دلیل بازگشت امارات به سوی تهران چیست؟

یک شبکه خبری لبنانی در تحلیلی به سفر اخیر هیات اماراتی به تهران اشاره کرد و نوشت که سفر هیات نظامی اماراتی به تهران تنها به معنای عقب نشینی امارات نیست بلکه این مساله نشان می‌دهد که ایران نیز به تلاش‌های امارات پاسخ مثبت داده است.

به گزارش ایسنا، شبکه المیادین در تحلیلی به قلم قاسم عزالدین تحت عنوان" دلیل بازگشت امارات به تهران چیست" نوشت: پنجمین نشست گارد ساحلی امارات و ایران به سال ۲۰۱۳ بازمی گردد و تا چند هفته پیش به دلیل تنش میان ایران و آمریکا و به قول محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران قرار گرفتن عربستان و امارات در صدر "تیم ب"، هیچ کس انتظار نداشت که ششمین نشست ایران و امارات در تهران برگزار شود.

نویسنده می‌گوید که سفر هیات نظامی اماراتی به تهران تنها به معنای عقب نشینی امارات نیست بلکه این مساله نشان می‌دهد که ایران نیز به تلاش‌های امارات پاسخ مثبت داده است، زیرا قبل از این تهران تمام در‌های خود را در برابر تلاش‌های ابوظبی بسته بود.
 
در تجاوز به یمن و در مساله تحریک به جنگ علیه ایران، ابوظبی از خطوط قرمز عبور کرد و زمانی که پهپاد آمریکایی سرنگون شده توسط ایران از امارات پرواز کرد، تهران بسیار خشمگین شد.

در ادامه این تحلیل آمده است که در مقابل مشارکت امارات در تجاوز‌های مستقیم علیه ایران، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان اخیرا با توصیف کردن عربستان و امارات به شهر‌های شیشه‌ای آن‌ها را تشویق کرد که به خاطر اهداف ترامپ و اسرائیل منطقه را ویران نکنند.

این شبکه لبنانی می‌نویسد: خروج نیرو‌های اماراتی از یمن در وهله اول نشان می‌دهد که امارات امید خود به شرط بندی روی حمایت آمریکا در مقابله با ایران را از دست داده است.
 
ابوظبی در بازگشت به تهران کمی تاخیر کرد و به گفته سردار حسین دهقان، مشاور مقام معظم رهبری در امور دفاعی امارات پیش از این نیز پیام‌هایی محرمانه در رابطه با صلح از طریق برخی اشخاص به تهران ارسال کرده بود. از سوی دیگر به گفته محمد جواد ظریف ایران خواهان خروج امارات و عربستان از "تیم ب" است.

در ادامه این تحلیل آمده است: در این راستا نماینده دائم عربستان در سازمان ملل نیز برای بار اول اعلام کرد که ریاض آماده ازسرگیری روابط دیپلماتیک با تهران است.
 
عربستان همچنین کشتی ایرانی که به مدت یک ماه و نیم در سواحل کشورشان توقیف شده بود را آزاد کرد و چه بسا نامه‌هایی که ریاض از طریق سفارت سوئیس به تهران می‌فرستد در همین راستا باشد.
 
در مقابل تلاش آمریکایی‌ها برای ایجاد ائتلاف به منظور حمایت از کشتی‌ها در خلیج (فارس) نیز به نتیجه نرسید و دعوت مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از ژاپن، کره جنوبی، فرانسه و آلمان برای حمایت از کشتی هایشان در خلیج (فارس) اقدامات ملموسی به همراه نداشت و وزیر خارجه آمریکا در نهایت گفت که ایجاد ائتلاف در تنگه هرمز نیازمند زمان بیشتری است. همچنین وزیر خارجه آلمان اعلام کرده است که کشورش به دنبال کاهش تنش و ایجاد راه حل دیپلماتیک است.

نظر خود را ثبت کنید