رپرتاژ آگهی

10 نکته مهم که متقاضیان ثبت شرکت باید بدانند

برای فعالیت در چهارچوب قوانین ، بهره مندی از حمایت های قانونی و کسب اعتماد مخاطبین، ثبت کردن شرکت مهترین گام در شروع و یا گسترش یک فعالیت اقتصادی می باشد.

 معمولا برای متقاضیان ثبت شرکت خصوصا افرادی که برای نخستین بار شرکتی را به ثبت می رسانند، ابهامات بسیاری در این زمینه وجود دارد ما در این مطلب تلاش نموده اییم تا به برخی از مهمترین این سوالات پاسخ دهیم ،لطفا با ما همراه باشید:

در ابتدای مطلب به ارائه تعریفی از ماهیت شرکت خواهیم پرداخت:

 شرکت چیست ؟

شرکت در واقع عبارت است از قرار دادی که طبق آن دو یا چند نفر برای رسیدن به اهداف تعریف شده در کنار هم جمع می شوند و بخشی از دارایی مادی یا غیر مادی خود را جهت دستیابی به اهداف و سود مورد نظر سرمایه گذاری می نمایند.

قوانین رایج بر ثبت و اداره شرکت ها نیز در ایران تحت عنوان قوانین تجارت شناخته می شود.

نکته 1 :انتخاب شریک یا شرکاء مناسب

چنانچه در تعریفی که در پارارگراف فوق از ماهیت شرکت ارائه گردید ،شرط اول تاسیس یک شرکت و همچنین تداوم و موفقیت آن پیدا کردن شریک یا شرکاء مناسب است. (در قانون تجارت ایران ثبت کردن شرکت تک نفره امکان پذیر نمی باشد).

در هنگام تاسیس شرکت جهت این منظور دقت و توجه کافی را مبذول دارید تا در آینده با مشکلات ناشی از شراکت با شریک نامناسب  مواجه نگردید . تعداد شرکاء در قالب های مختلف تجاری متفاوت می باشد به عنوان مثال ( شرکت با مسئولیت محدود با یک شریک به ثبت می رسد اما شرکت سهامی خاص به دو شریک نیاز دارد).

نکته 2 :انتخاب موضوع فعالیت شرکت

موضوع شرکت در واقع دلیل اصلی ثبت است، چرا که موضوع شرکت بیان کننده نوع فعالیت شرکت می باشد و در نتیجه تمامی هدف گیری ها و هویت مجموعه را مشخص خواهد نمود .برای انتخاب این موضوع لازم است توان و استعداد و تخصص های خود و همراهان خود را بشناسید و همچنین نیازهای بازار را در نظر بگیرید .

البته در معرفی موضوع فعالیت در هنگام ثبت کردن شرکت محدودیتی ندارید و می توانید دامنه وسیعی را برای فعالیت شرکت خود معرفی نمایید ،لکن توجه داشته باشید که فعالیت در برخی از موضوعات بکلی ممنوع است و برخی دیگر نیازمند اخذ مجوز از مراجع مربوط می باشد و اگر موضوعی در این دو دسته بندی نباشد می توانید به راحتی به عنوان موضوع فعالیت معرفی نمایید. در آینده نیز با درخواست تغییرات می توانید موضوعات جدیدی را به موضوع فعالیت اضافه نمایید و یا موضوع فعالیت شرکت را به کلی تغییر دهید .


نکته 3: انتخاب قالب تجاری و نوع شرکت

 بنا بر ماده ی 20 قانون تجارت جمهوری اسلامی ایران ، شرکت های تجاری قابل ثبت در ایران بر 7 قسم می باشند، که عبارتند از:

1-سهامی ( سهامی خاص و سهامی عام ) 2- شرکت با مسئولیت محدود 3- شرکت تضامنی ) 4- شرکت مختلط غیر سهامی 5- شرکت مختلط سهامی 6- شرکت نسبی 7- شرکت تعاونی تولید و مصرف .

هر یک از این شرکت های دارای قوانین و ضوابط خاص خود می باشند  و متقاضیان ثبت با مطالعه در باب هریک از این قالب ها ، روابط شرکاء ،میزان سرمایه و تعهدات افراد ،می توانند مناسب ترین قالب را برای فعالیت خود برگزینند.

نکته 4:انتخاب نام مناسب برای شرکت

انتخاب نام مناسب برای یک شرکت یکی از نخستین گام ها در موفقیت یک مجموعه می باشد ،انتخاب نام مناسب می تواند تاثیر شگرفی بر افکار مخاطبین شما داشته باشد . شما جهت انتخاب نام ضمن رعایت یکسری قوانین آزاد هستید تا نامی خلاقانه و نوآورانه برای مجموعه خود برگزینید.

نامی که برای مجموعه خود انتخاب می کنید در حال حاضر می بایست حداقل متشکل از سه سیلاب باشد ، ریشه فارسی داشته باشد ، تکراری نباشد ، همچنین عناوین اتنخاب شده نباید از میان نام هایی مانند ( اسامی ائمه و متبرکه ، موسسات خیریه ،  عناوین سازمان ها ، دانشمندان و شعرا معاصر ) و..... انتخاب گردد.

نکته 5 : تایین میزان سرمایه اولیه شرکت  و تامین آن.

در هنگام ثبت شرکت یکی از مواردی که می بایست نسبت به آن تصمیم گیری نمایید ،تایین میزان سرمایه اولیه می باشد ،البته برای انواع قالبهای تجاری قابل ثبت در قانون تجارت حداقل سرمایه تعریف گردیده است ،اما توجه داشته باشید تصمیم گیری صحیح در مورد میزان سرمایه اولیه و تامین آن نقش مهمی در موفقیت شرکت خواهد داشت و در صورتی که این تصمیم به درستی اتخاذ نگردد، دارندگان شرکت در آینده مجبور خواهند شد که دست به کاهش یا افزایش سرمایه بزنند که انجام  هر یک از این تغییرات مستلزم صرف زمان و هزینه خواهد بود.

نکته 6: معرفی آدرس محل فعالیت شرکت

یکی از نکاتی که متقاضیان ثبت در هنگام انجام امور ثبت با آن مواجه خواهند بود ،معرفی محلی برای فعالیت و ارائه آدرس دقیق آن می باشد در رابطه با معرفی این محل باید توجه داشته باشید که آدرس دقیق و صحیحی را ارائه نمایید ،چراکه تمامی مدارک شما از سوی اداره مربوطه به این آدرس ارسال خواهد شد .

در برخی از موارد ممکن است متقاضیان در هنگام ثبت کردن شرکت اقدام به تهیه محلی برای فعالیت خود ننموده باشند که در چنین شرایطی معرفی منزل مسکونی به عنوان محل فعالیت در مرحله اولیه بلامانع می باشد .

نکته 7: تهیه مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت

جهت ثبت کردن شرکت در هریک از انواع قالب های تجاری لازم است مدارکی را تهیه و ارائه نمایید ،که نسبت به قالب مورد نظر شما این مدارک می تواند اندکی متفاوت باشد. به طور مثال مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود به شرح ذیل می باشد :

-دو برگ به عنوان تقاضانامه

-دو برگ به عنوان شرکت نامه


-دو جلد اساس‌نامه شرکت

-فتوکپی برابر اصل شده شناسنامه تمام شرکاء

-کارت ملی برابر اصل شده تمام شرکا

-صورت جلسه‌ای که بین مجمع عمومی مؤسسین و هیئت مدیره برگزار شده‌است.

-برگه سوئ پیشینه مربوط به هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت

متقاضیان می توانند جهت تهیه کپی برابر اصل مدارک خود به دفترخانه های رسمی مراجعه نمایند .

گواهی عدم سوء پیشینه نیز از ادارات پلیس +10 قابل دریافت می باشد.

نکته 8:انجام امور ثبت شرکت به صورت شخصی یا استفاده از خدمات وکلا یا شرکت های مربوطه؟

این نکته سوالی است که در ابتدای ثبت کردن شرکت و پس از انجام برخی از اقدامات و تصمیمات اولیه ذهن متقاضیان را به خود مشغول می نماید که کارهای ثبت را به افراد دیگر که متخصص انجام این کار هستند واگذار نمایند، یا شرکت خود را شخصا به ثبت برسانند؟

خصوصا در حال حاضر که اداره مربوطه با معرفی یک سامانه اینترنتی انجام امور ثبت را از راه دور  و بدون نیاز به مراجعه حضوری ممکن ساخته است و انجام این امر از گذشته آسان تر گردیده است .

لکن انجام همین کار نیز نیازمند کسب یکسری اطلاعات اولیه از قوانین رایج ثبت شرکت ها می باشد که البته همین کسب اطلاعات در آینده و جهت اداره شرکت نیز می تواند مفید باشد.

این پروسه برای متقاضیان خصوصا در نخستین تجربه می تواند اندکی وقت گیر باشد.  در چنین روشی شما تنها هزینه های قانونی ثبت را پرداخت خواهید نمود و حق الزحمه ایی بابت انجام مراحل ثبتی به شخص دیگری پرداخت نمی نمایید.

در روش دیگر در صورتی که متقاضیان به دلایل متختلف تمایل داشته باشند امور را به دست وکلا و یا شرکت های ارائه دهنده خدمات ثبتی بسپارند ، این اشخاص یا مجموعه ها در مقابل دریافت هزینه ایی به عنوان حق الزحمه تمامی امور ثبتی را به انجام خواهند رساند .

 البته پیشنهاد می شود که متقاضیان در انتخاب اشخاص حقیقی یا حقوقی معتمد برای انجام امور ثبتی دقت کافی را مبذول دارند تا ثبت کردن شرکت به درستی و با اعتماد انجام گیرد.

نکته 9: هزینه های ثبت شرکت

هزینه های ثبت نیز مانند بسیاری از موارد دیگر به عوامل بسیاری از جمله؛ نوع شرکت ،میزان سرمایه اولیه ،نوع فعالیت و......   وابسته می باشند.

این هزینه ها مانند؛ هزینه تمبر، حق الثبت ،هزینه درج آگهی در روزنامه رسمی و...... هزینه های قانونی ثبت شرکت هستند .

برخی دیگر از هزینه ها در بخش قبلی به آن اشاره گردید ،هزینه های حق الزحمه وکیل یا شرکت های ثبت برای انچام امور ثبتی است، که این هزینه نیز با توجه به انتخاب متقاضی متفاوت می باشد.

نکته 10:اقدامات لازم و قانونی پس از ثبت شرکت

توجه داشته باشید که پس از به پایان رساندن پروسه ثبت قانونی یک شرکت انجام برخی از اقدامات برای شخصیت های حقوقی جدید الزامی است  و عدم اقدام برای انجام آن مشکلات و جرایمی را برای شرکت به همراه خواهد داشت  این موارد عبارتند از :

1-انجام امور مالیاتی و تشکیل پرونده دارایی

2-اخذ کد اقتصادی

3-پلمپ دفاتر تجارتی

-انجام امور مالیاتی و تشکیل پرونده دارایی

تمامی شرکت ها از زمان ثبت قانونی دو ماه فرصت خواهند داشت تا برای انجام امور مربوطه به اداره دارایی مراجعه نماید و با ارائه مدارک مربوطه پرونده تشکیل نماید و درخواست کد اقتصادی نماید.

در پایان این مطلب از همراهی شما عزیزان صمیمانه سپاسگزاریم.

 


نظر خود را ثبت کنید