواده خود بازمی‌گردند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: حمایت خانوادگی و اجتماعی به معتادان کمک می‌کند تا این افراد به اجتماع برگردند و شغل و جایگاه اجتماعیشان را به دست بیاورند.

وی افزود: حضور عوامل نیروی انتظامی، روانشناسان و پزشکان مستقر در این مرکز پکیج کاملی است تا با کمک آنان بتوان برنامه‌های متعدد و متنوعی را برای معتادان برنامه‌ریزی و اجرا کرد؛ موضوعی که تاکنون نیز منجر به رسیدن به نتایج خوبی شده است.

به گفته معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر بعد از گذشت مدت زمان شش ماه از حضور معتادان در این مرکز، درمان این افراد باید وارد مراحل دیگری شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مدت زمان شش ماهه برای درمان معتادان کافی است یا خیر؟ گفت: این موضوع بستگی به میزان و نوع مواد مصرفی دارد. به همین دلیل باید برای هر معتاد نسخه مختص به خود فرد در نظر گرفت. برای برخی باید درمان ادامه داشته باشد، اینکه خانواده را فرا می‌خوانند و تلاش می‌کنند ارتباط فرد با خانواده برقرار شود، به همین دلیل است.

منتظرالمهدی افزود: به همین دلیل اگر فردی معتاد متجاهر باشد لازم است بالغ بر شش ماه در مرکز نگهداری شود یعنی باید حتی ۹ ماه تحت پوشش و حمایت قرار گیرد. تلاش ما در ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این راستاست تا با انجام اقدامات شایسته‌ای این بستر ایجاد شود که بتوانیم معتادان را به جامعه درست و سالم تحویل دهیم.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در این شش ماهی که مجوز نگهداری داریم، به گونه‌ای برنامه‌ها را صورت‌بندی می‌کنیم که پس از شش ماه سلامت فرد بازگردد، یعنی هم از لحاظ ذهنی و روانی و هم از لحاظ جسمی آماده بازگشت به جامعه شود.

منتظرالمهدی در پایان در مورد تعداد  افراد پذیرش شده در مرکز سروش نیز گفت: برابر آمارها در حال حاضر ۵۰۰ الی ۶۰۰ نفر  به این مرکز آورده شده‌اند و برنامه ریزی شده است تا در فازهای بعدی ظرفیت برای پذیرش ۵۰۰۰ نفر به منظور درمان معتادان مهیا شود.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید