به بهانه انتخاب رییس سازمان سینمایی / ۱۵ مردی که آمدند و رفتند

زنده‌یاد سیف‌الله داد در دولت اصلاحات معاون سینمایی عطاءالله مهاجرانی شد و این کارگردان که فیلم انتخاباتی خاتمی را نیز ساخته بود از سال 76 تا 80 در این سمت حضور داشت.

محمد خزاعی با سابقه ساخت فیلم‌هایی همچون «به وقت شام»، «امپراتور جهنم» و «قلاده‌های طلا» در حالی به عنوان شانزدهمین رییس سازمان سینمایی انتخاب شده که پیش‌تر افراد سینمایی و غیرسینمایی متعددی براین مسند تکیه زده بودند.

به گزارش ایسنا، سرانجام پس از گمانه‌زنی‌های متعدد برای ریاست سازمان سینمایی دولت سیزدهم، محمد خزاعی جایگزین حسین انتظامی شد که از حوزه مطبوعات به سینما آمده بود.

خزاعی در کارنامه کاری خود تهیه‌کننده فیلم‌های به وقت شام، امپراتور جهنم، پشت دیوار سکوت، قلاده‌های طلا، برخورد خیلی نزدیک، احضار شدگان، جعبه موسیقی، پشت پرده مه و پیک‌نیک در میدان جنگ و نیز سریال دادِستان به کارگردانی مسعود ده‌نمکی را دارد.

در پی حکمی که از سوی محمد مهدی اسماعیلی با هدف‌گذاری‌های مشخص برای خزاعی صادر شده است، بر 14 مدیری که در طول حدود 40 سال قبل سکان مدیریت سینمای کشور را برعهده داشتند، نگاهی گذرا می‌شود. 

حسین ترابی، مستندساز و کارگردان سینما که در اوایل انقلاب فیلم «تو آزادی» را با موضوع انقلاب اسلامی ساخته بود به عنوان اولین سرپرست مرکز امور سینمایی کشور زمام سینما را در دست گرفت و تا سال 58 و دوران وزارت حسن حبیبی در وزارت علوم عهده‌دار این مسئولیت بود.

محمد علی نجفی، کارگردان سینما به عنوان رییس اداره نظارت بر نمایش فیلم در شورای انقلاب حکم گرفته و بنا بر گفته خودش فروردین سال 58 حضرت امام(ره) و مهندس بازرگان در قم او را وادار به پذیرش این مسئولیت کرده‌اند و تا مرداد 59 عهده‌دار این سمت بوده است.

مهدی کلهر هم از سال 59 تا 62 در مسند معاونت سینمایی حاضر بود.

در سال 1362 کمال حاج سید جوادی که مسئولیت معاونت هنری را بر عهده داشت طی چند ماه سرپرستی معاونت سینمایی را نیز عهده‌دار شد.

فخرالدین انوار با یک دهه معاونت، بیشترین حضور را در راس سینمای کشور داشته و از سال 62 تا 72 معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره‌های مدیریت خاتمی و لاریجانی بوده است.

مهدی فریدزاده هم از سال 72 تا 74 معاون سینمایی مصطفی میرسلیم بود.

عزت‌الله ضرغامی که این روزها وزیر میراث فرهنگی و گردشگری دولت جدید شده، در دو سال پایانی وزارت سید مصطفی میرسلیم طی سال‌های 74 تا 76 در معاونت سینمایی حضور داشت.

زنده‌یاد سیف‌الله داد در دولت اصلاحات معاون سینمایی عطاءالله مهاجرانی شد و این کارگردان که فیلم انتخاباتی خاتمی را نیز ساخته بود از سال 76 تا 80 در این سمت حضور داشت.

محمد حسن پزشک که در دوره‌ای مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و نیز مدیر عامل موزه سینما بود، در سال‌های 80 و 81 در کنار احمد مسجد جامعی  سکاندار سینمای ایران شد که بصورت غیرمنتظره در آستانه برپایی جشنواره فیلم فجر در حالی که کاتالوگ جشنواره نیز با پیام او چاپ شده بود به دلیل بیماری جایش را به معاون بعدی داد.

محمد مهدی حیدریان مدیر سیما فیلم از سال 81 تا 84 معاون سینمایی وزارت احمد مسجد جامعی بود.

محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه یک سیما با آغاز به کار دولت محمود احمدی نژاد معاون سینمایی محمدحسین صفارهرندی شد و از سال 84 تا 88 این مسئولیت را برعهده داشت.

جواد شمقدری در دولت دهم به عنوان معاون سینمایی که در این دوره به معاونت به سازمان سینمایی تبدیل شد، حضور داشت. این کارگردان که فیلم انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد را طی دو دوره ساخته بود به عنوان مشاور هنری رییس جمهور فعالیت داشت و از سال 88 در کنار سید محمد حسینی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - بر مسند سینمای ایران حضور پیدا کرد و تا نیمه اول سال 92 این مدیریت را برعهده داشت .

حجت‌الله ایوبی از سال 1392 و با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، ریاست سازمان سینمایی را برعهده گرفت که مدیریت او تا 16 اسفندماه سال 95 ادامه داشت.

بعد از او محمدمهدی حیدریان بار دیگر برای ریاست بر سینما حکم گرفت و او تا آبان سال 97 سکاندار سینما باقی ماند.

حسین انتظامی، از 26 آبان سال 1397 حکم سرپرستی و اردیبهشت سال بعد حکم ریاست سازمان سینمایی را دریافت کرد و در نهایت محمد خزاعی به جای او به ساختمان سازمان سینمایی در میدان بهارستان می‌رود.


نظر خود را ثبت کنید