نکته یارانه‌ای-3/ تولید داخل اما وارداتی؟

عصر ایران؛ سروش بامداد- روی همین روغن‌هایی که به خاطر حذف ارز ترجیحی قیمت آنها افزایش یافته نوشته شده: ساخت ایران! اما اگر ساخت ایران است چرا قیمت آن تا این حد به نرخ دلار بستگی دارد؟


   کالای ساخت ایران یا تولید ایران قاعداتا نباید تا این اندازه به ارز وابستگی داشته باشد. بله، درست است که هرکالایی به میزانی ارزبری دارد و مثلا به مواد ظروف روغن می‌توان یا سایر هزینه‌ها اشاره کرد اما در این قضیه صحبت از ارتباط مستقیم و مشابه واردات است.


40 سال قبل یکی از وزرا تازه می‌گفت در بازدید از یک کارخانه تولید روغن متوجه شده فقط قوطی را می‌سازند و خود روغن با کشتی وارد می‌شود.


  مراد از «ساخت ایران» یا «تولید ایران» که روی ظروف روغن مایع نقش بسته چیست؟ اگر وارداتی است که دیگر تولید داخل نیست. اگر هست اما در داخل فرآوری و نهایی یا بسته بندی می‌شود چرا می نویسند ساخت یا تولید ایران؟


به نظرم باید شبیه ماجرای تولید لاستیک خودرو یا تایر باشد که 25 سال قبل از نزدیک دیدم. مهم‌ترین مادۀ اصلی –کائوچو- وارداتی بود. اما تایر یا لاستیک به نام ایران تولید می‌شد.


   مثال دیگر تفاوت تولید پنیر با کره است. پنیر را می‌توان داخلی نامید اما کره عملا وارداتی است. تعبیر ساخت ایران یا تولید ایران را چگونه می‌توان هم برای محصولات کاملا ایرانی- ولو نیازمند مواد اولیه خارجی- به کار برد و هم برای فرآورده هایی که تماماً وارد و در ایران بسته بندی می‌شود؟


نظر خود را ثبت کنید