واشنگتن پست: آمریکا معافیت های هسته ای ایران را تمدید خواهد کرد

آمریکا تاکنون از 7 معافیت برجامی مربوط به فعالیت های هسته ای ایران، 2 معافیت را لغو کرده است.

روزنامه "واشنگتن پست" آمریکا در گزارشی نوشت؛ دولت ترامپ تصمیم گرفته معافیت های مربوط به فعالیت های هسته ای ایران (در قالب برجام) را تا 90 روز دیگر تمدید کند.

به گزارش عصرایران، این روزنامه به نقل از 6 مقام آگاه دولت آمریکا از تصمیم دولت دونالد ترامپ برای تمدید معافیت های هسته ای ایران خبر داده است. این تصمیم در جلسه هفته گذشته در کاخ سفید گرفته شده است.

بر اساس این گزارش، این تمدید بر اساس پیشنهاد "استیون منوشن" وزیر یهودی‌تبار خزانه‌داری آمریکا انجام شده در حالی که "مایک پمپئو" وزیر خارجه و "جان بولتون" مشاور امنیت ملی در قالب کمپین فشار حداکثری مخالف تمدید معافیت‌های هسته ای بوده‌اند، اما در نهایت ترامپ تصمیم به تمدید معافیت گرفته است.

آمریکا هم اکنون از 7 مورد معافیت برجامی فعالیت های هسته ای ایران، مقید به 5 مورد آن است و چند ماه پیش، 2 معافیت هسته‌ای ایران را تمدید نکرد.

بر اساس گزارش واشنگتن پست استدلال وزیر خزانه‌داری در جلسه هفته گذشته درباربه تمدید معافیت ها این بوده که در صورت عدم تمدید معافیت‌های هسته‌ای، آمریکا مجبور به تحریم روسیه، چین و شرکت‌های اروپایی خواهد بود که در پروژه‌های هسته‌ای مرتبط با توافق هسته‌ای ایران فعال هستند.

منوشن از ترامپ فرصت خواسته تا در 3 ماه آتی به بررسی تاثیرات تحریم های احتمالی علیه شرکت های اروپایی، چینی و روسی بپردازد.

 یک مقام دولت آمریکا به واشنگتن‌پست گفت: " هدف ما هنوز پایان دادن به این معافیت‌ها است وبه این معافیت‌ها هر زمانی می‌توان پایان داد اما به دلیل نگرانی‌های مشروع وزارت خزانه‌داری، تصمیم گرفتیم آنها را در حال حاضر تمدید کنیم."

 پروژه‌های هسته‌ای ایران که تمدید معافیت شده‌اند شامل: رآکتور آب سنگین اراک، تبدیل مرکز غنی سازی فردو، تبادل سوخت در رآکتور نیروگاه بوشهر و رآکتور تحقیقاتی تهران هستند.

ایالات متحده آمریکا در ماه می سال جاری میلادی دو معافیت هسته‌ای ایران را تمدید نکرد: یکی از این معافیت‌ها به ایران اجازه می‌داد ذخائر "آب سنگین" مازاد خود را به عمان منتقل کند و دیگری معافیت مربوط به مبادله اورانیوم غنی شده در ازای کیک زرد بود.

 ایران پس از این اقدام آمریکا با کاهش تعهدات برجامی خود، اعلام کرده است از این پس خود را مقید به سقف 300 کیلو برای ذخائر اورانیوم غنی شده خود نمی‌داند.

 


نظر خود را ثبت کنید