در «لوور» چه خبر است؟

با تعطیل شدن موزه لوور به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا حالا مسوولان این موزه یک پروژه بزرگ بازسازی را آغاز کرده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیویورک تایمز، این روزها لبخند «مونالیزا» از پشت شیشه ضدگلوله مخاطب ناآشنایی دارد: فضای خالی اتاق.

با وجود محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در فرانسه، سکوت جایگزین صف‌های بلند و ازدحام بازدیدکنندگانی که هر روز برای تماشای نقاشی مشهور «داوینچی» به «لوور» می‌آمدند شده است.

در گوشه دیگر این موزه شرایط برای «پیروزی بالدار ساموتراس» تندیس مشهور الهه پیروزی یونان باستان هم تعریفی ندارد. مجسمه مرمرینی که بازدیدکنندگان برای سلفی گرفتن در مقابلش جمع می‌شدند حالا غرق در سکوت بر سکوی نمایش ایستاده است.

مجسمه «ابوالهول بزرگ تانیس» هم در تاریکی این روزهای «لوور» تفاوت چندانی با یک روح سنگی ندارد.

با این وجود با این‌که «لوور» از شرایط همیشگی‌اش دور شده اما صدای ضربه چکش بر میخ، صدای اره و کارکنانی که برای مرمت از داربست بالا رفته‌اند جای صدای هیاهوی بازدیدکنندگان را گرفته است.

پربازدیدترین موزه جهان که در سال ۲۰۱۹ نزدیک ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت حالا با وجود ادامه قرنطینه با طولانی‌ترین تعطیلی از زمان جنگ جهانی دوم مواجه شده است. اما حالا که روزانه ۴۰هزار نفر در سالن‌های «لوور» قدم نمی‌زنند مسوولان موزه در نظر دارند از این فرصت طلایی برای مرمت و تر و تازه کردن فضای موزه استفاده کنند.

در دوران کرونا برای علاقه‌مندان «لوور» این امکان فراهم شده بود تا از طریق تورهای مجازی از شاهکارها دیدن کنند. اما بازدید مجازی به سختی می‌تواند جایگزین بازدید فیزیکی شود. مسوولان «لوور» امیدوارند دولت مجوز بازگشایی مراکز فرهنگی را زودتر صادر کند اگرچه این اتفاق به میزان مبتلایان و وضعیت کرونا مرتبط است.

در این مدت گروهی متشکل از حدود ۲۵۰ کارشناس پروژه‌های مرمت را آغاز کرده‌اند. برخی از این برنامه‌ها شامل گردگیری قاب‌های حدود ۴۵۰۰ تابلو نقاشی می‌شود و حدود ۴۰ هزار تابلو توضیح به زبان انگلیسی و فرانسوی کنار آثار هنری آویخته خواهد شد. علاوه بر این اجرای برنامه‌های جدیدی نیز دستور کار موزه قرار گرفته است.

به دلیل لزوم رعایت فاصله اجتماعی تعداد کارکنان کمی باید در موزه حضور داشته‌ باشند، بنابراین گاهی روند انجام تغییرات در موزه با وقفه مواجه می‌شود.

شیوع ویروس کرونا همچنین برنامه‌ها برای برگزاری نمایشگاه‌های مختلف را مختل کرده است. لوور در شرایط عادی سالانه حدود ۴۰۰ اثر به سایر موزه‌ها امانت می‌دهد و تعدادی اثر هم برای نمایشگاه‌های ویژه به امانت می‌گیرد اما در دوران کرونا به دلیل محدودیت‌های تعیین‌شده توسط کشورهای مختلف، نمایشگاه‌های ویژه به تعویق افتاده‌اند؛ چرا که به دلیل محدودیت‌ها امکان ارسال اثر به یک موزه دیگر وجود ندارد.

برای مثال، یک خودنگاره از «رامبرانت» که به موزه‌ای در آکسفورد امانت داده شده بود پس از سه ماه تاخیر به مجموعه لوور بازگردانده شد.

با بازگشایی موزه، با این‌که محدودیت‌های سفری به تنهایی آمار بازدیدکنندگان را کاهش می‌دهد مسوولان موزه قصد دارند با محدود کردن تعداد بلیت‌ها شمار بازدیدکنندگان را کنترل کنند.

«سباستین الارد» مدیر دپارتمان تابلوهای نقاشی لوور می‌گوید: «کووید یک وضعیت اضطراری بوده است. در حال حاضر سوالات بسیاری برای‌مان وجود دارد. تشخیص شرایط سه یا چهار ماه آینده دشوار است. اما به رغم شیوع این ویروس ما همچون گذشته کار می‌کنیم. ما باید آماده میزبانی از بازدیدکنندگان باشیم.»

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید