/تحلیل-واشنگتن‌پست/

«بیرون کردن ترامپ، مهم‌تر از طریقه انجام استیضاح است»

«هیچ موضوعی به اندازه برکنار کردن ترامپ، دموکرات‌ها را گرد هم جمع نمی‌کند؛ هیچ چیزی هم به اندازه طریقه انجام این کار، میان آن‌ها تفرقه‌انداز نیست».

به گزارش ایسنا، یوگن جوزف دیان، استاد دانشگاه جورج‌تاون و ستون‌نویس روزنامه واشنگتن‌پست، با این مقدمه در تحلیلی آورده است: «توئیت‌های نژادپرستانه هفته پیش ترامپ که الیجا کامینگز، نماینده کنگره و شهر بالتیمور که حوزه دموکرات‌ها به شمار می‌رود را مورد هدف قرار داد، نشان داد که خاتمه یافتن این ریاست‌جمهوری که روز به روز موجب شرم بیشتری برای ملت آمریکا است، چه فوریت اخلاقی مهمی دارد.

ترامپ، یک نابغه سیاسی نیست. او به دلیل وجود سیستم تاریخ‌گذشته و غیر دموکراتیک «الکترال کالج» رئیس‌جمهور است. مهارت او، بهره‌برداری از نقاط ضعف رقبایش و کاشتن بذر اختلاف در میان آن‌ها است و آمریکایی‌ها را علیه هم می‌شوراند.

کاری را که روس‌ها با همکاری کمپین ترامپ در سال ۲۰۱۶ انجام دادند، مدنظر بگیرید. آن‌ها با القای حس آزردگی در کمپین برنی سندرز، میان حامیان او و هیلاری کلینتون شکاف انداختند. آن‌ها هم‌چنین با مطرح کردن سیاست‌های عدالت کیفری بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا در پرداختن به موضوع حبس‌های کیفری، تلاش کردند تا مشارکت آفریقایی-آمریکایی‌تبارها در انتخابات را کاهش دهند.

استراتژی ترامپ، تنها در مورد راه انداختن کمپینش نیست. او دست به هر کار ممکن می‌زند تا حامیان دموکرات‌ها را دلسرد سازد. او از هجوم لفظی مجدد به دموکرات‌های چپ‌گرا توسط شبکه‌های اجتماعی استقبال خواهد کرد. از آنجا که امکان حمله دموکرات‌ها به یکدیگر وجود دارد، احتمال یاری رساندن آن‌ها به ترامپ در این امر بالاست.

اقدامات تفرقه‌انگیز این‌چنینی قبلا نیز برملا شده‌ بودند. پسر بزرگ ترامپ پیش‌تر، یک پیام توئیتری را که ادعا می‌کرد سناتور کامالا هریس، یک سیاه‌پوست آمریکایی نیست، بازنشر کرد و بعدتر آن را پاک کرد.

راشل همپتون، دبیر مجله اسلیت، از کمپین آنلاینی گزارش داد که به آفریقایی-آمریکایی‌ها القا می‌کرد تا به دموکرات‌هایی که از تصویب طرح پرداخت غرامت برای بردگی امتناع می‌کنند، رأی ندهند. ترامپ و دستیارانش به دنبال انداختن یک تیر با دو هدف نفرت‌انگیزند: حمله آشکار به موضوع پرداخت غرامت و کسب آرای سفیدپوستان که با پیشبرد نژادپرستانه امور ترامپ هم‌سو است و نیز القای پیام رسانه‌ای به آفریقایی-آمریکایی‌ها که در صورت امتناع نماینده حزب دموکرات از پرداخت غرامت، حمایت انتخاباتی خود از این حزب را سلب کنند.

در خصوص پرونده مداخله روسیه در انتخابات آمریکا، پس از شهادت هفته پیش رابرت مولر، بازرس سابق شورای ویژه تحقیقات در مجلس نمایندگان، اعضای دموکرات این مجلس به دو دسته تقریبا مساوی تقسیم شدند؛ حدود نیمی از نمایندگان که می‌تواند طی تعطیلی موقت کنگره در ماه اوت به اکثریت برسد، معتقدند که گزارش‌های مولر از دروغ‌ها و انسدادهای حقوقی ترامپ و نیز امکان مصالحه روسیه با وی در میان مسائل دیگر، استیضاح ترامپ را می‌طلبد و عدم انجام این کار، سستی در اجرای قانون اساسی است. جای شکی نیست که اگر ترامپ یک جمهوری‌خواه نبود، مدافعان جمهوری‌خواهش در کنگره او را به خاطر همکاری با عوامل یک دیکتاتور روس برای پیروزی و سپس اظهار دروغ درباره آن، از ریاست‌جمهوری برکنار می‌کردند.

مشخصاً به دلیل وجود رأی‌های بسیار کم جمهوری‌خواهان برای استیضاح ترامپ -اساساً اگر رأیی باشد-، نیم دیگر دموکرات‌های مجلس نمایندگان معتقدند که شهادت مولر، استیضاح را مشکل‌سازتر کرده است. با وجود گزارش‌های رسانه‌های متعدد از نوع گزارش غیرقاطع مولر، اذعان نمایندگان به شکست جلسه استماع مولر در انتقاد از ترامپ، دیگر دور از انتظار نیست.

دموکرات‌ها دو راه در پیش دارند؛ آن‌ها می‌توانند با حمله به یکدیگر، سبب شادمانی ترامپ شوند یا این که راهی برای اعمال هم‌سوی فشاری سخت‌تر علیه او پیدا کنند. طبق اظهارات روز جمعه جرالد نادلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان، این مجلس در مدت زمان تعطیلی ماه اوت نیز به فعالیت خود ادامه خواهد داد. هدف دقیق‌ پرونده روز جمعه دادگاه کمیته، گرفتن رأی هیأت عالی منصفه به خصوص برای موضوع استیضاح ترامپ است. موضوع این است که مجلس نمایندگان، برای اتخاذ تصمیم درخصوص استیضاح، نیاز به داشتن دسترسی به اسناد و نهایتاً شواهد دارد.

نانسی پلوسی، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا در کنفرانس خبری روز جمعه بیان داشت که او، موضوع استیضاح را کنار نگذاشته است اما می‌داند که هنوز رأی کافی برای کسب اکثریت مجلس جهت استیضاح ترامپ وجود ندارد. او رهبری حزبی را برعهده دارد که به قول خودش، کورکورانه اقدام نمی‌کند.

اظهارات نادلر و پلوسی، واضحند: دموکرات‌ها در حال تشدید حملاتشان هستند –حداقل در زمان حال- و این بهترین راه موجود برای پیشبرد کار است.

در همین حال، در پی جلوگیری سناتور میچ مک‌کانل از قانون حفاظت انتخابات ۲۰۲۰ از دخالت خارجی‌ها و امتناع از تصویب این قانون وطن‌پرستانه، امکان ارجاع به این مورد توسط دموکرات‌ها در ماه اوت وجود دارد. طی این جریان، هشتگ #مسکومیچ در اعتراض به این سناتور که رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا است، در فضای مجازی ترند شد.

این هفته، نامزدهای دموکرات ریاست‌جمهوری به مناظره خواهند پرداخت. قضاوت آن‌ها را به امتیازاتی که کسب خواهند کرد، نسپارید و بر اساس این که کدام یک از آنها اهمیت موضوع از میان برداشتن رئیس‌جمهور را نسبت به دیگر مقاصدشان بهتر درک می‌کند، قضاوتشان کنید. هیچ چیز به اندازه تکه‌تکه شدن حزب مخالف، ترامپ را خوشحال نمی‌کند.»

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید