کاهش 14درصدی نرخ کالای ایرانی در روسیه با اجرای توافق سبز گمرکی

تهران- ایرنا- گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد در پی آغاز اجرای آزمایشی توافق با فدراسیون روسیه برای گشایش دالان سبز گمرکی، شماری از صادرکنندگان ایرانی پذیرش و ارایه تخفیف‌های گمرکی عملیاتی شده است.
به گزارش ایرنا، سوم بهمن ماه نخستین محموله صادراتی محصولات جالیزی از پایانه صادراتی «عباس آباد» در غرب استان مازندران به روسیه فرستاده شد تا موافقتنامه و تفاهمنامه ایجاد دالان سبز گمرکی میان جمهوری اسلامی ایران و این کشور به مرحله اجرا برسد.
تفاهمنامه دالان سبز گمرکی شامل معرفی شرکت های واجد شرایط توسط معاونت فنی و امور گمرکی، اخذ تعهد از شرکت های مشمول با هدف جلوگیری از هر گونه تخلف گمرکی، ارسال اطلاعات همزمان با اظهاریه گمرک روسی، دریافت تاییدیه از گمرک روسیه درباره پذیرش اطلاعات و اطلاع رسانی به متقاضی و... است.
به گزارش چهارشنبه گمرک جمهوری اسلامی ایران، نایب ‌رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه گفت: کالای ایرانی با شرایط یادشده 14 درصد ارزان تر از گذشته در بازار روسیه ارایه و عرضه می شود و قدرت رقابت آن افزایش می یابد.
به گفته این مسوول، قیمت صادراتی کالاهای ایرانی که ترجمه آن به زبان روسی در دسترس است، برای گمرک روسیه فرستاده می شود تا ماموران گمرک آن کشور، با توجه به اظهار گمرکی واردکننده کالای ایرانی در گمرک مقصد، به صحت قیمت‌ها پی ببرند و روند کار تسهیل شود.
مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز در این زمینه گفت: اردیبهشت امسال اسناد بسیار مهمی با کشور روسیه شامل موافقتنامه همکاری متقابل در امور گمرکی، سند دالان سبز گمرکی و پروتکل تبادل اطلاعات ارزش کالا بین رییسان کل گمرک دو کشور امضا شد.
«حسین کاخکی» افزود: پس از برگزاری نشست های متعدد با اتاق بازرگانی، سازمان توسعه تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و سایر سازمان‌های مرتبط، فهرست اولیه صادرکنندگان تهیه و به گمرک روسیه فرستاده شد.
وی ادامه داد: گمرک روسیه، شریکان روسی صادرکنندگان ایرانی را خواست که پس از هماهنگی‌های لازم، اطلاعات مورد نیاز ارسال و گمرک روسیه اعلام کرد شماری از شرکت‌های معرفی شده را پذیرفته است.
این مسوول گفت: در مرحله آزمایشی اجرای پروتکل دالان سبز گمرکی، آن ‌دسته از صادرکنندگان معرفی شده به گمرک روسیه از تسهیلات حداقل بازرسی فیزیکی محموله و پذیرش حداقل اسناد بهره‌مند می شوند.
کاخکی ادامه داد: انتظار داریم پس از مدتی ایرادهای آن بتدریج رفع شده و به‌ صورت کامل عملیاتی شود تا امکان بهره‌مندی صادرکنندگان بیشتری از تسهیلات کنونی فراهم شود.
مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل گمرک افزود: دفتر ارزش گمرک اطلاعات ارزش کالا را به زبان‌های روسی و انگلیسی در تارنمای گمرک قرار داده و دسترسی لازم برای گمرک روسیه برای بهره‌برداری از اطلاعات مندرج در تارنمای گمرک فراهم شده است.
به گزارش ایرنا، چندی پیش درگاه و دروازه مشترک گمرکی با جمهوری آذربایجان و چین نیز راه اندازی شد و ترکیه در برنامه بعدی قرار دارد.
اقتصام**3065**1961** گزارشگر: محمد ملک دار ** انتشاردهنده: مریم مسعود

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
@IRNAeco
https://telegram.me/irnaeco

نظر خود را ثبت کنید