قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل تاکید کرد

لزوم تبدیل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی به قطب همکاری‌های فناوری بین‌المللی

قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل در جلسه مشترک با رئیس و هیات رئیسه سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، تبدیل این سازمان به قطب همکاری‌های فناوری - علمی بین‌المللی را خواستار شد.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین سالارآملی در نشستی که به منظور بررسی راهکارهای گسترش همکاری‌های علمی بین‌المللی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در مجتمع عصر انقلاب این سازمان برگزار شد، ضمن استقبال از نگاه بین‌المللی مدیران این سازمان، خواستار تدوین برنامه میان‌مدت برای تبدیل سازمان پژوهش‌های‌علمی و صنعتی به قطب همکاری‌های علمی بین‌المللی شد.

وی با اشاره به اینکه سازمان پژوهش‌ها مرجع ملی همکاری با ۶ سازمان علمی بین‌المللی در کشور است، ظرفیت‌های انسانی و زیرساختی این سازمان برای حرکت در مسیر تبدیل شدن به قطب همکاری‌های بین المللی را مناسب دانست و گفت: نگاه به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از بدو تاسیس این بوده که این سازمان کارکردی بین‌المللی داشته باشد.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل، لزوم درک تغییرات پارادایمی در حوزه علوم و فناوری را یادآور شد و گفت: دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مانند سازمان پژوهش‌ها، برای روزآمدی و هماهنگی با تحولات حوزه‌های مختلف علوم و فناوری، باید مسیر بین‌المللی شدن را در پیش بگیرند.

وی همچنین از تدوین آیین‌نامه همکاری با سازمان‌های علمی بین‌المللی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد و گفت: این آیین‌نامه، همکاری‌های ستادی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور با سازمان‌ها و مجامع علمی بین‌المللی را نظام‌مند و برنامه‌دار خواهد کرد.

در ادامه دکتر علیرضا عشوری، رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی نیز با استقبال از تدوین برنامه بین‌المللی شدن این سازمان گفت: راهکارهای گسترش همکاری‌های علمی بین‌المللی با توجه به شرایط کنونی کشور را بررسی خواهیم کرد.

وی با برشمردن ظرفیت‌های زیرساختی سازمان، بر میزبانی از شرکت‌های فناوری خارجی اعلام آمادگی کرد و افزود: سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی طی سال‌های اخیر محصولات دانش‌بنیان مختلفی را تولید و تجاری‌سازی کرده که می‌توان این محصولات را به خارج کشور از جمله کشورهای منطقه صادر کذد.

گفتنی است در این جلسه که با حضور معاون مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی و معاونان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و دبیر مرکز منطقه‌ای انتقال فناوری کشورهای حاشیه اقیانوس هند برگزار شد، فعالیت‌های علمی بین‌المللی سازمان نیز بررسی شد.

استفاده از ظرفیت نهادهای بین‌المللی در قالب کمک‌های توسعه‌ای برای توسعه آموزش در منطقه با محوریت ایران، استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج در سازمان پژوهش‌ها، توسعه طرح‌های مشترک تحقیقاتی، فعال‌تر شدن فوکال‌پوینت‌های مستقر در سازمان و تشکیل شورای سیاست‌گذاری تعاملات بین‌المللی از مهم‌ترین مسائلی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید