تاثیر ماساژ بر دفعات استفراغ نوزاد نارس

  • تاریخ انتشار : 1399/10/25 ساعت : 13:35 - 3 سال قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : پژوهش
نتایج یک مطالعه مروری حاکی از این است که ماساژ نوزاد نارس حجم باقیمانده معده و دفعات استفراغ را کاهش می دهد.

به گزارش ایسنا، تعداد زیادی از نوزادان نارس بعد از تولد به بخش مراقبت‌های ویژه نوزان انتقال داده می­‌شوند و تغذیه آنها با استفاده از لوله (جاگذاری از طریق بینی یا دهان) صورت می­‌گیرد. مشکلات تغذیه‌ای در این نوزادان از جمله عواملی است که منجر به بستری طولانی مدت این نوزادان در بخش مراقبت­‌های ویژه نوزادان می­‌شود. یکی از علل مهم عدم تحمل تغذیه در نوزادان نارس، کند بودن حرکات روده در این نوزادان است.

تکامل ناکامل سیستم حرکتی روده در نوزادان نارس زمان تخلیه معده را افزایش داده، و باعث کند شدن حرکات روده می­‌شود که در نتیجه آن علائمی مانند: یبوست، اتساع شکمی و افزایش حجم باقیمانده معده ایجاد می­‌شود. عدم تحمل تغذیه خطر عفونت را افزایش داده و باعث طولانی شدن تغذیه پرنتال (وریدی) می­شود.

محققان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مطالعه‌ای از نوع مرور سیستماتیک و متاآنالیز انجام دادند که نتایج متاآنالیز نشان داد که ماساژ نوزاد نارس حجم باقیمانده معده و دفعات استفراغ را کاهش می‌دهد. ماساژ نوزاد نارس حجم باقیمانده معده و دفعات استفراغ را کاهش می‌دهد و در نتیجه طول مدت بستری در بیمارستان را نیز کاهش می دهد.

بنا بر آن چه پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور اعلام کرده‌اند، سیاستگذاران درمانی می‌توانند استفاده از این روش کار را در  مراقبت های روتین نوزادان نارس توصیه کنند.

این پژوهش که توسط مژگان میرغفوروند و لیلا سعیدی بیعرق انجام شده در Italian Journal of Pediatrics volume  به چاپ رسیده است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید