مقامهای سین‌کیانگ چین از آزادی اکثر مسلمانان از کمپهای نگهداری خبر دادند

مقامهای ارشد چین امروز سه شنبه به طور ناگهانی اعلام کردند، اکثریت مسلمانانی را که بر اساس یک برنامه آموزش و نگهداری دسته جمعی در مناطق دوردست غربی این کشور در کمپ به سر میبردند را آزاد کرده اما تعداد دقیق این مسلمانان آزاد شده را مشخص نکرده و اطلاعات بیشتری نیز در این خصوص ارائه نکردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از نیویورک تایمز، آلکن تونیاز، معاون فرماندار منطقه سینک‌یانگ چین اعلام کرد، ۹۰ درصد از کسانی که در به اصطلاح "مراکز آموزش فنی حرفه‌ای" (نامی که پکن برای این کمپها به کار میبرد) نگهداری می‌شدند به جامعه بازگشته ‌اند.

با این حال بررسی این صحبت مقامهای چین به صورت مستقل با توجه به تدابیر کنترلی سفت‌وسختی که در این منطقه به اجرا در آمده امکانپذیر نیست.

برخی از  مسلمانان آزاد شده از این کمپها می گویند آنها در معرض یک برنامه تغییر باور همراه با اعمال فشار قرار گرفته‌اند تا از هرگونه اعتقاد به اسلام دست برداشته و به جایش به چین و حزب حاکم کمونیست این کشور وفاداری نشان دهند.

در عین حال تلاشهای چین در حوزه روابط عمومی نیز که از جمله طی یک سری نشستها و فعالیتهای خبری در طی همکاری با مقامهای منطقه‌ای صورت گرفته نیز واضح ترین نشانه است از این که چینی‌ها در تلاش برای رفع انتقادات بین‌المللی از این برنامه نگهداری دسته‌جمعی مسلمانان سین‌کیانگ در کمپها هستند؛ برنامه‌ای که بر اساس برخی برآوردها نزدیک به یک میلیون نفر از اقلیت مسلمان چین را در این کمپهای نگهداری دسته‌جمعی قرار داد.

در عین حال به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، استاندار سین‌کیانگ چین نیز از این برنامه ایجاد این به اصطلاح مراکز آموزش فنی حرفه‌ای در منطقه دفاع کرده و آن را عاملی بازدارنده در برابر تروریسم و افراطگری خواند.

شهرت ذاکر، امروز به خبرنگاران در شهر پکن گفت، ماجراهایی که در مورد بدرفتاری با این "دانشجویان" منتشر شده ساخته و پرداخته رسانه‌های خارجی هستند. او نیز با گفتن این که اکثر افراد منتقل شده به این کمپها به خانه هایشان بازگشته‌اند به اعلام رقم دقیقی در خصوص این افراد آزاد شده نپرداخت.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید