مراسم پایانی جشنواره سرود «رفیق خوشبخت ما» برگزار شد

آیین اختتامیه اولین جشنواره سرود «رفیق خوشبخت ما» با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران و مادر شهیدان طارمی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، آیین اختتامیه اولین جشنواره سرود «رفیق خوشبخت ما» صبح امروز  با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام علی اصغر سهرابی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان  تهران، مادر شهیدان طارمی و برخی از مسئولان دستگاه های فرهنگی کشور برگزار شد.


حجت الاسلام و المسلمین  قمی در  این مراسم در سخنانی پس از تشکر و قدردانی از کلیه گروه‌های شرکت کننده در جشنواره سرود «رفیق خوشبخت ما» گفت: خداوند رسالت تبلیغ دین را به عهده خانواده اولیای الهی گذاشته است. بعد از پیامبر، اهل بیت این رسول گرامی موظف به اقامه حق بودند. در حال حاضر نیز سازمان تبلیغات اسلامی در مسیر تبیین مکتب شهدا خود را دارای مأموریت مسلم می‌داند.

وی ادامه داد: ما خود را موظف به تبیین راه و مکتب شهدا می‌دانیم و همه گروه‌های سرود، جشنواره‌ها و همه فعالیت‌ها، در راستای تکریم مکتب شهدا و مکتب حاج قاسم سلیمانی شکل گرفته است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به حضور مادر شهیدان طارمی در این آئین گفت: امیدواریم توفیق روزافزون خدمت به خانواده شهدا را داشته باشیم.

در ادامه حجت‌الاسلام سهرابی با اشاره به کارکرد سرود در دوران انقلاب اظهار کرد: مدتی بود که جریان سرود با جلوه‌های ملی به محاق رفته بود اما گروه‌های مختلفی شکل گرفته‌ و به‌عنوان یک جریان زنده ظهور و بروز داشته‌اند.


وی ادامه داد: آنچه باید مدنظر گروه‌های سرود قرار گیرد، خلق پیام‌های مورد نیاز جامعه و مکتب انقلاب است. در تکریم شخصیت‌ها آثار زیادی تولید شده است اما باید سعی کنیم به ابعاد مختلف زندگی مردم هم بپردازیم؛ مثلاً در موضوع کسب‌وکارهای ایرانی ـ اسلامی و یا حتی محیط زیست و غیره ورود و در قالب سرود، پیام‌ صحیح را منتقل کنیم. گروه‌های سرود می‌توانند در عرصه‌های گوناگون و در قالب‌های فرهنگی و هنری با مردم هم تعامل داشته باشند؛ نمونه‌هایی از خلق این آثار اخیراً وجود داشته که مورد استقبال نیز قرار گرفته است.

حجت الاسلام سهرابی در ادامه افزود: سرود از قدیم رسانه‌ای قوی و پیام‌رسانی پرکاربرد بوده است و مدتی این رسانه با ظهور و بروز شبکه‌های رسانه‌ای جدید ضعیف شده بود. امروزه سرود جریانی زنده در فرهنگ ما است. ما کارکردهای سرود را در ایام کرونا شاهد بودیم. در این ایام گروه‌های سرود در قالب نماهنگ و حضور میدانی به اجرای برنامه‌های مختلف پرداختند. ما نیز باید این فرصت را قدر بدانیم و از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی با تاکید بر نیازسنجی فضای جامعه  یادآور شد: ورود گروه‌های سرود به سمت نیازهای امروز مردم باید مورد توجه قرار گیرد. گروه‌های سرود می‌توانند پیشگام در تولید و خلق پیام‌هایی نو در سطح جامعه باشند و سرود به کمک قالب‌های فرهنگی درمی‌آید و در عرصه‌های پرخطر می‌توان از آن در جهت خلق پیام‌های بدیع استفاده کرد.
 

روح الله عبداللهی دبیر اولین جشنواره  سرود «رفیق خوشبخت ما» با اشاره به نقش و جایگاه سرود در جامعه، گفت: سرود از مردمی ترین مصنوعات ادبی است که با طیف وسیعی از مردم ارتباط برقرار می کند و ویژگی های سرود را می توان در دو حوزه «ظاهری» و «محتوایی» بیان کرد؛ سرود قابلیت فوق العاده ای برای بازگو کردن احساسات جمعی و ملی یک قوم و ملت نیز دارد.

دبیر اولین جشنواره سرود «رفیق خوشبخت ما» با اشاره به اینکه سرود با حماسه و مسائل اجتماعی و جمعی همراه است، تصریح کرد: در دوران انقلاب اسلامی در گروه های سرود، نوجوانان و دانش آموزان علاوه بر یاد گرفتن سرود، اخلاق و مفاهیم انقلاب را یاد می گرفتند؛ به این دلیل که سرود یک هنر مردمی و جمعی به شمار می رود.

وی یادآور شد: در سرودهای مورد تائید انقلاب، محتوا مهم ترین رکن است و در سرودهای انقلابی یا در مورد شخصیت های انقلاب اسلامی  یا شامل مفاهیم مهم انقلاب بود. همچنین این هنر بسیار مورد توجه مقام معظم رهبری نیز هست و با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب که توسط ایشان صادر شد باید در زمینه هنر جهش بزرگی داشته باشیم و برای سوق دادن مردم به آینده انقلاب در دل های آنها نفوذ کنیم و سرود از بهترین ابزارهاست.

عبدالهی با بیان اینکه اطلاع رسانی این جشنواره از طریق رسانه ملی و خبرگزاری‌ها و فضای مجازی انجام شده گفت تا ۱۳ دی ماه دریافت آثار ادامه داشت.

وی در  ادامه گفت: داوری آثار در بخش سرود(صوت)؛ با مولفه‌های تکخوان، تنظیم، موسیقی، و گروه کر، در بخش نماهنگ؛ ایده، فیلمنامه، تدوین، فیلمبرداری و کارگردانی و در شعر براساس غنای ادبی، غنای محتوایی، تلفیق صحیح با موسیقی و نوآورانه بودن مورد ارزیابی قرار گرفت.

دبیر اولین جشنواره سرود «رفیق خوشبخت ما» خاطر نشان کرد: ۵۸ اثر به این جشنواره ارسال شد، ۴۳ اثر به بخش داوری راه پیدا کردند که از این میان ۵ اثر در بخش سرود، ۵ اثر در بخش نماهنگ، ۱۰ گروه شایسته تقدیر و یک گروه نیز منتخب ویژه جشنواره شده و مورد تقدیر قرار گرفتند؛ همچنین مرکز موسیقی سازمان صدا و سیما از گروههای برتر این جشنواره جهت تولید اثر فاخر حمایت خواهد کرد.

گروه نسیم رحمت با ارائه آثار برتر، رتبه ویژه را در این جشنواره کسب و لوح تقدیر، تندیس و هدیه نقدی خود را دریافت کرد. رتبه اول تا پنجم بخش سرود(صوت) این جشنواره نیز به‌ترتیب به گروه‌های رایة‌الزهرا(ع)، سحاب تهران(وصال)، مصباح، نغمه‌های افلاکی، احلی من العسل و رتبه اول تا پنج بخش نماهنگ این جشنواره به ترتیب به گروه های شبکه سرود انقلاب اسلامی، شهید بهنام محمدی، سراج، رهپویان ولایت و شمیم یاس رسید.

همچنین اسامی شایستگان تقدیر اولین جشنواره سرود "رفیق خوشبخت ما" بنابر نظر هیات داوران اعلام شد. از میان گروه‌های منتخب، آثار گروه‌های نجم‌الثاقب، آلابند، انتظار، فجر جاوید، صافات، تسنیم، ثامن، آوای مهر طاها، آوای باران و شمیم آسمان مورد تجلیل قرار گرفتند.

در پایان این مراسم با حضور حجت الاسلام والمسلمین قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و حجت الاسلام سهرابی مدیرکل تبلیغات استان تهران، از مادر شهیدان طارمی و برگزیدگان این جشنواره تقدیر و از آلبوم  اختصاصی آثار این جشنواره رونمایی شد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید