رویترز: فشار آمریکا به چین برای کاهش واردات نفت از ایران

کشورهای غربی به چین فشار می آورند که خرید نفت از ایران را به عنوان یک اهرم فشار علیه ایران به کار گیرد و با این کار ایران را مجبور به بازگشت به میز مذاکره کند.

خبرگزاری رویترز در خبری اختصاصی از رایزنی آمریکا با چین برای کاهش واردات نفت خام چین از ایران خبر داده است.


به گزارش عصرایران، رویترز در خبری به نقل از مقامات آمریکایی و اروپایی از مذاکرات آمریکا با چین جهت کاهش خرید نفت خام از ایران خبر داده است.


بر اساس این گزارش در حالی که واشنگتن در تلاش است تهران را متقاعد به بازگشت به مذاکرات احیای برجام کند، همزمان با چین وارد مذاکراتی شده که خرید نفت از ایران را کاهش دهد. این اقدام به عنوان یک اهرم فشار برای ترغیب ایران برای بازگشت به مذاکرات انجام می شود.

رویترز: فشار آمریکا به چین برای کاهش واردات نفت از ایران


چین عمده ترین خریدار نفت خام ایران است که طی ماه ها گذشته خرید نفت از ایران را به رغم تحریم های ایالات متحده آمریکا افزایش داده و همین مساله تاب آوری اقتصاد ایران در برابر تحریم های آمریکا را افزایش داده است.
بر اساس تخمین شرکت "کپلر" واردات نفت چین از ایران به طور متوسط تا ماه اوت (مرداد) امسال 553 هزار بشکه در روز بوده است.


یک مقام ارشد آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود به رویترز گفته:" ما از خریدهای نفتی شرکت های چینی از ایران آگاه هستیم... ما تاکنون از اختیارات تحریمی خود برای مقابله با دور زدن تحریم‌های ایران، از جمله کسانی که با چین تجارت می‌کنند، استفاده کرده‌ایم و در صورت لزوم به استفاده از آن ادامه می‌دهیم."


این مقام ارشد آمریکایی در ادامه افزود:" ما این موضوع را در چارچوب مذاکرات‌ و خط مشی خود درباره ایران، از طریق دیپلماتیک با چینی‌ها مطرح کردیم و به طور کلی فکر می‌کنیم این مسیر موثرتری برای رفع نگرانی‌های ما است."

 

یک مقام اروپایی نیز به رویترز گفته ، این (کاهش خرید نفت از ایران) یکی از موضوعاتی بوده که "وندی شرمن" معاون وزارت خارجه آمریکا در سفر اواخر ماه ژوئیه خود به چین با مقامات چینی مطرح کرده است.


این مقام اروپایی افزود که چین از ایران حفاظت می‌کند و مساله کنونی برای غرب این است که چین به چه میزان نفت از ایران می‌خرد."


یک مقام دفتر ریاست جمهوری فرانسه نیز در این زمینه به رویترز گفت: "ما در این مرحله نیاز داریم که با دیگر اعضای گروه 1+5 در تماس نزدیک باشیم و با همه اعضای برجام از جمله روس ها و چینی ها متحد شویم."


این مقام فرانسوی افزوده: " ما از چینی ها انتظار داریم که با قاطعیت بیشتری عمل کنند. ما باید به ایران فشار بیاوریم."


بر اساس گزارش رویترز، هنوز معلوم نیست که دولت چین تا چه میزان به خواسته آمریکا برای کاهش واردات نفت از ایران اعتنا خواهد کرد. اما بر اساس مواضع اعلامی مقامات چینی گره پرونده هسته ای ایران متوجه آمریکا و خروج یکجانبه دولت ترامپ از برجام است.


سخنگوی وزارت خارجه چین در جلسه توجیهی اخیر خود مسئولیت پیچیده شدن مذاکرات احیای برجام را متوجه ایالات متحده کرده بود.


به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین : " آمریکا که دور جدید تنش‌ها را در مساله هسته‌ای ایران آغاز کرد، باید سیاست غلط فشار حداکثری خود علیه ایران را کنار بگذارد، همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را لغو و اقدامات تنبیهی علیه اشخاص و سازمان‌های ثالث را متوقف کند، و برای از سرگیری مذاکرات و دستیابی به نتایج سریع تلاش کند."

 

 


نظر خود را ثبت کنید