ادعای گروسی: میزان اجرای تعهدات ایران در برجام به صفر رسیده است

مدیرکل آژانس ادعا کرد که درباره اجرای تعهدات ایران در چارچوب توافقات پادمانی تصویر پیچیده‌ای وجود دارد. «آن‌ها به شماری از تعهداتشان عمل می‌کنند اما هنوز نسبت به شفاف‌سازی‌های مهم به ما بدهکار هستند.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تکرار ادعاهای سیاسی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته ای ایران باردیگر مدعی شد که تهران درباره مسائل پادمانی باقی‌مانده توضیحاتی را به آژانس بدهکار است.

به گزارش ایرنا، رافائل گروسی که به بروکسل سفر کرده است این مطلب را در نشست خبری از مقر اتحادیه اروپا مطرح و ادعا کرد که درباره اجرای تعهدات ایران در چارچوب توافقات پادمانی تصویر پیچیده‌ای وجود دارد. «آن‌ها به شماری از تعهداتشان عمل می‌کنند اما هنوز نسبت به شفاف‌سازی‌های مهم به ما بدهکار هستند.»

گروسی گفت: «میزان اجرای تعهدات ایران در برجام به صفر رسیده است. اما باید این را عرض کنم که آن ها این را اعلام کرده‌اند. آنها گفته‌اند که به دلیل خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ ، به هیچ کدام از محدودیت‌های هسته‌ای تعریف شده در برجام پایبند نیستند.»

این در حالیست که مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از سه سال پیش ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران خواند، مطرح کرده است. این ادعا نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح شد و پس از آن توسط رسانه‌ها و مذاکره‌کنندگان غربی دامن زده شد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز در نشست با خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران همانند سابق به همکاری و تعامل سازنده با آژانس در چارچوب حقوقی که ناشی از عضویت و همکاری است ادامه داده و کانال‌های ارتباطی ایران با مدیرکل آژانس ادامه دارد.

وی افزود: برای انجام سفر آقای گروسی به تهران و هیأت آژانس مبتنی بر روند گفت‌وگوها هر زمان که زمینه سفر مهیا شود، انجام خواهد شد که از طریق نمایندگی ایران در وین گفت‌وگوها و انتقال پیام ها در حال انجام است.

به گفته محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز، «هیچ فعالیت یا سایت هسته‌ای اعلام نشده‌ای در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد. تعاملات ایران با آژانس برقرار است و آقای گروسی برای حضور در ایران اعلام آمادگی کرده است که باید برنامه، محتوا و اهداف سفر تعیین شود و به محض نهایی شدن برنامه حتما انجام خواهد شد.»


نظر خود را ثبت کنید