اردوغان: تنها خواسته ترکیه صلح و ثبات در بالکان است

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد، تنها خواسته کشورش صلح و ثبات در حوزه بالکان است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ضمن اشاره به اینکه منطقه بالکان در ۲۵ سال گذشته بسیار رنج دیده و بهای سنگینی پرداخت کرده است، بر لزوم ساخت آینده به صورت مشترک و تلقی نکردن تفاوت‌ها به عنوان عامل درگیری تاکید کرد.

اردوغان در مراسم افتتاح پروژه‌های مختلف و همچنین مراسم کلنگ‌زنی خط راه‌آهن سارایوو- بلگراد در شهر سرمسکا میتروویسا واقع در کشور صربستان، گفت: ما باید با یکدیگر آینده‌مان را بسازیم و نه تنها تفاوت‌هایمان را عامل درگیری و اختلاف تلقی نکنیم بلکه آن‌ها را یک ارزش و ثروت بدانیم و همکاری‌مان را در همه زمینه‌ها گسترش دهیم. امیدوارم افراد جدیدی را به این پروژه‌ها که افتخار مشترک ما در دوران پیش‌رو هستند، اضافه کنیم.

وی افزود: ترکیه به افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در سراسر صربستان ادامه خواهد داد و این کشور‌ها باید روابطشان را در همه زمینه‌ها توسعه دهند. هر بخش از این خاک، بنای یادبود همکاری و همبستگی ما است.

در همین حال الکساندر ووجیچ، رئیس جمهور صربستان گفت: این یک رویداد تاریخی برای همگان در این منطقه است. برای ما این یک رویداد تاریخی است. از سال ۱۹۴۵ تمامی راه‌ها، خطوط راه‌آهن و خطوط ارتباطی با بووسنی در وضعیت نامناسبی قرار داشت.

وی افزود: در حال حاضر فرصتی برای مراقبت از آینده، تنظیم روابط و کنارگذاشتن تردیدها، ترس‌ها و نفرت‌ها به وجود آمده است.

ووجیچ ضمن تاکید بر ضرورت ارتباط، گفت: در منطقه بالکان هیچ چیز مهم‌تر از جاده‌ها نیستند. این راهی به سوی آینده است. آن‌ها ما را به یکدیگر معرفی می‌کنند و به ما فرصت شناخت، درک و بخشیدن یکدیگر را می‌دهند.

نظر خود را ثبت کنید