رویدادها و تحولات آفریقا در یک نگاه/23 اسفند

تهران - ایرنا - برگزاری دادگاه 25 تبعه صحرای باختری در مغرب، افزایش قربانیان رانش زمین در اتیوپی به 48 تن، عفو 203 زندانی سیاسی مصری توسط السیسی و کشته شدن 6 تن و زخمی شدن 4 تن دیگر در انفجار خودرویی در موگادیشو، از جمله اخبار کوتاه امروز دوشنبه ایرنا از قاره آفریقا هستند.
** افزایش آمار قربانیان حادثه رانش زمین در اتیوپی به 63 تن
خبرگزاری فرانسه از آدیس آبابا به نقل از نگری لنچو، وزیر ارتباطات اتیوپی گزارش داد که رانش زمین در یک منطقه دپوی زباله های شهری آدیس آبابا پایتحت اتیوپی، حداقل 63 نفر را به کام مرگ برد و ده ها تن را زخمی کرد.
این گزارش به نقل از داگماویت موگس، سخنگوی شهرداری آدیس آبابا اعلام کرد که جابه جایی اواخر وقت دیشب زمین این منطقه حاشیه آدیس آبابا موجب شد نزدیک به دهها تن از ساکنان آن و افرادی که معمولا در این زباله ها در جستجوی مایحتاج زندگی می گردند، دچار بلیده شدن شوند، به گونه ای که حداقل 63 تن در این حادثه جان باخته و 20 تن دیگر هنوز در بیمارستان بستری هستند.

** برگزاری دادگاه 25 تبعه صحراب باختری در مغرب
خبرگزاری فرانسه از 'ساله' مغرب گزارش داد که دادگاه عالی این کشور امروز 25 تبعه کشور همسایه صحرای باختری را به جرم قتل 13 شهروند این کشور محاکمه کرد.
آنها متهم هستند که در سال 2010، 13 نیروی امنیتی مغرب را در اردوگاه مرزی 'گدیم ایزیک' در غرب آن کشور به فجیع ترین وضع به قتل رسانده بودند.

** عفو 203 زندانی سیاسی مصری توسط رییس جمهور
حبرگزاری رویترز روز دوشنبه از مصر گزارش داد که عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر امروز طی فرمانی ۲۰۳ نفر که به جرم شرکت در تظاهرات غیرقانونی زندانی شده بودند، را عفو کرد.
در نوامبر سال 2013 (مهر 1392) مجلس مصر قانونی را وضع کرد که بر اساس آن حبس معترضانی که بدون کسب مجوز امنیتی در خیابان تظاهرات می‌کنند، مجاز است، به همین دلیل این فرمان السیسی شامل عفو مجازات اصلی و فرعی برای این افراد است.

** انفجار خودروی بمبگذاری شده در موگادیشو 6 کشته و 4 زخمی برجای گذاشت
به گزارش رویترز از موگادیشو، یک خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی هتلی در این شهر، منفجر شد که در نتیجه آن ۶ نفر کشته و ۴ نفر دیگر زخمی شدند.
اگرچه تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته، اما گفته می شود این انفجار انتحاری بوده است.
خاورم 1378**1144
تهیه کننده علی نصیری**انتشار دهنده: علیرضا جباری

نظر خود را ثبت کنید