خشکسالی تولید گندم استان مرکزی را به ۲۰۰ هزار تن کاهش داد

میانگین برداشت گندم در اراضی دیم استان مرکزی سالانه حدود ۹۵۰ تا یک هزار و ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار بود که امسال این میزان به ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار کاهش یافته‌است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: بروز پدیده خشکسالی شدید در این استان تولید گندم اراضی آبی و دیم را در سال زراعی جاری کاهش داده و پیش‌بینی می‌شود تنها ۲۰۰ هزار تن گندم از مزارع استان برداشت شود.

«علیرضا کیشانی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: میزان گندم تولید شده در اراضی دیم و آبی استان در سال زراعی گذشته ۴۳۰ هزار تن  بود.

وی ادامه داد: به طور میانگین سالانه ۲۰۰ تن گندم از اراضی زراعی دیم استان مرکزی برداشت می‌شود که  امسال با توجه به کاهش بارندگی‌ و خشکسالی  پیش‌بینی شده  کاهش تولید ۵۰ هزار تنی در این بخش رخ دهد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی میانگین برداشت گندم از اراضی آبی این استان را چهار تن در هکتار عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی می شود برداشت این محصول از اراضی آبی استان امسال به دلیل تنش آبی و نبود بارش  به سه تن و سه دهم تن در هکتار کاهش یابد.

کیشانی خاطرنشان کرد: میانگین برداشت گندم در اراضی دیم استان مرکزی سالانه حدود ۹۵۰ تا یک هزار و ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار بود که امسال این میزان به ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار کاهش یافته‌است.

استان مرکزی دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور است و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.

۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.

استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در بخش کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است.


نظر خود را ثبت کنید