انتخابات پارلمانی گامبیا پس از 22 سال تحت نظارت ناظران بین المللی آغاز شد

تهران - ایرنا - مردم گامبیا در غرب آفریقا صبح امروز تحت نظارت بین المللی پای صندوق های رای رفتند تا پس از 22 سال نمایندگان احزاب خود را به پارلمان حزبی بفرستند.
به گزارش ایرنا از رسانه های بین المللی، این انتخابات ساعت هشت صبح به وقت محلی تحت نظارت اتحادیه آفریقا، اتحادیه اروپا و جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکوواس) آغاز و تا پنج عصر امروز پایان می یابد.
در واقع این نخستین انتخابات دمکراتیک چند حزبی بعد از برکناری یحیی جامه، رییس جمهور خودکامه این کشور است که دو ماه قبل با دخالت جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکواس) از مقامش خلع و تبعید شد.
اگرچه گامبیا در طول 22 سال زمامداری جامه به صورت تک حزبی اداره می شد، اما امروزه چندین حزب مخالف دولت ابتدا بعد از تشکیل یک ائتلاف سیاسی طی چهار ماه گذشته برای روی کار آوردن آداما بارو، رییس جمهور جدید این کشور و آن هم تحت نظارت بین المللی برای جانشینی جامه، اینبار از یکدیگر جدا شده و تلاش دارند بصورت مستقل نمایندگان خود را وارد پارلمان کشور کنند.
چرا که در 24 اسفند ماه 1395 بود که نمایندگان ائتلاف 9 حزبی حامی دولت جدید اعلام کرده بودند که هر یک در انتخابات پارلمانی امروز ششم آوریل (17 فروردین 96) با برنامه ای مستقل وارد میدان سیاسی جدید کشور می شوند.
در هر حال، مردم این کشور که به روند قانونگذاری تحمیلی از سوی رییس جمهور و تصویب آنها در پارلمان فرمایشی معترض بودند، این بار می روند تا نمایندگان احزابی که خود آنها را قبول دارند برای قانونگذاری مردمی به این پارلمان بفرستند تا این پارلمان نماد اراده مردم و احزاب آنها باشند.
به گزارش کمیته مستقل انتخاباتی، تا دو شنبه گذشته 239 نماینده از 9 حزب سیاسی برای شرکت در این انتخابات نام نویسی کرده بودند تا بتوانند نظر 880 هزار رای دهنده از پیش ثبت نام شده را به خود جلب کنند.
طبق قانون اساسی گامبیا، فقط پنج کرسی از 58 کرسی این پارلمان در اختیار رییس جمهور این کشور است.
این درحالی است که تا پیش از این، رییس جمهور با 43 کرسی که توسط حزب حاکم در اختیار داشت لوایحی را به پارلمان پیشنهاد می داد و با وجود اینکه احزاب مخالف در تصویب آن لوایح شرکت نمی کردند، او بالاجبار آنها را در پارلمان تصویب می کرد.
با این وجود، آدامو بارو، رییس جمهور فعلی گامبیا که پس از برکناری یحیی جامع از قدرت با حمایت اتحادیه آفریقا و جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکوواس) و نیز با پشتیبانی احزاب ائتلافی کشور به قدرت رسید، از قدرت کاریزمایی برخوردار است که پیش بینی می شود بتواند کشورش را از بحران سیاسی خارج کند.
با این وجود ائتلاف سیاسی تازه شکل گرفته در گامبیا که می رفت به عنوان بازویی قوی برای رییس جمهور جدید این کشور باشد در آستانه شروع به کار فعالیت های سیاسی و حتی قبل از شکل گیری پارلمان این کشور در حالی از هم پاشید که در حالت خوشبیننانه آن زمینه تجمیع مجدد قدرت سیاسی در پارلمان به دست رییس جمهور جدید را نیز از بین برد.
اگرچه بارو بعد از پیروزی دو ماه گذشته اش در برابر جامه، قول داده بود از ائتلاف حزبی مذکور به عنوان یک خانواده مستقل و قدرتمند دفاع کند تا بهتر بتواند سیاست داخلی و خارجی کشور را هدایت کند؛ اظهارنظری که باعث تنش داخلی شده است.
با این وجود، احزابی که رهبرانشان با هم به عنوان وزرا در کابینه آداما بارو حضور دارند، برای انتخابات پارلمانی پس فردا رقبای یکدیگر هستند و این مساله به گمانه‌زنی‌هایی درباره بروز تنش در دولت دامن زده است.
اما آنچه که در این مرحله در سیاست گامبیا مهم است، تحقق آرزوی 22 ساله مردم آن است که براحتی می توانند در انتخابات پارلمان حزبی کشورشان شرکت کنند و شکست ائتلاف سیاسی حزبی جدید نیز خود می تواند ضامن دفع هرگونه تبانی سیاسی برای تحقق خواسته های مردمی از طریق احزاب متنوع شان باشد.
در هر حال 9 حزب مختلف از جمله حزب متحد دمکراتیک (یو دی پی) به عنوان قوی ترین حزب مخالف کشور و حتی حزب طرفدار رییس جمهور مخلوع نیز در انتخابات پارلمانی امروز حضور دارند.
اگرچه تاکنون نظرسنجی رسمی برای این انتخابات در گامبیا صورت نگرفته بود، اما با از هم پاشیده شدن ائتلاف قبلی، پیش بینی می شود حزب کنگره دمکراتیگ گامبیا (جی دی سی) به رهبری خانم ماما کانده که در ائتلاف 4 ماه قبل شرکت نکرده بود و حتی انتخابات اول آذرماه قبل ریاست جمهوری این کشور نیز سومین رای را آورده بود، بتواند بیشتر نماینده را وارد این پارلمان کند.
پیش بینی می شود نتایج اولیه این انتخابات اواخر وقت امروز اطلاع رسانی عمومی شود و نتیجه نهایی نیز صبح فردا(جمعه) در اختیار رسانه های بین المللی قرار گیرد.
خاورم 1378**1663ترجمه: علی نصیری**انتشار دهنده: خسرو حسینی

نظر خود را ثبت کنید