ورود هولوکاست به کتاب های درسی امارات

همچنین در امارات نیز نمایشگاه هولوکاست راه اندازی شده است. این تنها نمایشگاه هولوکاست در جهان عرب است.

 امارات به دنبال وارد کردن موضوع هولوکاست به کتاب های درسی مدارس خود است.

به گزارش عصرایران،‌ هولوکاست یا یهودسوزی اشاره به برنامه کشتار یهودیان اروپا توسط دولت آلمان هیلتری در جنگ جهانی دوم است.

دولت امارات در حال برنامه ریزی برای آموزش دانش آموزان درباره هولوکاست و وارد کردن محتوای مربوط به هولوکاست به کتاب های درسی است. خبرگزاری فرانسه با انتشار این خبر نوشت:‌ این نشانه ای از گرمی روابط امارات و اسرائیل است. اسرائیل به دلیل اشغال خاک فلسطین به طور گسترده در کشورهای عربی محکوم است. این برای نخستین بار که به جز اسرائیل،‌ چنین موضوعی وارد کتاب های درسی یک کشور منطقه می شود.

خبرگزاری فرانسه اضافه کرد:‌ این گام کشور امارات بعد از عادی سازی روابط با اسرائیل براساس توافق ابراهیم 2020 صورت می گیرد. در این توافق با میانجیگری امریکا، 4 کشور عربی امارات،‌ بحرین، مراکش و سودان روابط با اسرائیل را عادی کردند. قبل از این هم دو کشور مصر و اردن روابط را با اسرائیل عادی کرده و یکدیگر را به رسمیت شناخته بودند.

نقاشی دیواری در نمایشگاه هولوکاست - دبی - KARIM SAHIB/AFP or licensors

ورود هولوکاست به کتاب های درسی امارات

همچنین در امارات نیز نمایشگاه هولوکاست راه اندازی شده است. این تنها نمایشگاه هولوکاست در جهان عرب است. این نمایشگاه نسل کشی یهودیان اروپا به دست آلمان نازی در جنگ جهانی دوم را به تصویر می کشد.

یکی از بازدیدکنندگان از نمایشگاه که خود را کارشناس مالی انگلیسی مقیم دبی معرفی می کند گفت:‌ اینکه امارات درباره این بخش بسیار مهم از تاریخ،‌ چنین ابتکاری را در جهان عرب آغاز کرده خیلی خوب است. او با اشاره بههولوکاست ادامه داد همه باید این موضوع را بدانند.

 خبرگزاری فرانسه اضافه کرد:‌کشورهای عربی درباره این موضوع متردد هستند زیرا هولوکاست عامل اصلی ایجاد دولت اسرائیل در سال 1948 میلادی است. همبستگی با فلسطین باعث شد در بسیاری از کشورهای عربی موضوع هولوکاست به موضوع ممنوعه تبدیل شود. 

"عبدالخالق عبدالله" استاد اماراتی علوم سیاسی گفت: هولوکاست واقعیت تاریخی است اما معتقدم اسرائیل آن را سیاسی می کند. اسرائیل از این موضوع برای اهداف سیاسی،‌ سوء استفاده می کند. 

سفارت امارات در واشنگتن در توییتر نوشت هولوکاست در متن های درسی دبستان و دبیرستان وارد می شود. سفارت امارات به جزئیات این اقدام اشاره ای نکرد.

نمایشگاه هولوکاست - دبی

ورود هولوکاست به کتاب های درسی امارات

"احمد عبید المنصوری" موسس موزه چهارراه تمدن ها که شامل سالن هولوکاست است هم گفت "‌ این مهم است که فرهنگ سازی درباره هولوکاست در منطقه صورت بگیرد اما سطح انکار هولوکاست بسیار بالاست".

 او در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه افزود: "اگر می خواهیم مردم با ما هم‌احساسی و همدردی کنند ما هم باید با آنها هم‌احساسی و همدردی کنیم".
 این نمایشگاه شامل نمونه هایی از اسلحه ها و تصاویری از کشته های هولوکاست است.

دفتر نظرات نمایشگاه هولوکاست نشان دهنده دیدگاه های مختلفی است. در حالی که بسیاری از نظرات  مثبت اند اما برخی از آنها به شکل علنی،‌ علیه اسرائیل هستند. 

در یکی از این پیام ها به زبان عربی آمده است: آنهایی که از ظلم رنج بردند باید از آنهایی که از ظلم رنج می برند حمایت و از رفتار ظالمانه خودداری کنند.
یکی دیگر از بازدیدکنندگان از نمایشگاه هم نوشت: "امپریالیسم صهیونیستی سرنگون بود".

امارات از زمان عادی سازی روابط با اسرائیل،‌ میزبان شماری از افراد نجات یافته از واقعه هولوکاست بوده است. همچنین کنیسه (عبادتگاه یهودی) در امارات افتتاح شده است. یک محله یهودیان هم در دبی ایجاد شده که شامل مراکز ویژه یهودیان مثل کشتارگاه حلال یهودی، رستوران حلال یهودی (کشر)‌، مهدکودک و مرکز یهودیان است.

 درباره محتوای مربوط به هولوکاست در کتاب های درسی، وزارت آموزش امارات با مرکز "نظارت بر صلح و تسامح فرهنگی در آموزش مدرسه ای" (IMPACT-se) و مرکز اسرائیلی "احیای یاد هولوکاست و آموزش (یادفاشیم )" مشورت و رایزنی کرده است. IMPACT-se یک مرکز اسرائیلی - بریتانیایی است.
 
مارکوس شف مدیر اجرایی مرکز IMPACT-se گفت:‌ هولوکاست تنها یک بخش خیلی کوچک از کل متون درسی است اما هم اکنون در حال کار درباره آن هستیم.
مرکز اسرائیلی یادفاشیم هم گفت:‌ این برنامه همچنان در مرحله کار است. هنوز زود است در این باره جزئیات اعلام شود.

" الیکس پیترفروند" رهبر جامعه یهودیان در امارات که خود از سال 2014 در این کشور زندگی می کند گفت از این برنامه ریزی درباره هولوکاست افتخار می کنم.

این شهروند بلژیکی 56 ساله که اجدادش در هولوکاست جان باختند ادامه داد:‌ از طریق آموزش ماهیت هولوکاست،‌ امارات می خواهد نشان دهد اگر مردم از ادیان و فرهنگ های مختلف در کنار هم زندگی کنند چه اتفاقی می افتد.

"هند الانصاری" همکار سیاست عمومی در مرکز تحقیقات ویلسون واشنگتن هم گفت: تصورات به آرامی و کندی تغییر می کنند.
وی افزود:‌ آموزش درباره هولوکاست به احتمال زیاد در آینده نزدیک منجر به تسامح دربرابر اسرائیل نمی شود. مسئله فلسطین در جهان عربی از جمله اکثریت بزرگ اماراتی ها مقدس است.


نظر خود را ثبت کنید