سراهای ۲۰ گانه بازار اراک نیازمند مرمت اساسی

معاون میراث‌فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: ۲۰ سرای بازار تاریخی اراک نیازمند مرمت اساسی است.

محسن رحمتی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه به منظور برنامه‌ریزی بهتر و ساماندهی و مرمت مجموعه بازار تاریخی اراک، طرح جامع ساماندهی و مرمت بازار تهیه شده و در مراحل تصویب نهایی است، اصلی‌ترین هدف از تصویب این طرح را، احیای بازار و تغییر کاربری در کاروانسراها به منظور ایجاد رونق اقتصادی و حفظ این مجموعه تاریخی دانست.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بخش سرپوشیده تیمچه بازار در کنار سرای نبی‌زاده مرمت شده و در دو سال گذشته نیز سرای آقایی، سرای کاشانی، سرای نوذری و سرای مسگرها مورد مرمت قرار گرفته است.

رحمتی با بیان اینکه به طور کلی تمامی سراهای ۲۰ گانه مجموعه بازار تاریخی اراک نیازمند مرمت اساسی است که این امر مستلزم همکاری کسبه، مالکین، اداره اوقاف و شهرداری اراک است، گفت: مشاور طرح مرمت و ساماندهی بازار باید برآورد هر یک از بخش های بازار را جهت مرمت اساسی ارائه کند که تاکنون این طرح تکمیلی مصوب نشده است، اما با برآوردهای تقریبی صورت گرفته در سال ۱۳۹۵ و بر اساس ارزش ریالی آن سال، حدود ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز بوده است که مجموعه بازار مرمت اساسی شود.

وی اضافه کرد: مرمت اساسی بازار مستلزم تقسیم وظایف و تعهدات بین تمامی نهادهای دخیل از جمله اوقاف، شهرداری، میراث فرهنگی و کسبه است و ضرورت دارد براساس اولویت ها در این زمینه اقدام شود.

وی در خصوص وضعیت بناهای تاریخی در بافت تاریخی اراک اظهار کرد: حدود ۳۰ پلاک واجد ارزش و ثبت شده در این بافت قرار دارد و بعضا این پلاک ها در دست مالکین است که هنوز از آنها بهره برداری مسکونی می شود.

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی بهترین راه حل برای حفظ و نگهداری بناهای تاریخی که امکان تغییر کاربری دارند، را واگذاری به بخش خصوصی دانست و گفت: بناهای تاریخی موجود در بافت تاریخی شهر در کل سالم هستند و مرمت های جزیی و بخشی مانند مرمت بام نیاز دارند و تغییر کاربری منازل تاریخی واقع در بافت تاریخی اصلی‌ترین راه حفظ آنهاست.

وی تصریح کرد: ما می‌توانیم از فضای این منازل در راستای ایجاد سفره خانه سنتی، اقامتگاه سنتی، مراکز علمی، دانشکده‌های هنری و حتی دفاتر برخی از ادارات استفاده کنیم تا ضمن بازسازی و حفظ آنها از فضای تاریخی این اماکن نیز بهره‌مند شویم.

رحمتی افزود: هر ساله به طور متوسط حدود ۴۰ بنای تاریخی استان نیازمند مرمت های اضطراری هستند و البته تمام بناهای تاریخی استان نیاز به بازدیدها و مرمت‌های دوره‌ای دارند که بسته به نوع و شرایط هر بنا متفاوت است. در سال ۹۹ بیش از ۲۰ بنای تاریخی مرمت شد که بیشتر آنها شامل مرمت‌های اضطراری و رفع خطر بودند و رویکرد این اداره کل، حمایت مادی و معنوی از مالکین در راستای احیا و باززنده‌سازی اینگونه بناهاست.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید