/گزارش-دیلی‌بیست/

رئیس جدید اطلاعات ملی آمریکا، همان مدعی وجود "جامعه مخفی" ضد ترامپ در بدنه اف بی آی است

جان راتکلیف، جانشین منصوب ترامپ برای ریاست اداره اطلاعات ملی آمریکا، سال گذشته از وجود یک "جامعه مخفی" ضد ترامپ که درون اف‌ بی آی فعال است، سخن به میان آورد؛ این تئوری توطئه که توسط جناح راست درخصوص همکاری روسیه و ترامپ از آن به گرمی استقبال شد، به سرعت اعتبار خود را از دست داد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری دیلی‌بیست، جان راتکلیف، از اعضای کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا، از منتقدان سر راست تحقیقات اف بی آی درخصوص ارتباط کمپین انتخاباتی ترامپ و روسیه قبل از انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا است. او نیز همانند دیگر جمهوری‌خواهان، از پیام‌های رد و بدل شده بین "پیتر استرزوک" و "لیزا پیج" –دو مقام سابق سرویس اف بی آی- که حاکی از گرایش ضد ترامپ اف بی آی در زمان قبل انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ بود، بهره‌برداری کرد.

یکی از بزرگترین خدمات راتکلیف در مساعدت به پس‌ زدن نتایج تحقیقات توسط جمهوری‌خواهان، ادعای او در ژانویه ۲۰۱۸ مبنی بر مشاهده پیام‌های استرزوک و پیج بود که نشان از وجود یک "جامعه مخفی" فعال علیه ترامپ داشت؛ با این حال این ادعای او که توسط رسانه‌های حامی ترامپ فراگیر شد، پس از انتشار عمومی پیام‌های این دو مقام سابق در سال گذشته، از اعتبار ساقط شد.

دفتر نمایندگی راتکلیف تاکنون به درخواست ارائه نظر در این خصوص پاسخی نداده است.

راتکلیف که توسط ترامپ برای جانشینی "دن کوتس" در اداره اطلاعات ملی معرفی شده است، طی حضورش در شبکه خبری"فاکس‌نیوز" در بیست و دوم ماه ژانویه سال پیش، برای اولین بار از یک "جامعه مخفی" سخن به میان آورد.

او اظهار داشته بود: "ما پی برده‌ایم که پس از مدت کمی که از انتخاب او [ترامپ] سپری شد، جامعه‌ای مخفی از افراد درون وزارت دادگستری و اف بی آی وجود داشته است که پیج و استرزوک نیز در آن، علیه او فعالیت می‌کرده‌اند؛ نمی‌خواهم بگویم که این قطعا رخ داده است، اما وقتی افراد با آن لحن صحبت می‌کنند، باید پیش بیایند و موضوع را توضیح دهند".

طبق اظهارات تری گاودی که آن زمان نماینده مجلس بود و در کنار راتکلیف در برنامه‌ فاکس‌نیوز ظاهر شده بود، راتکلیف خودش مسئول کشف پیام‌های اتهام‌انگیز دو مقام اف بی آی بوده است. راتکلیف هم‌چنین بعد از برنامه فاکس‌نیوز، در پیام توئیتری خود، مجددا مدعی شد که پیام‌های مذکور مدرکی دال بر "تعصب آشکار" در رده‌های بالای اف بی آی است.

طی طرح این ادعاها، راتکلیف هیچ‌گاه متن کاملی که از آن نقل قول می‌کرد را بازنمود نکرد. هنوز هم رسانه‌های راست‌گرا، به باور جنجال‌برانگیز او مبنی بر وجود یک گروه توطئه‌گرا درون اف بی آی اشاره می‌کنند. در همین راستا، رسانه "دیلی کالر" اعلام کرده بود که راتکلیف، شواهدی از وجود "جامعه‌ای مخفی" و ضد ترامپ در اف بی آی" پیدا کرده بود.

درخصوص این ادعا، سین هنیتی، مجری خبری فاکس‌نیوز و از حامیان ترامپ در پیام توئیتری خود آورده بود: "توطئه اف بی آی؟"؛ وی بعدها اقدام به پاک کردن پیام خود کرد.

سناتور ران جانسون، یک روز پس از ادعای راتکلیف در شبکه فاکس‌نیوز، موضوع را از توطئه فراتر برد و ادعا کرد که محققان جمهوری‌خواه، اطلاعاتی از دیدارهای بیرون از مقر "جامعه مخفی" داشته‌اند که از یک "مخبر" به دست‌شان رسیده است. این سناتور نهایتا از ادعای خود دست برداشت و اظهار داشت که این مورد را از پیام‌های بین پیج و استرزوک برداشت کرده بوده است.

علی‌رغم استقبال هیجانی حامیان ترامپ از ادعاهای راتکلیف، ماجرای "جامعه مخفی" از آنچه که در ابتدا به نظر می‌آمد، بی‌اهمیت‌تر بوده است؛ پس از دو روز از ادعای راتکلیف در فاکس‌نیوز، خبرگزاری "ای بی سی نیوز" متن تمام پیام‌های دو مقام مذکور اف بی آی را منتشر کرد که نشان می‌داد منظور از "جامعه مخفی"، تقویم‌هایی حاوی تصاویر بدن‌نمای ولادیمیر پوتین بوده است که استرزوک به عنوان هدیه به افرادی که در پرونده تحقیقات روسیه فعال بودند، می‌داده است.

طبق گزارشات، "پیج" در پیام خود خطاب به استرزوک نوشته بود: "آیا تقویم‌هایت را نیز پخش خواهی کرد؟؛ به نظر ناراحت‌کننده می‌آید، شاید این تنها اولین دیدار جامعه مخفی باشد".

کمی پس از این گزارش ای بی سی نیوز، موضوع "جامعه مخفی" ضد ترامپ به طور گسترده‌ای از رسانه‌های راست‌گرا ناپدید شد.

حتی سناتور جانسون که از ترویج‌کنندگان علاقمند موضوع جامعه مخفی بود، پذیرفت که "احتمال واقعی" اینکه پیام‌های "پیج" یک جوک بوده باشد، وجود داشته است. خود راتکلیف هم به نظر می‌رسد ادعای خود را حداقل به صورت عمومی کنار گذاشته باشد؛ او پس از ژانویه ۲۰۱۸ دیگر پیامی در این خصوص در توئیتر خود نشر نداده است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید