۹ فوتبالیستی که اگر لیونل مسی و رونالدو نبودند برنده توپ طلا می شدند

  • تاریخ انتشار : 1401/7/13 ساعت : 22:40 - 1 سال قبل
  • از گروه : ورزشی
  • زیرگروه : توپ و تور
بعد از سال‌ها سلطه لیونل مسی و کریستیانو رونالدو، به نظر می‌رسد که در سال ۲۰۲۲ شاهد دادن جایزه توپ طلای سال ۲۰۲۲ به بازیکن جدیدی باشیم.
توپ طلا یک جایزهٔ فوتبالی سالیانه است که از سوی مجلهٔ فرانس فوتبال به بهترین فوتبالیست سال جهان اعطا می‌شود.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ بعد از سال‌ها سلطه لیونل مسی و کریستیانو رونالدو، به نظر می‌رسد که در سال ۲۰۲۲ شاهد دادن جایزه توپ طلای سال ۲۰۲۲ به بازیکن جدیدی باشیم.
 
رونالدو بعد از اینکه فصل گذشته به عنوان بهترین گلزن تیم منچستر یونایتد در فصل گذشته دست یافت در فهرست نهایی بازیکنان نامزد جایزه موسوم به Ballon d’Or قرار دارد، اما او نیز از دوران پیوستن اریک تن هاگ به عنوان سرمربی به شیاطین سرخ از اعتبار گذشته دور شده و به نظر نمی‌رسد که شانسی برای بدست آوردن ششمین توپ طلای خود داشته باشد.
 
لیونل مسی که هفت بار جایزه توپ طلا را کسب کرده و در این زمینه رکورددار است حتی در فهرست نهایی نامزد‌ها نیز قرار نگرفته است، پس از آنکه سال گذشته فصلی معمولی را در اولین فصل حضورش در پاری سن ژرمن تجربه کرد.
 
۱۲ مورد از ۱۳ توپ طلایی که در ۱۳ سال گذشته اهدا شده، به لیونل مسی یا کریستیانو رونالدو رسیده است (۷ توپ طلا برای مسی و ۵ توپ طلای برای رونالدو) و لوکا مودریچ تنها بازیکنی بوده که زنجیره کسب توپ طلا توسط مسی و رونالدو را شکسته و در سال ۲۰۱۸ این جایزه را به خود اختصاص داد. اگر چه حضور و رقابت بیش از یک دهه‌ای رونالد و و مسی برهه‌ای جذاب از دنیای فوتبال و شاید جذاب‌ترین آن را برای فوتبال دوستان رقم زده، اما برخی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال را از کسب معتبرترین جایزه دنیای فوتبال در مقیاس شخصی محروم کرده است. بازیکنانی که اگر مسی و رونالدو نبودند برخی می‌توانستند بار‌ها جایزه توپ طلا را به خود اختصاص دهند و ظهور همزمان مسی و رونالدو از بخت بد آنان و خوشبختی طرفداران فوتبال زیبا و جذاب قلمداد می‌شود. اما در این مطلب می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که اگر در این سال‌ها لیونل مسی و کریستیانو رونالدو نبودند چه کسانی می‌توانستند برنده جایزه توپ طلا شوند.
 
۹ فوتبالیستی که اگر لیونل مسی و رونالدو نبودند برنده توپ طلا می شدند
 
۲۰۰۸- فرناندو تورس
 
درس ال ۲۰۰۸، فرناندو تورس اصلی‌ترین نامزد دریافت عنوان بهترین شماره ۹ جهان بود. این بازیکن اسپانیایی گل پیروزی بخش تیمش ملی کشورش در فینال یورو ۲۰۰۸ را به ثمر رسانده و در آستانه دومین فصل از سه فصل حضورش در لیورپول با به ثمر رساندن بیش از ۱۵ گل قرار داشت. دلیلی که وی به توپ طلای آن سال دست نیافت، اما بازیکنانی بودند که وی باید با آن‌ها رقابت می‌کرد. ۲۴ گل لیگ او در فصل ۰۸-۲۰۰۷ در مقابل ۳۱ گل رونالدو قابل مقایسه نبود، در سالی که رونالدو قهرمانی لیگ برتر و لیگ قهرمانان اروپا را با تیم منچستر یونایتد نیز کسب کرد. در این دوران، مسی در فصل ۰۹-۲۰۰۸ در لیگ قهرمانان، در ۶ بازی موفق به زدن ۵ گل شده و پپ گواردیولا رهبری تیم بارسلونا را بر عهده گرفته بود. بدین ترتیب بعد از رونالدو، مسی با اختلاف ۱۰۰ امتیاز و بالاتر از تورس در رتبه دوم نامزد‌های پایانی توپ طلای سال ۲۰۰۸ قرار گرفت و ستاره اسپانیایی را به رتبه سوم فرستاد.
 
۹ فوتبالیستی که اگر لیونل مسی و رونالدو نبودند برنده توپ طلا می شدند
 
۲۰۰۹ و ۲۰۱۱- ژاوی
 
جای شک ندارد که شکل بازی بارسلونا نقش مهمی در برخی از موفقیت‌های او داشته و بازی‌های هم تیمی هایش نیز در عملکرد خارق العاده او در دوران حضورش در بارسلونا بی تاثیر نبوده است. البته این بدان معناست که بازیکنانی مانند ژاوی و اینیستا در موفقیت‌های کنونی مسی نقش قابل توجهی داشته اند. ژاوی نقشی کلیدی در تیم ملی کشورش و بارسلونا داشت و قهرمانی‌های اسپانیا در جام جهانی و قهرمانی اروپا بدون حضور وی به سختی بدست می‌آمد. بارسلونای موفق دوران گواردیولا نیز در کنار نبوغ و تکنیک مسی، بسیار به نقش هدایتگری ژاوی در میانه میدان وام دار است. بدین ترتیب جای تعجبی ندارد که ژاوی در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ در زمره سه بازیکن برتر جهان بوده و در سال ۲۰۱۰ نیز پشت سر همبازی و هموطنش در تیم ملی اسپانیا و باشگاه بارسلونا قرار گرفت. در سال ۲۰۱۱، اما ژاوی با تنها ۱۰ درصد آرا در رتبه سوم قرار گرفت در حالی که در نبود مسی و رونالدو می‌توانست دستکم دو بار برنده توپ طلا باشد.
 
۹ فوتبالیستی که اگر لیونل مسی و رونالدو نبودند برنده توپ طلا می شدند
 
۲۰۱۰ و ۲۰۱۲- آندرس اینیستا
 
اینیستا حتی زمانی که گل برنده فینال جام جهانی را برای تیم ملی اسپانیا به ثمر رساند و برای یکی از بهترین تیم‌های باشگاهی تاریخ جهان بازی می‌کرد نیز از دریافت جایزه توپ طلا محروم بود. اگر این به شما ثابت نمی‌کند که رقابت برای کسب توپ طلا چقدر شدید است، تمام کاری که می‌توانیم انجام بدهیم اشاره به این واقعیت است که پاسکال فره از فرانس فوتبال دلیل رأی ندادن خود به اینیستا را نداشتن افتخارات شخصی عنوان کرده و از این بابت از وی عذرخواهی کرده است. فره در این باره گفته است: «برای ما، اینیستا تنها یک بازیکن نبود، او بهترین بازیکن بود. بخشش او، بازی تیمی و فداکاری اش باعث شد که از شناخت بزرگتری مانند توپ طلا محروم شود». این بازیکن خط میانی که در سال ۲۰۱۸ بارسلونا را به مقصد ویسل کوبه ترک کرد درس ال ۲۰۱۲ نیز بعد از مشارکت در قهرمانی اسپانیا در قهرمانی اروپا به فهرست سه نفره برای کسب توپ طلا راه یافت. در این مورد، همه چیز بر علیه او بود، زیرا رونالدو در فصل ۱۲-۲۰۱۱ موفق به زدن ۶۰ گل شده و مسی نیز رکورد بی نظیر ۷۳ گل را ثبت کرده بود. بدین ترتیب علیرغم لیاقتش، عملکرد خیره کننده مسی و رونالدو مانع از کسب توپ طلا برای اینیستا شد.
 
۹ فوتبالیستی که اگر لیونل مسی و رونالدو نبودند برنده توپ طلا می شدند
 
۲۰۱۳- فرانک ریبری
 
فرانک ریبری بعد از اینکه توپ طلا را در سال ۲۰۱۳ از دست داد گفت: «غمگین نیستم، اما قلب انسان را به درد می‌آورد. اشتباه نگیرید، از اینکه اینجا بودم به خودم افتخار می‌کنم. حس می‌کنم شایسته این مقام بودم. سیاست بازی‌های بسیاری وجود دارد». ریبری در فصل ۱۳-۲۰۱۲ نقش مهمی در رهبری تیم باشگاهی اش، بایرن مونیخ، داشت و با تیمش در بوندس لیگا برنده تمام جوایز ممکن شد، حتی لیگ قهرمانان اروپا. اما این همه افتخار برای قرار گرفتن در جمع دو نفر ابتدایی لیست کافی نبود و تنها ۲۳ درصد آرا او را بهترین بازیکن آن فصل دانسته بودند و همچنان رونالدو و مسی بالاتر از او قرار گرفتند.
 
۹ فوتبالیستی که اگر لیونل مسی و رونالدو نبودند برنده توپ طلا می شدند
 
۲۰۱۴- مانوئل نویر
 
بله اشتباه نخوانده اید. اگر رونالدو و مسی نبودند، مانوئل نویر می‌توانست اولین دروازه بانی باشد که جایزه توپ طلا را پس از لئو یاشین در سال ۱۹۶۳ دریافت می‌کند. سال ۲۰۱۴ زمانی بود که مانوئل نویر نقش دروازه بانان را از نو نوشت و آن را به بازیکنی تاثیرگذارتر در بازی و نگاه فوتبال دوستان تبدیل کرد. ستاره تیم ملی آلمان در سال ۲۰۱۳ همراه با بایرن قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد و سال بعد نیز به نیمه نهایی رسید در حالی که باواریایی‌ها در فصل ۱۴-۲۰۱۳ با ۱۹ امتیاز فاصله نسبت به تیم دوم به قهرمانی بوندسلیگا رسیده بودند. علاوه بر همه این ها، او دروازن بان تیم قهرمان جهان آلمان بود که در هفت بازی تنها چهار گل دریافت کرد. او یکی از چهار بازیکن برتر در فهرست ۶ نامزد نهایی برای کسب توپ طلای سال ۲۰۱۴ بود، جایزه‌ای که در نهایت به کریستیانو رونالدو رسید.
 
۹ فوتبالیستی که اگر لیونل مسی و رونالدو نبودند برنده توپ طلا می شدند
 
۲۰۱۵ و ۲۰۱۷- نیمار
 
در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷، داستان مسی، رونالدو و یک بازیکن دیگر بود. البته این بار قرعه به نام نیمار افتاد که کمتر از ۸ درصد آرای نهایی را به خود اختصاص داد، علیرغم اینکه همراه با مسی در تیم بارسلونا فصل بسیار موفقی را تجربه کرده بود. او آن فصل موفق به زدن ۳۹ گل از جمله یک گل در فینال لیگ قهرمانان شده بود و هر کسی با چنین عملکردی می‌توانست در صدر فهرست بهترین بازیکنان جهان و توپ طلا قرار بگیرد. اما مانع او کیفیت بالاتر دو بازیکنی بود که بالاتر از او قرار گرفته و در سال‌های اخیر توانسته بودند توپ طلا را متناوباً بین خودشان تقسیم کنند. ستاره برزیلی در سال ۲۰۱۵ رتبه سوم بهترین بازیکن جهان را بدست آورد و در سال ۲۰۱۷ نیز بار دیگر پشت سر لیونل مسی و کریستیانو رونالدو در رتبه سوم قرار گرفت. نزدیک‌ترین رقیبان نیمار برای کسب رتبه سوم نیز رابرت لواندوفسکی و جان لوئیجی بوفون بودند هر چند هیچ کدام نتوانستند رقیبی برای مسی و رونالدو در کسب جایزه توپ طلا باشند.
 
۹ فوتبالیستی که اگر لیونل مسی و رونالدو نبودند برنده توپ طلا می شدند
 
۲۰۱۶- آنتوان گریزمان
 
آنتوان گریزمان وقتی در سال ۲۰۱۹ از اتلتیکو مادرید به بارسلونا پیوست به یکی از گرانقیمت‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال تبدیل شد. اما در اواسط حضور دور اول بازی اش در پایتخت اسپانیا بود که گریزمان توانست به فهرست نهایی بهترین بازیکنان جهان و نامزد‌های کسب توپ طلا راه یابد. ۳۲ گل گریزمان در فصل ۱۶-۲۰۱۵ بهترین عملکرد باشگاهی او تاکنون است. سال بعد او رکورد ۲۶ گل زده را به ثبت رساند و در جایگاه سوم بهترین بازیکن قرار گرفت. گل‌های او به اتلتیکو کمک کرد که کار را در فینال لیگ قهرمانان تا ضربات پنالتی پیش ببرد و همه می‌دانیم که اگر نتیجه پایانی طور دیگری بود که اتلتیکو می‌توانست با پیروزی بر رئال مادرید قهرمان لیگ قهرمان شود چه تغییر در سه نفر نهایی فهرست توپ طلا ایجاد می‌شد. سال ۲۰۱۶ همچنین سالی بود که در آن گریزمان همراه با تیم ملی فرانسه در یورو ۲۰۱۶ در خانه باز می‌کرد و با شش گل بهترین گلزن مسابقات شد. اما این بار نیز او نتوانست رقیب همیشگی اش را شکست دهد و تیم پرتغال به رهبری رونالدو توانست در فینال برنده شده و تیم ملی فرانسه را شکست دهد.
 
۹ فوتبالیستی که اگر لیونل مسی و رونالدو نبودند برنده توپ طلا می شدند
 
۲۰۱۹- ویرجیل فن دایک
 
بعد از کسب توپ طلا توسط لوکا مودریچ در سال ۲۰۱۹، ویرجیل فن دایک نشان داد که می‌تواند برای یک سال دیگر و برای دومین سال پیاپی مسی و رونالدو را از توپ طلا دور نگه دارد. ستاره تیم ملی هلند در تیم باشگاهی اش، لیورپول، در بهترین شرایط ممکن قرار داشت در شرایطی که این تیم قهرمان لیگ قهرمان اروپا در فصل ۱۹-۲۰۱۸ شده بود و در ادامه نیز رهبر تیمش در اولین قهرمانی تیم یورگن کلوپ در لیگ برتر بود. آن سال، اما فن دایک برنده توپ طلا نشد هر چند بیش از هر زمان دیگری به کسب این جایزه نزدیک شده بود. او تنها هفت امتیاز تا رسیدن به جایگاه اول فاصله داشت و مسی با ۶۸۶ امتیاز در مقابل ۶۷۹ امتیاز ون دایک یک بار دیگر جایزه توپ طلا را بدست آورد. پس از مراسم توپ طلای ۲۰۱۹، ون دایک در تمجید از مسی و رونالدو گفت: «سال فوق العاده‌ای بود، اما هستند بازیکنانی مانند آن‌ها که کمی غیرطبیعی هستند. پس شما باید به بزرگی نیز احترام بگذاریم. خیلی نزدیک بودم، اما کسی بود که کمی بهتر از من بود».
 
۹ فوتبالیستی که اگر لیونل مسی و رونالدو نبودند برنده توپ طلا می شدند
 
۲۰۲۱- رابرت لواندوفسکی
 
اگر مراسم اهدای توپ طلای ۲۰۲۰ به خاطر شیوع ویروس کرونا لغو نمی‌شد، رابرت لواندوفسکی می‌توانست جایزه توپ طلا را بدست آورد. ستاره تیم ملی لهستان با تیم توقف ناپذیر بایرن مونیخ قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شده و با ۱۵ گل آقای گل رقابت شده و در کل مسابقات نیز برای تیمش ۵۵ گل به ثمر رسانده بود. او سال بعد نیز در فهرست نهایی بازیکنان نامزد کسب توپ طلا قرار داشت و همچنان به گلزنی‌های پیاپی خود برای مونیخی ادامه داد به طوری که بارسلونا مبلغ قابل توجهی برای به خدمت گرفتن او آماده کرد. اما این بار نیز لیونل مسی به خاطر عملکرد قابل توجهش در کوپا آمریکا توانست لواندوفسکی را شکست دهد و توپ طلا را با امتیازی بالاتر نسبت به او بدست آورد. لواندوفسکی که با کمی اختلاف نسبت به مسی در رتبه دوم قرار گرفت، پس از ناکامی در بدست آوردن توپ طلا گفت: «اینکه انقدر فاصله نزدیک بود، اینکه با مسی رقابت می‌کردم. این واقعیت صرف که توانستم با او رقابت کنم، سطحی که می‌توانم به آن برسم را به خودم نشان داد».

نظر خود را ثبت کنید