احتمال از بین رفتن ماده خاکستری مغز بر اثر ابتلا به کرونا

  • تاریخ انتشار : 1400/3/31 ساعت : 20:21 - 2 سال قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : علوم
محققان در میان آن دسته از شرکت کنندگان که بهبودیافته بودند، اثراتی مانند از بین رفتن ماده خاکستری در مناطقی از مغز مشاهده کردند.

نتیجه یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، بهبودیافتگان کووید-۱۹ ممکن است به مرور زمان دچار مشکلاتی همچون از دست دادن ماده خاکستری و سایر بافت‌های مغزی شوند.

به گزارش ایرنا، این مطالعه جدید که با استفاده از داده‌های جمع آوری شده توسط بانک اطلاعات پزشکی (Biobank) انگلیس انجام شد، نشان می‌دهد، بهبودیافتگان کووید-۱۹ ممکن است با گذشت زمان دچار مشکلاتی مانند از دست دادن ماده خاکستری شوند.

ماده خاکستری برای پردازش اطلاعات در مغز مهم و حیاتی است و غیرطبیعی بودن حجم ماده خاکستری ممکن است بر عملکرد و ارتباط نورون‌ ها تأثیر گذارد.

محققان در این مطالعه ۷۸۲ داوطلب را مورد بررسی قرار دادند؛ این افراد شامل ۳۸۸ فرد سالم و ۳۹۴ نفر بودند که از بیماری کرونا جان سالم بدر برده بودند. محققان اسکن های مغزی این افراد را قبل از همه‌گیری کرونا و پس از این همه‌گیری با یکدیگر مقایسه کردند.

محققان در میان آن دسته از شرکت کنندگان که بهبودیافته بودند، اثراتی مانند از بین رفتن ماده خاکستری در مناطقی از مغز مشاهده کردند.

نویسندگان این مطالعه گفتند: یافته‌های ما از دست دادن ماده خاکستری را در نواحی از «قشر لیمبیک» نشان می دهد که به طور مستقیم با سیستم بویایی و چشایی اولیه یا مناطق مغزی مرتبط با درک حواس مانند بویایی و چشایی ارتباط دارد.

ماده خاکستری مغز بخشی از سیستم عصبی مرکزی است و اساساً تمام عملکردهای مغز را کنترل می‌کند. ماده خاکستری افراد را قادر می‌سازد تا حرکت، حافظه و احساسات خود را کنترل کنند، بنابراین یک ناهنجاری در ماده خاکستری مغز می‌ تواند بر مهارت‌ های ارتباطی و سلول‌ های مغزی تأثیر گذارد.

این مطالعه همچنین نشان می‌ دهد که از دست دادن ماده خاکستری در مناطق مربوط به حافظه مغز ممکن است به نوبه خود خطر ابتلا به زوال عقل را در طولانی مدت برای این بیماران افزایش دهد.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد، نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد، اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

اولین بار، شرکت داروسازی فایزر آمریکا ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.

علاوه بر این کشورهای زیادی همچون ایران، هند، روسیه، چین، انگلیس و آمریکا وارد عرصه تولید واکسن کرونا شده اند و موفقیت های چشمگیری در این زمینه کسب کرده اند. همچنین در حال حاضر در بسیاری از کشورها واکسیناسیون علیه ویروس کووید ۱۹ در حال انجام است.


نظر خود را ثبت کنید