رتبه نهم تولید شیر در کشور به البرز اختصاص دارد

کرج- ایرنا- معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی البرز گفت که این استان با تولید 3.7 درصد شیر کشور رتبه نهم را در این عرصه به خود اختصاص داده است.
فرهاد مشیر غفاری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تولیدکنندگان این عرصه با 2599 واحد گاوداری شیری و با ظرفیت 78 هزار راس دام شیری، سالانه حدود 350 هزار و 36 تن شیر تولید می کنند.
وی اظهار داشت: همچنین فعالان حوزه دامپروری در استان در 1180 واحد گوساله پرواری با ظرفیت 32 هزار راس و همچنین 662 واحد پرورش گوسفند و بز با ظرفیت 353 هزار راس سالانه اقدام به تولید بیش از 10 هزار تن گوشت قرمز می کنند.
وی به فعالیت های دیگر در حوزه دام های مختلف در استان البرز اشاره کرد و افزود: در البرز 59 واحد پرورش و نگهداری اسب با ظرفیت 2568 راس، 2 واحد پرورش گاومیش با ظرفیت 34 راس، 23 واحد پرورش شتر با ظرفیت 615 راس داشتی و 380 راس پرواری مشغول فعالیت هستند.
مشیرغفاری با بیان اینکه 16 واحد پرورش و نگهداری سگ کار با ظرفیت 3368 قلاده نیزدر این استان وجود دارد، گفت: بهره برداران این استان در حوزه صادرات نیز اقدامات خوبی داشته اند به طوریکه در سال گذشته 58 راس تلیسه به کشور ترکمنستان با ارزش 5میلیارد و 400 میلیون ریال صادر شده است.
وی به برنامه های حمایتی از تولیدکنندگان در عرصه دامپروری اشاره کرد و افزود: تامین نقدینگی، اصلاح مدیریت اقتصادی، حمایت از نوسازی و تجهیز بنگاه های تولیدی به دانش فنی روز با هدف ارتقای بهره وری و رقابت پذیری از جمله این برنامه ها است.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی البرز، جلوگیری از واردات مواد پروتئینی، تبلیغات بین المللی برای محصولات با کیفیت ملی و راه اندازی بانک اطلاعاتی جامع و کامل از تولیدات ملی را از دیگر برنامه های حمایتی از تولیدکنندگان برشمرد.
مشیرغفاری، بالا بودن هزینه های تولید، پایین بودن قیمت محصولات، عدم اهتمام ارگان ها و سازمان های دولتی برای حمایت از تولید، تعدد واسطه ها و عدم ثبات قیمت نهاده ها را نیز از مهم ترین مشکلات در این عرصه برشمرد.
وی همچنین به برنامه های تولید و اشتغال در این عرصه اشاره کرد و گفت: ترغیب سرمایه گذار بخش خصوصی، صرفه جویی حداکثری منابع آبی، آموزش دامداران برای اجرای شیوه های نوین دامپروری و کاهش قیمت تمام شده شیر و گوشت از جمله این برنامه ها است.
6156/1535خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده:داریوش غفاری

نظر خود را ثبت کنید