آخرین آمار از سوی ایرانداک اعلام شد

افزایش ۲۰ درصدی ثبت پایان‌نامه‌ و رساله در ایرانداک

  • تاریخ انتشار : 1398/5/10 ساعت : 09:35 - 4 سال قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : پژوهش
رئیس اداره ثبت و فراهم‌آوری اطلاعات ایرانداک از افزایش ۲۰ درصدی ثبت پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها طی ۴ ماهه نخست سال، نسبت به سال گذشته خبر داد.

مهدی محمودیان در گفت‌وگو با ایسنا، با ارائه آخرین آمار پایان‌نامه، رساله و پیشنهاده‌های ثبت شده در سامانه ثبت ایرانداک، توضیح داد: در مجموع از سال ۸۷ که سامانه ثبت راه‌اندازی شده، تاکنون ۳۸۹ هزار پایان‌نامه و رساله در ایرانداک ثبت شده‌اند. همچنین آمار پیشنهاده‌های ثبت شده در ایرانداک از سال ۸۷ تاکنون ۱۷۰ هزار و ۸۳۹ مورد است.

وی افزود: طی سال‌های ۹۷-۹۶، ثبت پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در ایرانداک ۱۲ درصد و ثبت پیشنهاده‌ها نیز ۱۳ درصد رشد داشته است.

رئیس اداره ثبت و فراهم‌آوری اطلاعات ایرانداک سپس به مقایسه آمار امسال و سال گذشته ثبت پایان‌نامه، رساله و پیشنهاده در ایرانداک پرداخت و تشریح کرد: چنان ‌چه بخواهیم آمار امسال و سال گذشته را از این منظر مقایسه کنیم، می‌توانیم بازه اول فروردین تا پایان تیر سال ۹۸ را با همین بازه در سال ۹۷  مقایسه کنیم که در این صورت با افزایش ۲۰ درصدی ثبت پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و نیز رشد نزدیک به ۱۵ درصدی ثبت پیشنهاده‌ها روبه‌رو خواهیم بود.

محمودیان خاطرنشان کرد: از اول فروردین ۹۸ تا آخر تیر ماه امسال، ۲۰ هزار و ۷۳۰ پایان‌نامه و رساله و ۱۱ هزار و ۷۷۸ پیشنهاده در ایرانداک ثبت شده است. این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال ۹۷، ۱۷ هزار و ۲۲۹ پایان‌نامه/رساله و ۹ هزار و ۷۸۳ پیشنهاده در ایرانداک ثبت شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن ارائه آمار ثبت پایان‌نامه و رساله در ایرانداک طی ۵ سال گذشته، گفت: از اول سال ۹۳ تاکنون ۲۶۴ هزار پایان‌نامه و رساله و ۱۲۹ هزار و ۹۰۴ پیشنهاده در ایرانداک ثبت شده است.

رئیس اداره ثبت و فراهم‌آوری اطلاعات ایرانداک خاطرنشان کرد: پایان‌نامه و رساله‌های پذیرش شده از سوی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، در ساعت ۲۴ همان شب در سامانه گنج به نشانی ganj.irandoc.ac.ir در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

ثبت برخط پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانش‌آموختگان ایرانی خارج از کشور

محمودیان، سپس به ثبت برخط پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانش‌آموختگان ایرانی خارج از کشور اشاره کرد و توضیح داد: این اقدام را در آبان ماه ۹۷ آغاز کردیم و از آن زمان تاکنون ۱۵۵۶ دانشجو پایان‌نامه و رساله خود را ثبت کرده‌اند و ۵۴۶ مورد آن‌ها توسط کمیسیون سازمان امور دانشجویان تأیید شده است.

وی تشریح کرد: در حقیقت دانشجو اطلاعات خود را ثبت کرده و مدارک مورد نیاز را به سازمان امور دانشجویان تحویل می‌دهد. در این سازمان برای هر کشور یک کمیسیون در نظر گرفته شده که اعتبار علمی پایان‌نامه‌ها در آن بررسی شده و چنان‌چه یک پایان‌نامه و رساله ارزش علمی مدرک ارشد یا دکتری را داشته باشد، مورد تأیید قرار می‌گیرد.

رئیس اداره ثبت و فراهم‌آوری اطلاعات ایرانداک با بیان اینکه پایان‌نامه‌هایی که از نظر علمی مورد تأیید قرار نگیرند، برگشت خورده و فرآیند دیگری را طی خواهند کرد، اضافه کرد: تاکنون ۵۴۶ پایان‌نامه و رساله مورد تأیید سازمان امور دانشجویان قرار گرفته شده و مدرک معادل ارشد و دکتری از سوی این سازمان به دانش‌آموختگان داده شده است. این ارتباطی است که بین ما و سازمان امور دانشجویان در حوزه ثبت مدارک دانشجویان خارج از کشور وجود دارد؛ در این فرآیند ثبت‌کننده دانشجو، پذیرنده ایرانداک و تأیید کننده نهایی سازمان امور دانشجویان است.

آمار پایان‌نامه و رساله‌های مورد تأیید سازمان امور دانشجویان در ۱۰ کشور

تعداد پایان‌نامه و رساله‌های مورد تأیید سازمان امور دانشجویان کشور
85 مالزی
51 ایتالیا
42 هندوستان
38 کانادا
37 انگلیس
33 امریکا
24 فرانسه
18 آلمان
16 استرالیا
16 چین

به گزارش ایسنا، سیروس علیدوستی، رئیس ایرانداک دی ماه سال گذشته از  ثبت ۵۰۰ هزار پایان‌نامه، رساله و پیشنهاده از سال ۸۷ در سامانه گنج خبر داده بود که با توجه به آمار کنونی ۵۵۷ هزار و ۸۳۹، می‌توان گفت ثبت پایان‌نامه، رساله و پیشنهاده در سامانه ایرانداک رشد شتابی داشته است. وی همچنین ثبت فراداده‌ها را نیازمند نرم‌افزار و نیروی انسانی دانسته بود که با بودجه سال گذشته ایرانداک شدنی نبوده است، اما بر اساس اعلام رئیس اداره ثبت و فراهم‌آوری اطلاعات ایرانداک، بستر لازم برای این موضوع تا یک ماه دیگر فراهم خواهد شد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید