در میزگرد ایرنا البرز مطرح شد

چهارشنبه آخر سالی امن، زمینه ساز استقبال از بهاری دل انگیز

کرج - ایرنا - روزهای پایانی سال می توان بوی بهار را استشمام کرد و عطر دل انگیز بهاری همواره نوید نوروزی فرح بخش را می دهد اما حوادث چهارشنبه آخر سال برای برخی خانواده ها تلخ کامی را جایگزین شادمانی می کند که آن هم با همت عمومی قابل پیشگیری است.
گرچه دستگاه ها و سازمان های امدادی آمادگی خود برای مقابله با هرگونه حادثه احتمالی اعلام کرده اند اما انتظار این است که چهارشنبه آخر سال را با توجه و رعایت عمومی بدون هیچگونه حادثه ای تلخ پشت سر بگذاریم.
همه ما می توانیم چهارشنبه آخر سال سال 95 را به چهارشنبه ای به یاد ماندنی مبدل کنیم و بدون استفاده از مواد محترقه و آتش زا و توصیه دیگران به استفاده نکردن از این مواد خطرناک جامعه با شادابی و نشاط کامل به استقبال بهار برود.
مسئولان نیز با اجرای طرح های مختلف آگاهی بخشی و پیشگیری درتلاش هستند تا این آیین هرچه باشکوهتر و بی خطر برگزار شود.
تعدادی از مسئولان دستگاه ها و سازمان های امدادی در میزگرد ایرنا مرکز استان البرز با اشاره به آمادگی های ایجاد شده برای مقابله با هر گونه حادثه احتمالی تاکید کردند که فرهنگ سازی در خصوص این موضوع و ارائه راهکارهای پیشنهادی جایگزین برای برپایی این مراسم باید ادامه یابد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز با تاکید بر نقش موثر اطلاع رسانی در آگاهی بخشی به خانواده ها برای کاهش آسیب های ناشی از برگزاری جشن پایان سال، گفت: دراین زمینه هماهنگی های خوبی به عمل امده و با استفاده از تجارب سال گذشته آسیب شناسی های لازم صورت گرفته است.
مهدی مهرور افزود: علاوه بر برگزاری نشست های آموزشی با حضور مدیران دستگاه های اجرایی مختلف از جمله آتش نشانی و شهرداریها نقاط ضعف در سال های گذشته شناسایی شده است.
وی ادامه داد: دربحث فرهنگسازی از مدت ها قبل در سیستم آموزش و پرورش استان البرز با برگزاری همایش ها و نشست ها این موضوع مهم مورد توجه قرار گرفته و رسانه ها و سایر دستگاه های فرهنگی نیز درفضای مجاز با آگاهی بخشی هر چه تمام مسیر اطلاع رسانی از خطرات ناشی از مواد محترقه را در پیش گرفتند.
مهرورخاطرنشان کرد: دستورالعمل چهار ماده ای به دستگاه های اجرایی متولی برای برگزاری جشنی بی خطر ابلاغ شده و بازدیدهای میدانی دراین زمینه صورت گرفته است.
وی ادامه داد: کشیک های اداری ابلاغ شده به دستگاه های اجرایی و تمام دستگاه ها اعم از آب، برق، گاز و از جمله دستگاه های امداد و نجات آتش نشانی به حالت آماده باش درآمده اند.
مهرور یادآورشد: نکته قابل توجه دراین زمینه پاکسازی شهر از ضایعات و مواد آتش زا است که این اقدام نیز ابلاغیه ای به شهرداریها صورت گرفته است.
وی تاکید کرد: با ارسال بروشورهای آموزشی آگاهی بخشی لازم به مردم صورت گرفته و باید همراهی بیشتری نیز از سوی مردم صورت گیرد.
ناصر چرخ ساز مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان البرز نیز در این میزگرد خاطرنشان کرد: هلال احمر البرز در دو قالب پیشگیری و مقابله کار خود را آغاز کرده و درحوزه پیشگیری داوطلبان و جوانان در بخش فرهنگ سازی و آشنایی با خطرات مواد محترقه وارد میدان شده و آموزش های مختلف به گروه سنی دانش آموزی و عمومی را ارائه کرده است.
وی اضافه کرد: درحوزه مقابله نیز درکنار سایر دستگاه های امدادی اورژانس و آتش نشانی فعال هستند و درصورت حوادث احتمالی بتوانند ارائه خدمات داشته باشند.
چرخ ساز به والدین توصیه کرد که مراقب فرزندانشان باشند تا درحوادث احتمالی چهارشنبه سوری آسیب نبینند.
وی گفت: همه ساله درچنین ایامی شاهد خبرهای ناخوشایندی درزمینه حوادث ناگوار هستیم که امیدواریم با فرهنگ سازی مناسب و آگاهی بیشتر جوانان بتوانیم این حوادث را کاهش دهیم.
وی از شهروندان خواست درصورت هرگونه نیاز امدادی باسامانه 112 هلال احمرتماس حاصل نمایند.
در این نشست جواد محمدی معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج گفت: برای آموزش شهروندان در خصوص خطرات چهارشنبه آخر سال این سازمان اقداماتی نظیر، تفاهم نامه آموزشی با اداره کل آموزش و پرورش استان البرز در خصوص برگزاری آموزش های عمومی و ایمنی و آتش نشانی با مضامین چهارشنبه آخر سال منعقد کرده است.
وی ادامه داد: این آموزش ها در 140 مدرسه کلانشهر کرج برگزار شد و دوره های آموزشی ویژه آتش نشانان داوطلب و توجیه آنان برای اطلاع رسانی و انعکاس توصیه های ایمنی به شهروندان نیز بوده است.
محمدی مکاتبه با 98 اداره کل البرز و ارسال بروشور خطرات چهارشنبه آخر سال به منظور فرهنگ سازی کارمندان و خانواده هایشان، ارائه توصیه و دستورالعمل ایمنی از طریق رسانه ها و ارسال پیامک با مضامین خطرات چهارشنبه آخر سال به شهروندان کرجی را از دیگر اقدامات این سازمان برشمرد.
معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج، تدوین دستورالعمل های ایمنی در خصوص خطرات چهارشنبه آخر سال درقالب کتاب، تهیه و تدوین کتاب همیار آتش نشان با مباحث از جمله خطرات چهارشنبه آخر سال، تهیه و توزیع بروشور در زمینه پیشگیری از خطرات چهارشنبه آخر سال را اقدامات دیگر سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج برشمرد.
وی بیان داشت: برای پیشگیری از خطرات چهارشنبه آخر سال با اداراتی که مرتبط با حوادث بودند مکاتباتی انجام شده است و برای هر یک از این ادارات ضوابطی اعلام شده است، به عنوان مثال سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرج موظف است چوب های خشکی که در مناطق مختلف شهر وجود دارد را جمع آوری کند.
محمدی گفت: همچنین از تحویل مواد قابل اشتعال به جوانان و نوجوانان در چهارشنبه آخر سال اجتناب شود و سازمان بازیافت در این مدت اقدام به جمع آوری زباله ها کند تا این مواد در دسترس جوانان و نوجوانان نباشد چرا که همین موارد باعث گسترش و آتش سوزی می شود.
وی با اشاره به حوادث چهارشنبه آخر سال 94 اظهار داشت: یکی از مواردی که سال گذشته آمار حریق و حوادث را در کلانشهر کرج افزایش داد، بالن هایی بود که سبب آتش سوزی در فضا و درختان شد.
وی بیان داشت: از دیگر مواردی که سبب حریق در کرج شد مواد منفجره ای بود که در بین مردم وجود داشت و سبب ایجاد حادثه شد.
این مسئول با بیان اینکه آتش نشانان در چهارشنبه آخر سال در نقاط مختلف شهرعلاوه بر ایستگاه های آتش نشانی استقرار دارند، گفت: سازمان آتش نشانی در این مدت زمان در حوزه اداری،ستادی و عملیاتی به صورت آماده باش کامل است.
مهرداد بابایی رئیس مرکز فوریت های پزشکی استان البرز اورژانس با اعلام آمادگی کامل اورژانس برای چهارشنبه آخر سال گفت:چندین نشست برای آمادگی لازم برای مواجه با مصدومان احتمالی چهارشنبه آخر سال برگزار شده است .
وی ادامه داد: نیرو های اورژانس در ایام چهارشنبه آخر سال در بیش از 43 نقطه استان البرزدر کنار دیگر نیروهای امدادی مستقر می شوند.
وی بیان داشت: اورژانس البرز 54آمبولانس عملیاتی دارد در صورتی که نیاز باشد با اتوبوس آمبولانس ها و موتولانس ها به محل های حادثه اعزام می شوند .
بابایی خاطر نشان کرد: این آمبولانس ها در محل های تجمع و شلوغ استان استقرار می یابند.
وی افزود: برای پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال 350 نفر از نیروهای اورژانس البرز در حالت آماده باش خواهند بود و2 مرکز بحران اورژانس نیز به صورت متمرکز وظیفه هدایت عملیات در بحث درمان و اورژانس و جمع آوری آمار را بر عهده دارد.
وی اظهار داشت: در این مدت زمان بیمارستان ها ی این استان نیز به حالت آماده باش کامل در می آیند.
7410/2098/9820/1535خبرنگار:مژگان السادات سجادی-مریم صوفی-حکیمه کشاورز**انتشار دهنده:داریوش غفاری

نظر خود را ثبت کنید