احتمال استقرار نیروهای روسی در مرز مصر و لیبی

تهران - ایرنا - شبکه خبری الجزیره امروز (سه شنبه) از استقرار نیروهای روسی در یک پایگاه هوایی در مرز مصر با لیبی خبر داد.
به گزارش الجزیره، منابع آمریکایی و مصری اعلام کردند که روسیه نیروهای خود را در پایگاه هوایی مصر نزدیک مرز با لیبی مستقر کرده است.
مقامات آمریکایی که از ذکر نامشان خودداری کرده اند، گفتند که شماری از نیروهای ویژه روسیه و هواپیماهایی را در منطقه سیدی برانی در صد کیلومتری مرز مصر با لیبی مشاهده کرده اند.
در همین حال سرهنگ «تامر الرفاعی» سخنگوی ارتش مصر وجود هر گونه نیروی خارجی در خاک کشورش را تکذیب کرد ولی منابع امنیتی مصر از حضور واحد عملیات ویژه روسیه متشکل از 22 نیروی نظامی خبر دادند، ولی از جزییات ماموریت آنان مطلبی بیان نکردند.
منابع امنیتی مصر همچنین گفتند که روسیه در اوایل فوریه 2016 میلادی از پایگاه دیگر مصر در شرق سیدنی برانی استفاده کرده است.
در عین حال «محمد منفور» فرمانده پایگاه هوایی بنینا در نزدیکی بنغازی خبر دریافت کمک های نظامی از روسیه به نیروهای حفتر را تکذیب کرد.
وی همچنین وجود هر نیروی روسی و یا پایگاه روسیه در شرق لیبی را تکذیب کرد.
اولیگ کرینستین رئیس گروه امنیتی روسی آر اس بی به خبرگزاری رویترز نیز گفت: دهها نفر از بازنشستگان امنیتی نیروهای مسلح روسیه تا ماه پیش در منطقه لیبی تحت سلطه نیروهای حفتر فعالیت می کردند ولی وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که اطلاعی از این موضوع ندارد.
توماس والدهاوسر فرمانده نیروهای آمریکایی در آفریقا هفته گذشته گفت که مسکو برای نفوذ در لیبی تلاش می کند. وی به اعضای کمیته نیروهای مسلح در مجلس سنای آمریکا گفت که به نفع واشنگتن نیست که روسیه را برای چنین هدفی در لیبی رها کند.
این مقام آمریکایی گفت: به نظر می رسد که هدف روسیه در لیبی همانند زمان اتحاد شورودی که با قذافی متحد بود، باز کردن دوباره جای پایی در این کشور است.
خاورم**1408**1275
مترجم: اکرم کرمی*انتشار دهنده: مجید جعفری

نظر خود را ثبت کنید