سناتور آمریکایی: همان روز نخست ریاست جمهوری به برجام باز می گردم

نامزد سوسیال دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 گفت: در صورت پیروزی در این انتخابات، همان روز نخست به برجام باز خواهم گشت و با ایران و دیگر اعضای 4+1 وارد گفت وگو می شوم.

به گزارش ایرنا؛ اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکادر ایمیل هایی به برنی سندرز و دیگر نامزدهای دموکرات، پرسیده است "آیا به توافق سال 2015 برجام باز خواهید گشت؟ ممکن است پیش از پذیرفتن بازگشت به توافق ، خواستار ایجاد تغییراتی در آن شوید؟

سندرز در پاسخ به این سوال، اظهار کرد: بله! توافق برجام که توسط آمریکا ، اروپا ، روسیه و چین با ایران بسته شد، یکی از قوی ترین توافق های ضد هسته ای است که تاکنون مورد مذاکره قرار گرفته است. این توافق مانع از جنگ شد و مسیر ایران را به سمت جنگ افزار هسته ای مسدود کرد.

این سناتور آمریکایی تاکید کرد: من همان روز اول ریاست جمهوری خود به توافق باز خواهم گشت. سپس با گروه 1 + 5 و ایران همکاری می کنم تا براساس این توافق، اقدامات دیگری را برای جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای انجام دهم و همچنین فعالیت های تهاجمی ایران در منطقه را مهار کنم تا تعادل استراتژیک تازه ای در خاورمیانه شکل بگیرد.

برخی دیگر از نامزدهای دموکرات همچون "ماریان ویلیامسون" و "جو سستاک" نیز اعلام کرده اند فورا به برجام باز خواهند گشت.

"تیم رایان" و "جان دلانی" دو نامزد دیگر دموکرات هم گفته اند به شرطی وارد خواهند شد که دوره و شدت محدودیت ها برای برنامه هسته ای صلح آمیز ایران افزایش یابد.

"تیم رایان" حتی گفته است که نباید خسارت ایران بابت تحریم های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا در زمان ترامپ جبران شود.

افرادی همچون "کاملا هریس" و "جو بایدن" پرسش شورای روابط خارجی آمریکا را بی پاسخ گذاشته اند.

توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 در سال 1394 منعقد شد و به موجب آن، ایران برخی محدودیت های هسته ای را پذیرفت و آمریکا هم در قبال آن تحریم های مربوط به این برنامه را تعلیق کرد. با روی کار آمدن دونالد ترامپ که با هر قرارداد مورد توافق دولت باراک اوباما مخالف بود، در هجدهم اردیبهشت 1397 از این توافق خارج شد و تحریم های شدیدی را علیه مردم ایران اعمال کرد.

این در حالی است که اروپا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و جمهوری اسلامی ایران در این توافق ماندند و در تلاشند تا آن را حفظ کنند.

خروج آمریکا از این توافق که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد هم قرار گرفته است، باعث شد تا متحدان اروپایی آمریکا در این مساله از واشنگتن دور شوند و کاخ سفید را تنها گذارند.


نظر خود را ثبت کنید