شمار پناهجویان در مسیر بالکان دوباره افزایش یافته است

رسانه‌ها و مرزبانی اتریش از موج جدید پناهجویان در مسیر بالکان خبر می‌دهند.

به گزارش ایسنا، مسیر بالکان که در سال ۲۰۱۶ به منظور کنترل سیل مهاجران  بسته شد، مدت‌هاست دوباره مورد استفاده پناهجویان قرار می‌گیرد. این مسیری است که آوارگان و مهاجران را از طریق کرواسی، بوسنی، مقدونیه، اسلووانی و صربستان به اروپای غربی می‌رساند. 

روزنامه اتریشی «پرسه» می‌نویسد، مسیر بالکان بار دیگر شاهد تردد فزاینده پناهجویان برای ورود به اروپاست. پایگاه اتریشی «آدوندوم» گزارش داده که ورود متقاضیان پناهندگی به بوسنی، به نسبت سال گذشته ۷۶ درصد افزایش یافته و در پایان ماه مه ۸۰ هزار تن مسیر بالکان را طی کرده‌اند.

ایتالیا، اسلوونی و کرواسی بر همین اساس، کنترل‌های مرزی را تشدید کرده‌اند. اسلوونی شماری سرباز به مرز کرواسی فرستاد.

طبق اطلاعات اداره امور مهاجرت اتریش، در مقایسه با سال ۲۰۱۷، تعداد مهاجران و پناهجویان در مرز یونان و مقدونیه شمالی ۱۵۵ درصد و در مرز کرواسی ۳۱ درصد بالاتر رفته است.

مرزبانی اتریش اعلام کرد، از ۲۸ ژوئن تا ۸ ژوئیه، ۲۶ قاچاقچی و ۲۷۶۰ پناهجوی غیرقانونی دستگیر شده‌اند. وب‌سایت «سالزبورگ ۲۴» از قول مدیر اداره مبارزه با قاچاق پلیس آگاهی اتریش گزارش داد: حجم عبور و مرور در مسیر بالکان بسیار زیاد شده است. قاچاقچی‌ها سود زیادی از این مسیر می‌برند و مردم در کامیون‌ها، خودروها یا قطارهای باری مخفی می‌شوند.

سازمان عفو بین‌الملل شرایط انسانی در مسیر بالکان را فاجعه‌بار می‌خواند و مسئولان دولتی اتحادیه اروپا را به سکوت در قبال اعمال خشونت علیه پناهجویان متهم می‌کند. این مهاجران هنگام کمین کشیدن برای عبور غیرقانونی از مرزها، دست به کارهای خطرناک می‌زنند. از باتلاق‌ها و مناطق جنگلی مخوف می‌گذرند، گرسنگی و تشنگی می‌کشند و اغلب مورد ضرب و شتم پلیس قرار می‌گیرند. سازمان پزشکان بدون مرز تایید کرده که کبودی‌ها و جراحات بسیاری از مهاجران غیرقانونی، ناشی از ضربه لگد و باتوم است.

روزنامه ایتالیایی «پانوراما» نیز از باز بودن مسیر بالکان و تردد پناهجویان خبر داده است. این درحالی است که ترکیه می‌گوید، در سال جاری، جلوی عبور دست‌کم ۱۰۰هزار نفر از مرزهای این کشور را گرفته است.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل می‌گوید، در یک سال گذشته ۷۱ میلیون نفر به خاطر جنگ، پیگرد و خشونت و خونریزی در به در شده و از کشورهای خود گریخته‌اند.

این رقم به نسبت سال ۲۰۱۷ دو میلیون نفر افزایش نشان می‌دهد و بالاترین نرخ آوارگی در ۷۰ سال گذشته به شمار می‌رود.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید