نرخ بیکاری فصل تابستان ۹.۶ درصد

بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیشتر در تابستان ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که ۹.۶ درصد افراد در این سن بیکار بودند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۰.۱ درصد افزایش یافته است. 

براساس اعلام مرکز آمار، بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیشتر در تابستان ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که ۹.۶ درصد افراد در این سن بیکار بودند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۰.۱ درصد افزایش یافته است. 

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در تابستان ۱۴۰۰ را منتشر کرده که براساس آن ۴۱.۱ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان١٣٩٩) ٠.٧ درصد کاهش یافته است.

جمعیت شاغلین ١٥ ساله و بیشتر در این فصل ٢٣ میلیون و ٤٠٥ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٣٧ هزار نفر کاهش داشته است.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در تابستان ١٤٠٠، بخش خدمات با ۴۸.۸ درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۳.۸ درصد و کشاورزی با ۱۷.۴ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ۲۵.۷ درصد از فعالان این گروه سنی در تابستان ١٤٠٠ بیکار بوده‌اند.

بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ١٣٩٩) ٢.٦ درصد افزایش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد که در تابستان امسال، ۱۷.۶ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به تابستان١٣٩٩، به میزان ٠.٧ درصد افزایش یافته است.

بررسی سهم اشتغال ناقص جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که در تابستان امسال، ۹.۵ درصد جمعیت شاغل،‌ به دلایل اقتصادی همچون فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر وموارد دیگر کم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٣٦.٥ درصد از شاغلین ١٥ ساله و بیش‌تر، ٤٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

نرخ بیکاری در تابستان ۱۴۰۰ به ۹.۶ درصد رسید 

رشد ۱.۲ درصدی اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی 

بررسی داده‌های آماری یک میلیون و ۱۲ هزار و ۲۲۷ نفر از فارغ‌التحصیلان کشور بیکار هستند و در واقع ۴۰.۶ بیکاران کشور را فارغ التحصیلان دربر می‌گیرند که نسبت به تابستان سال گذشته ۰.۱ درصد کاهش داشته است. 

همچنین ۲۵.۶ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در تابستان امسال شاغل بودند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱.۲ درصد رشد داشت. ۲۲.۱ درصد از بیکاران فارغ التحصیل مرد و ۴۶.۱ درصد را زنان تشکیل می‌دهد. 

نرخ بیکاری در تابستان ۱۴۰۰ به ۹.۶ درصد رسید 


نظر خود را ثبت کنید